Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 maja 2006 r., sygn. I SA/Ol 168/06

1. Zgodnie z przepisem art. 107 par. 3 Kpa akt nadzoru powinien zawierać szczegółowe uzasadnienie prawne interpretujące przepisy będące podstawą działania organu gminy, gdyż tylko poważne naruszenie przepisów pozwala wkraczać organowi nadzoru w samodzielność jednostek samorządu terytorialnego.

2. Ulgi i zwolnienia nie są tożsame, ale nie są to pojęcia wzajemnie się wykluczające.

3. Z uregulowań ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /t.j. Dz.U. 2002 nr 9 poz. 84 ze zm./ dotyczących podatku od nieruchomości wynika, że ustawodawca przewidział zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe. Za tym, że te zwolnienia należy traktować jako ulgi, przemawia wprost treść art. 6 ust. 10 ustawy, według którego na każdym podatniku /także zwolnionym podmiotowo/ ciąży - wynikający z obowiązku podatkowego - obowiązek składania informacji bądź deklaracji odnośnie wszystkich posiadanych nieruchomości i obiektów budowlanych /także zwolnionych od podatku/. Z treści art. 7 ust. 1 w związku z treścią art. 7 ust. 2 ustawy wynika zaś, że zarówno zwolnienia przedmiotowe, jak i zwolnienia podmiotowe mają w istocie przeważnie charakter mieszany.

4. Uchwalone zwolnienia podatkowe w podatku od nieruchomości na rok 2006 dla przedsiębiorców realizujących nowe inwestycje lub tworzących nowe miejsca pracy na terenie gminy są wyrazem realizacji zadań własnych gminy, polegających m.in. na ograniczaniu bezrobocia i stymulowaniu rozwoju gospodarczego. Z punktu widzenia poprawności stanowienia prawa miejscowego brak jednolitej terminologii prawniczej w zakresie pojęć: zwolnienie od podatku i ulga w podatku nie mogą być podstawą do ingerencji organów nadzoru nad działalnością gminy.

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Piskozub ( spr ) Sędziowie WSA Wiesława Pierechod Asesor Renata Kantecka Protokolant Paweł Guziur po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 maja 2006r. sprawy ze skargi Rady Miejskiej na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia "[...]" r., Nr "[...]" r. w przedmiocie badania zgodności z prawem uchwały Rady Miejskiej w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości za 2006r. 1. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze 2. określa, że zaskarżony akt nie podlega wykonaniu 3. zasądza od Regionalnej Izby Obrachunkowej na rzecz skarżącego kwotę 240 zł ( dwieście czterdzieści ) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00