Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 października 2006 r., sygn. IV SA/Gl 1032/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax Sędziowie Sędzia NSA Adam Mikusiński (spr.) Sędzia NSA Wiesław Morys Protokolant sekr. sąd. Agnieszka Wita po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 września 2006 r. sprawy ze skargi Rady Gminy K. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie radnego o d d a l a s k a r g ę

Uzasadnienie

Dnia [...] r. Rada Gminy w K. uchwałą nr [...] zatwierdziła Kodeks Etyczny Radnego Gminy K. stanowiący załącznik do uchwały. W podstawie prawnej rzeczonej uchwały wskazano na art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Zawiadomieniem z dnia [...] r. nr [...] Wojewoda [...], działając na podstawie art. 61 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego w zw. z art. 91 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym, wszczął postępowanie nadzorcze w sprawie unieważnienia wspomnianej uchwały w związku z naruszeniem art. 7 Konstytucji RP.

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] r. nr [...] Wojewoda [...] stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy K. z dnia [...] r. nr [...] w sprawie zatwierdzenia Kodeksu Etycznego Radnego Gminy K., jako sprzecznej z art. 7 Konstytucji RP.

W motywach rozstrzygnięcia organ nadzorczy podniósł, że art. 7 Konstytucji RP zawiera normę zakazującą domniemywania kompetencji organu, i tym samym nakazuje, by wszelkie działania organu władzy publicznej były oparte na wyraźnie określonej normie kompetencyjnej.

Z kolei art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zawierający normę kompetencyjną przekazującą do rozstrzygnięcia rady wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, nie stanowi podstawy do ustanowienia przez Radę Gminy Kodeksu Etycznego Radnego. Wojewoda wskazał nadto, że normy etyczno-moralne, aczkolwiek wpływające zwykle na treść prawa pozytywnego, stanowią odrębny system. Nie jest zadaniem organów władzy publicznej tworzenie katalogu tych norm w postaci stanowionego prawa. W sytuacji bowiem włączenia ich do systemu prawa stają się one przepisami prawnymi, a wówczas określenie ich w tych przepisach jako normy (zasady) etyki staje się nieuprawnione.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00