Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 wrzenia 2006 r., sygn. III SA/Gl 201/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Ewa Karpińska Asesor WSA Mirosław Kupiec Protokolant sekr. sąd. Joanna Spadek po rozpoznaniu w dniu 8 września 2006 r. przy udziale- sprawy ze skargi "A" Spółka z o.o. w C. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia po wznowieniu postępowania decyzji w sprawie wymiaru cła oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z [...] zawartą w [...] nr [...] Dyrektor Urzędu Celnego w K. dopuścił do obrotu na polskim obszarze celnym samochód marki [...] - sprowadzony do kraju przez spółkę "A" oraz wymierzył i pobrał należności celne. Tym samym nie uwzględnił wniosku strony o uznanie samochodu za wolny od cła na podstawie art. 14 ust. 1 pkt. 39 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne (tekst jednolity Dz. U. z 1994 r. Nr 71, poz. 312 ze zm.).

To rozstrzygnięcie utrzymał w mocy Prezes Głównego Urzędu Ceł swoją decyzją z [...].

Wyrokiem z 3 marca 1999 r., sygn. akt I SA/Ka 1089/97 Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Katowicach oddalił skargę na tę decyzję.

Postanowieniem z [...] Prezes Głównego Urzędu Ceł powołując się na art. 145 § 1 pkt. 5 i art. 149 § 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego wznowił postępowanie w sprawie zakończonej decyzją ostateczną z [...]. W uzasadnieniu wyjaśnił, że [...] strona przedłożyła nowy dowód w sprawie - oświadczenie eksportera z [...] o belgijskim pochodzeniu towaru.

Decyzją z [...] nr [...] Prezes Głównego Urzędu Ceł w Warszawie odmówił uchylenia ostatecznej decyzji z [...] powołując się na art. 151 § 1 pkt. 1, art. 145 § 1 pkt. 5 k.p.a., art. 4 ust. 1, art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne (tekst jednolity Dz. U. z 1994 r., Nr 71, poz. 312 ze zm.). W uzasadnieniu przypomniał, że obniżone stawki celne na towary pochodzące ze Wspólnoty Europejskiej stosuje się w razie łącznego spełnienia warunków: 1. określenia takich stawek w taryfie celnej stanowiącej załącznik Nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 1996 r. w sprawie ceł na towary przywożone z zagranicy (Dz. U. Nr 145, poz. 670); 2. udokumentowania pochodzenia towarów ze Wspólnoty Europejskiej świadectwem przewozowym EUR. 1 (lub formularzem EUR.2 dla przesyłek zawierających tylko produkty pochodzące i których wartość nie przekracza 5.110 ECU), spełniającym wymogi Protokołu Nr 4 Układu Europejskiego; 3. bezpośredniego przywozu towarów do Polski. Przedłożony przez stronę dokument z 12 czerwca 1997 r. nie jest świadectwem przewozowym EUR. 1, ani formularzem EUR.2, lecz oświadczeniem eksportera o belgijskim pochodzeniu samochodu. To oświadczenie nie spełnia wymogów określonych przepisami Protokołu Nr 4 Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie miedzy Rzecząpospolitą Polską, z jednej strony, a Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z drugiej strony (M.P. z 1997 r., Nr 10, poz. 74). W tym wypadku, zastosowanie preferencji celnych byłoby możliwe, gdyby strona przedłożyła retrospektywne świadectwo Eur.1 wystawione zgodnie z art. 14 Protokołu Nr 4. Wobec tych faktów, nie można było zastosować obniżonej stawki celnej - stwierdził na końcu Prezes GUC.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00