Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 grudnia 2006 r., sygn. VI SA/Wa 1881/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Emilia Święcicka Sędziowie Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędzia WSA Zbigniew Rudnicki (spr.) Protokolant Jadwiga Rytych po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 grudnia 2006 r. sprawy ze skargi T. S.A. z siedzibą w J. na decyzję Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej z dnia [...] sierpnia 2006 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy oddala skargę

Uzasadnienie

Decyzją Urzędu Patentowego RP z dnia [...] marca 2006 r., Nr [...], stwierdzono, że na zgłoszony w dniu [...] listopada 2001 r. przez "T." S.A., z siedzibą w J., za numerem [...] znak towarowy słowno-graficzny PRINCE D,ORSAY V.S.O.P. N NAPOLEON, zgodnie z art. 131 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117, z późn. zm.) nie może być udzielone prawo ochronne. Znak ten miał być przeznaczony do oznaczania wyrobów alkoholowych w klasie 33.

W uzasadnieniu podniesiono, iż Urząd Patentowy po przeprowadzeniu badania stwierdził, że na zgłoszone oznaczenie nie może zostać udzielone prawo ochronne, gdyż zgłoszone oznaczenie zawiera dane niezgodne z prawdą, które mogą wprowadzać w błąd przeciętnego odbiorcę co do pochodzenia oferowanych towarów, gdyż wskazuje na wyroby produkcji francuskiej, tymczasem zgłaszającym jest firma z Polski. Zgłaszający nie zgodził się ze stanowiskiem Urzędu stwierdzając, że zgłoszony znak ma fantazyjne brzmienie o szczególnej szacie graficznej. Natomiast użycie słowa "Napoleon" jest nazwą rodzajową napojów alkoholowych o określonych walorach smakowych. Ponadto zgłaszający podkreślił, że firma "T." S.A. jest podmiotem polskim z większościowym udziałem firmy [...] D.

W świetle powyższego Urząd stwierdził, że przepis art. 131 ust. 3 ustawy - Prawo własności przemysłowej stanowi, iż nie udziela się prawa ochronnego na oznaczenia, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd. Funkcją tego przepisu jest ochrona słusznych interesów konsumenta. Przedmiotowy znak może wprowadzać odbiorców w błąd szczególnie w zakresie właściwości i pochodzenia oznaczanych nim towarów. Konsument nabywający wyrób alkoholowy oznaczany jako "Napoleon" może oczekiwać, iż jest to koniak lub brandy, wyrób najwyższej jakości, odpowiednio długo dojrzewający, produkcji francuskiej. Ponadto stylistyka znaku oraz użycie imienia cesarza Napoleona mogą sugerować, iż wyrób pochodzi z Francji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00