Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 maja 2006 r., sygn. II SA/Ol 931/05

 

Dnia 4 maja 2006 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędzia NSA Janina Kosowska Asesor WSA Katarzyna Matczak (spr.) Protokolant Grzegorz Klimek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 kwietnia 2006 roku sprawy ze skargi J. S. na czynność Starosty w przedmiocie pobrania opłaty za wydanie karty pojazdu l/ stwierdza bezskuteczność czynności polegającej na pobraniu opłaty za kartę pojazdu w kwocie 500 zł (pięćset); 2/ zasądza od Starosty na rzecz J. S. kwotę 200 zł (dwieście) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Starosta, działając na podstawie art. 74 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 98, poz. 602, ze zm.), decyzją z dnia "[...]" Nr "[...]", dokonał rejestracji czasowej pojazdu marki "[...]" na rzecz J. S., zaś decyzją z "[...]" dokonał rejestracji wskazanego pojazdu, wydając dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne, znak legalizacyjny i kartę pojazdu.

Pismem z dnia 13 października 2005r. J. S. wystąpił do Starosty o zwrot zawyżonej opłaty za wydaną kartę pojazdu w kwocie 470 zł, którą był zobowiązany uiścić w związku z rejestracją samochodu osobowego "[...]" w dniu 12 października 2005r. Podał, że pobranie opłaty za wydaną kartę pojazdu w wysokości 500 zł jest niezgodne z art. 90 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE). Przyznał, iż wprawdzie powyższa opłata pobierana jest na podstawie istniejącego w polskim prawie wewnętrznym Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz.U. z 2003r., Nr 137, poz. 1310), to jego treść jest niezgodna z brzmieniem art. 90 TWE. Podniósł, iż postanowienia Traktatu są bezpośrednio stosowane i mają walor nadrzędności nad prawem krajowym państw członkowskich, co potwierdza bogate orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Strona wyjaśniła, iż w przypadku kolizji prawa krajowego z przepisami prawa wspólnotowego krajowe organy administracyjne nie tylko mają możliwość ale są zobowiązane stosować prawo wspólnotowe. W ocenie wnioskodawcy opłata za wydaną kartę pojazdu mimo, że z formalnego punktu widzenia jest opłatą administracyjną to faktycznie stanowi ukryty podatek, gdyż łączne koszty związane z drukiem, dystrybucją i innymi czynnościami urzędniczymi nie przekraczają kwoty 30 zł. Zatem pozostała kwota stanowi ukryty podatek zawarty w cenie karty pojazdu. Podał, że ustalona w kwocie 500 zł opłata dyskryminuje pojazdy sprowadzane z krajów należących do Unii Europejskiej, gdyż tylko ich posiadacze muszą ponosić opłatę w tej wysokości. Wnioskodawca wskazał, iż konstytucyjność pobieranej opłaty za kartę pojazdu budzi wątpliwości Rzecznika Praw Obywatelskich, który wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie, czy powołane wyżej rozporządzenie jest zgodne z art. 77 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz z art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji RP.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00