Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 31 maja 2006 r., sygn. II SA/Sz 44/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Dolecki /spr./ Sędziowie: Sędzia WSA Maria Mysiak Sędzia NSA Danuta Strzelecka-Kuligowska Protokolant Joanna Białas - Gołąb po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 maja 2006 r. sprawy ze skargi X na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie zgłoszenia zanieczyszczenia powierzchni ziemi o d d a l a skargę

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] decyzją z dnia [...] r., działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a. oraz 12 ust. 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085 ze zm.) po rozpatrzeniu odwołania spółki P. w [...] Regionalnego Biura Finansowego w [...] od decyzji Starosty z dnia [...] r. - utrzymało w mocy decyzję organu I instancji.

W uzasadnieniu organ odwoławczy, powołując się na treść art. 12 ust. 1 i 2 w/w ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. wskazał, że odrzucenie przez starostę zgłoszenia w ciągu roku od jego dokonania, stosownie do art. 12 ust. 4 w/w ustawy, może nastąpić w razie niespełnienia warunków ustawy, stanowiąc jednocześnie, że ostateczna decyzja w tym przedmiocie powoduje. iż zgłoszenie nie wywołuje skutków prawnych o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy.

Analiza wskazanych przepisów doprowadziła Kolegium do wniosku, że uwzględnienie zgłoszenia we właściwym rejestrze, w trybie art. 12 ust. 3 ustawy, wymaga spełnienia wymogów zarówno art. 12 ust. 1, jak też wymogów z art. 12 ust. 2 ustawy. Wskazuje na to sformułowanie przepisu art. 12 ust. 4 ustawy, który odwołuje się do "warunków ustawy", a więc do wszelkich wymogów rozważanej ustawy w tej materii, nie zaś wyłącznie przesłanek konkretnego jej przepisu. Błędna interpretacja przepisu art. 12 ust. 4 ustawy wprowadzającej, przedstawiona w odwołaniu, według której władający powierzchnią ziemi, na której nastąpiło zanieczyszczenie gleby powinien powiadomić o tym starostę w terminie do dnia 30 czerwca 2004r., a dopiero w sytuacji gdy zanieczyszczenie takie nastąpiło przed 1 października 2001r. i spowodował je inny podmiot, do zgłoszenia należy dołączyć wyniki badań potwierdzających fakt zanieczyszczenia ziemi lub gleby oraz opis okoliczności wskazujących, iż sprawcą zdarzeń nie jest obecny władający, legła u podstaw odwołania, stanowiąc konsekwentnie podstawę do formułowania części zarzutów. Wbrew stanowisku strony, w trybie tego przepisu dokonuje się zgłoszenia zanieczyszczenia spowodowanego w ściśle określonych okolicznościach, nie zaś każdego zanieczyszczenia. Organ I instancji wskazał jako przesłankę odrzucenia zgłoszenia brak dokumentów wymaganych przepisem art. 12 ust. 3 ustawy, który pomimo wezwania nie został przedstawiony w wyznaczonym terminie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00