Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 14 grudnia 2006 r., sygn. II SA/Gl 625/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędziowie Sędzia NSA Łucja Franiczek Sędzia WSA Włodzimierz Kubik (spr.) Protokolant referent Jolanta Czarnata po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 grudnia 2006 r. sprawy ze skargi J.K. na decyzję Dyrektora Ś. Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w C. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania płatności z tytułu wspierania działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...]r. Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w C. działając w oparciu o art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej ( Dz. U. Nr 229, poz. 2273 ze zm. - dalej ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z środków EFOGR ), § 6 ust. 1 w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania objętej planem rozwoju obszarów wiejskich ( Dz. U. Nr 73, poz. 657 ze zm.) oraz art. 104 k.p.a. odmówił przyznania J.K. na rok [...] płatności z tytułu wsparcia działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania ( dalej zwanej płatnością ONW ).

W odwołaniu od tej decyzji wnioskodawca domagał się jej uchylenia, wskazując, że jest ona dla niego krzywdząca i dyskryminująca, a nadto łamie konstytucyjną równość wobec prawa. Uzasadniając swoje żądanie odwołujący się podał, że w dniu [...]r. złożył w Biurze Powiatowym ARiMR w C. poprawnie wypełniony wniosek o przyznanie płatności bezpośrednich oraz o przyznanie płatności z tytułu wspierania działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Wskazał, że jako producent rolny poniósł koszty związane z produkcją prowadzoną na gruntach wskazanych we wniosku i z tego powodu poważnie się zadłużył. Decyzja odmawiająca dofinansowania do deficytowej działalności rolniczej nie wskazuje także źródła, z jakiego mógłby sfinansować poniesione straty w produkcji rolnej w [...]r. Tymczasem straty te były dotkliwe z uwagi na suszę mającą miejsce w latach [...], która spowodowała spadek plonów o 30 - 40%. Odwołujący się zakwestionował jednak głównie posłużenie się przez organ I instancji argumentem dotyczącym kolizji złożonego wniosku o przyznanie płatności z ubieganiem się przez niego o przyznanie renty strukturalnej. Wyjaśnił, że gospodarstwo przekazał za rentę w dniu [...]r., a więc po całkowitym zakończeniu cyklu prowadzonej produkcji roślinnej, a zatem termin przejścia na rentę nie nakładał się na termin prowadzonej w [...]r. produkcji roślinnej. Wybór terminu przejścia na rentę nie był też przypadkowy, bowiem aby nie utracić prawa do należnych dopłat dopasował go do jasnej i logicznej instrukcji, którą otrzymał z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w piśmie z dnia [...]r. Nr [...] ( w aktach sprawy ). W piśmie tym poinformowano go, że jeśli zależy mu na otrzymaniu płatności bezpośrednich do gruntów rolnych oraz renty strukturalnej to powinien przekazać gospodarstwo w nowym roku FEOGA, czyli po [...] roku. W tej sytuacji, jeśli nawet w świetle ustanowionego później prawa, przytoczona instrukcja wprowadziła go w błąd to nie może on ponosić skutków tego błędu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00