Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 listopada 2006 r., sygn. IV SA/Wa 1614/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Łukasz Krzycki (spr.), Sędziowie asesor WSA Agnieszka Wójcik, sędzia WSA Marek Wroczyński, Protokolant Dominik Nowak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 listopada 2006 roku sprawy ze skargi M. K. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] czerwca 2006 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu przejętej na własność Skarbu Państwa nieruchomości rolnej - oddala skargę -

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] czerwca 2006 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na zasadzie art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a., utrzymał w mocy decyzję Wojewody [...] z dnia [...] sierpnia 2005 r., którą umorzono postępowanie w sprawie zwrotu przejętej na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości rolnej położonej we wsi O.

W uzasadnieniu Minister wskazał, iż ostateczną decyzją z dnia [...] lutego 2003 r. Wojewoda [...] stwierdził, iż przedmiotowa nieruchomość nie podlegała pod działanie dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. z 1945 r. Nr 3, poz. 13). Jeden ze spadkobierców właściciela tej nieruchomości wystąpił w dniu 17 sierpnia 2004 r. z wnioskiem o zwrot nieruchomości w naturze. Organ I. instancji wskazał, iż wniosek o zwrot może być rozpatrzony w trybie administracyjnym jedynie w oparciu o regulacje art. 136 lub 216 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.). Jednak wskazane regulacje nie dotyczą możliwości zwrotu nieruchomości przejętych na podstawie dekretu o przeprowadzeniu reformy rolnej. Stąd postępowanie w tym przedmiocie, zdaniem organu I. instancji należało umorzyć. Organ odwoławczy uznał, iż pomimo błędnego uzasadnienia decyzja Wojewody odpowiada prawu. Wskazał z kolei, iż przesłanką orzekania na podstawie art. 160 K.p.a. jest uprzednie stwierdzenie nieważności decyzji bądź orzeczenie o tym, iż decyzja została wydana z naruszeniem prawa, gdy istnieją przeszkody dla stwierdzenia nieważności takiej decyzji. Przejście nieruchomości na rzecz Państwa na postawie dekretu o przeprowadzeniu reformy rolnej następowało z mocy prawa. W tym przedmiocie nie wydawano żadnego orzeczenia. Jedynym orzeczeniem w sprawie była decyzja z 2003 roku o nie podleganiu nieruchomości pod działanie dekretu. Brak jest więc podstaw do zgłoszenia roszczenia odszkodowawczego na podstawie art. 160 K.p.a., wobec czego postępowanie należało umorzyć. Dochodzenie roszczeń może nastąpić jedynie przed sądem powszechnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00