Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 padziernika 2006 r., sygn. IV SA/Wa 911/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jakub Linkowski, Sędziowie asesor WSA Marta Laskowska,, asesor WSA Danuta Szydłowska (spr.), Protokolant Marek Lubasiński, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 października 2006 r. sprawy ze skargi P. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] listopada 2005 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia [...] 1. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] października 2005 r., a także postanowienie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] sierpnia 2005 r. nr [...] odmawiające P. dopuszczenia do udziału w postępowaniu oraz postanowienie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] września 2005 r. nr [...] dotyczące wznowienia postępowania; 2. zasądza od Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na rzecz P. kwotę 440 zł (czterysta czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

IV SA/Wa 911/06

UZASADNIENIE

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] listopada 2005 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi w wyniku rozpoznania wniosku P. o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej ostateczną decyzją Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] października 2005 r. w której na podstawie art. 151 § 1 pkt 1 kpa odmówiono uchylenia decyzji z dnia [...] lipca 2005 r. na [...] przez Z. na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 kpa utrzymał w mocy decyzję własną z dnia [...] października 2005 r.

W uzasadnieniu swojej decyzji Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wskazał, iż P. pismem z dnia [...] października 2005 r. wniósł o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej ostateczną decyzją Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] października 2005 r. odmawiającą uchylenia decyzji z dnia [...] lipca 2005 r. zezwalającej [...] przez Z.. W uzasadnieniu wniosku podniósł między innymi, iż w/w Związek nie ma samodzielnych możliwości organizacyjnych i ekonomicznych do prawidłowego prowadzenia księgi, wymagana opinia Instytutu Zootechniki w K. nie jest jednoznacznie pozytywna, księga koni rasy [...] ulegnie znacznemu osłabieniu i otwarcie oddzielnej księgi stanowi zagrożenie dla realizacji programu hodowli koni rasy [...] w dziale koni o pochodzeniu [...]. Organ stwierdził, że hodowla i prowadzenie ksiąg hodowlanych każdego gatunku i rasy zwierząt zależy od dobrej woli i zaangażowania hodowców. Ubiegając się o zgodę Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Z. wykazał odrębność rasową koni [...] i uzyskał wymaganą przepisami zgodę Z. w N.. Mając na uwadze obowiązujący regulamin wpisu do księgi koni rasy [...] oraz regulamin wpisu do księgi koni rasy [...] do wyłącznej decyzji hodowcy należeć będzie do której księgi zostanie wpisane zwierzę będące w jego posiadaniu, a spełniające warunki wpisu do obu tych ksiąg. Ocena wartości użytkowej koni rasy [...] zaproponowana przez Związek jest zgodna z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 5 maja 1999 r. w sprawie zakresu i metod prowadzenia oceny wartości użytkowej i hodowlanej zwierząt oraz sposobu oznakowania i identyfikacji zwierząt do celów hodowlanych ( Dz. U. nr 47, poz. 470 ze zm. ). Zgodnie z art. 12 ust. 16 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich ( Dz. U. nr 207, poz. 1762 ze zm. ) zwierzę może być wpisane wyłącznie do jednej księgi hodowlanej prowadzonej na terenie kraju. Związek przedstawił oświadczenie o spełnieniu wymagań określonych w § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 maja 2004 r. w sprawie dodatkowych wymagań wobec związków hodowców lub innych podmiotów prowadzących księgi zwierząt hodowlanych lub ubiegających się o ich otwarcie lub prowadzenie ( Dz. U. nr 131, poz. 1410 ), które jest przyjmowane jako oświadczenie dobrej woli podlegające weryfikacji w przypadku podejrzenia naruszenia przepisów dotyczących prowadzenia księgi w trakcie kontroli przeprowadzonej przez Krajowe Centrum Hodowli Zwierząt zgodnie z art. 40 a ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich. Instytut Zootechniki, w konkluzji swojego oświadczenia, uznał, iż przedstawiona wielkość populacji mogłaby być wystarczająca do realizacji programu hodowlanego koni rasy [...]. Nadto, w orzeczeniu z dnia 11 listopada 2004 r. C-216/02 dotyczącym interpretacji art. 2 decyzji Komisji nr 92/353/EWG Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich stwierdził, że urzędowo zatwierdzona organizacja prowadząca księgę stadną danej rasy nie ma prawa żądać od właściwej władzy odmowy uznania nowej organizacji, gdy uznanie tej organizacji spowodowałoby zagrożenie dla zachowania danej rasy lub zagrażałoby realizacji programu hodowlanego danej rasy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00