Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 11 maja 2006 r., sygn. IV SA/Wr 533/04

Brak jest upoważnienia ustawowego do stanowienia przez organ wykonawczy gminy przepisów prawa miejscowego w zakresie organizacji instytucji gminnej, a rada gminy przy braku takich przepisów, nie może przy pomocy przepisów najniższej rangi w hierarchii źródeł prawa - jakimi są przepisy prawa miejscowego - delegować wyłącznej kompetencji do tworzenia przepisów prawa miejscowego w zakresie organizacji urzędów i instytucji gminnych.

 

Dnia 11 maja 2006 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym : Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Sikorska Sędziowie : NSA Mirosława Rozbicka-Ostrowska (sprawozdawca) WSA Marcin Miemiec Protokolant: Robert Hubacz po rozpoznaniu w dniu 20 kwietnia 2006r. na rozprawie sprawy ze skargi Wojewody Dolnośląskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Szklarskiej Porębie z dnia 27 maja 2004r. Nr XIX/234/ 2004 w przedmiocie utworzenia i nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Szklarskiej Porębie I. stwierdza nieważność § 2 ust.5 załącznika Nr 1 do zaskarżonej uchwały ; II. umarza postępowanie w pozostałej części; III. orzeka, iż zaskarżona uchwała nie może być wykonana w zakresie objętym punktem I (pierwszym )wyroku; IV. zasądza od Gminy Szklarska Poręba na rzecz Wojewody Dolnośląskiego kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów zastępstwa procesowego

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej przez Wojewodę Dolnośląskiego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego jest Uchwała Rady Miasta Szklarska Poręba Nr XIX/243/04 z dnia 27 maja 2004 r. wydana na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z poz. zm.) w sprawie nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Szklarskiej Porębie. Organ nadzoru wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały z tym uzasadnieniem, że umieszczenie statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szklarskiej Porębie, będącego merytorycznie najistotniejszą jej częścią w "Załączniku nr l" stanowi istotne naruszenie reguł przewidzianych w § 29 i § 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" .Na poparcie swoich argumentów organ nadzoru przywołał orzecznictwo sądowo-administracyjne , a w szczególności m.in. wyrok z dnia 12 lutego 2004 r. (sygn. akt 3 II S.A./Wr 1235/03), w którym Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu stwierdził, ze "Warunkiem prawidłowości aktu prawa miejscowego jest zachowanie formy prawnej tego aktu". Wskazał , iż zaskarżona uchwała dotyczy statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szklarskiej Porębie, tymczasem znaczną część "Załącznika nr l" do tej uchwały, zatytułowanego "Statut Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szklarskiej Porębie" stanowi osobna regulacja, nazwana: Regulamin Organizacyjny Statut Miejskiego -Ośrodka Pomocy Społecznej w Szklarskiej Porębie". W ocenie organu nadzoru jest to istotne naruszenie prawa, ponieważ regulamin organizacyjny gminnej jednostki organizacyjnej nie jest materią, która byłaby regulowana w drodze uchwały rady gminy. Zdaniem Wojewody Dolnośląskiego statut ma charakter podstawowy i jest aktem zasadniczym, określającym zadania jednostki, jej miejsce w strukturze organizacyjnej gminy, podstawowe prawa i obowiązki jej kierownictwa. Natomiast regulamin ma charakter "wewnętrzny" i ustala strukturę poszczególnych komórek i ich zadania, prawa pracowników i zasady ich podległości, obieg dokumentów, prawo do podejmowania decyzji. Z przepisów obowiązującego prawa wynika, że o ile statut jednostki uchwala rada gminy w drodze uchwały, o tyle jej regulamin jest nadawany przez kierownika. Według organu nadzoru nadawanie regulaminów organizacyjnych jednostkom wykonującym zadania z zakresu pomocy społecznej zostało w polskim systemie prawa uznane za kompetencję dyrektorów tychże jednostek. Wprawdzie ustawa o pomocy społecznej, na podstawie której funkcjonuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, w ogóle nie wspomina o regulaminie organizacyjnym MOPS, ale akty prawne, dotyczące innych placówek pomocy społecznej powierzają to zadanie kierownikom tych jednostek. W tym zakresie organ wskazał na § 4 ust.1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie domów pomocy społecznej, z dnia 15 września 2000 r. (Dz. U. Nr 82, poz. 929 z późn. zmian.) oraz na § 10 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych z dnia 16 lutego 2001 r. (Dz. U. Nr 14, poz. 132) . Zdaniem organu nadzoru Rada Miasta Szklarska Poręba umieszczając w swojej uchwale przepisy dotyczące regulaminu organizacyjnego MOPS wykroczyła poza upoważnienie wynikające z art. 40 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. l ustawy o samorządzie gminnym

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00