Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 14 grudnia 2006 r., sygn. II SA/Bd 845/06

 

Dnia 14 grudnia 2006 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Włodarska (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Wojciech Jarzembski asesor WSA Ewa Kruppik - Świetlicka Protokolant: Krzysztof Cisewski po rozpoznaniu w II Wydziale na rozprawie w dniu 30 listopada 2006 roku sprawy ze skargi Gminy Miasta Toruń na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Kujawsko-Pomorskiego Nr 40/2006 z dnia 13 lipca 2006 r., nr WPriN.IV.0911-40/2006 w przedmiocie uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Toruń oddala skargę.

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 13 lipca 2006 r., nr 40/2006, Wojewoda Kujawsko - Pomorski, działając na podstawie art. 91 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późno zm.), stwierdził nieważność uchwały nr 1041/06 Rady Miasta Torunia z dnia 8 czerwca 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Toruń w zakresie częściowym, obejmującym jej § 10 ust. 1 zd. drugie, § 24, § 27 oraz § 36. W uzasadnieniu swojego stanowiska organ nadzoru stwierdził, iż § 10 ust. 1 zd. drugie przedmiotowej uchwały, ustalający ilość szaletów przenośnych na potrzeby imprez plenerowych wykracza poza podstawę prawną przewidzianą przepisem art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r., Nr 236, poz. 2008), ponieważ techniczne wymagania dotyczące gromadzenia nieczystości ciekłych oparte na kryterium ilości osób korzystających z szaletów przenośnych nie mieszczą się w dyspozycji normy prawnej przewidzianej przepisem art. 4 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, który dotyczy uwarunkowań technicznych obejmujących rodzaj, pojemność i warunki rozmieszczenia urządzeń do zbierania odpadów komunalnych, a więc odpadów do których nie zaliczamy nieczystości ciekłych (art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 niniejszej ustawy). Ponadto wskazano, że upoważnienia dla treści § 10 ust. 1 zd. drugie uchwały nie stanowi również art. 4 ust, 2 pkt 1 lit. b cyt. ustawy, bowiem zgodnie z tym przepisem rada gminy może określić tylko wymagania dotyczące uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego. Zdaniem organu nadzoru zagadnienie gromadzenia nieczystości ciekłych uregulowano bezpośrednio w art. 5 ust. 1 pkt 3a wymienionej ustawy, który zobowiązuje właścicieli nieruchomości do zapewnienia utrzymania czystości poprzez m.in. gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych albo zgodnie z pkt 2 tego artykułu właściciele zapewniają przyłączenie nieruchomości do kanalizacji lub wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy. Dopełnieniem tej regulacji jest upoważnienie art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy do ustalenia częstotliwości usuwania nieczystości. Zwrócono też uwagę na uzupełniającą rolę ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2005 r., Nr 108, poz. 909 z późno zm.), która stanowi dodatkową regulację dotyczącą przestrzegania warunków sanitarnych organizacji imprez o charakterze masowych, na podstawie której niezbędna dla wydania zezwolenia na zorganizowanie Imprezy masowej jest opinia państwowego inspektora sanitarnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00