Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 9 marca 2006 r., sygn. I SA/Po 333/05
Wpisy do rejestru podatników i płatników nie są decyzją administracyjną ani innym aktem lub czynnością z zakresu administracji publicznej, która podlegałaby zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Osoba, która kwestionuje treść istniejącego w tych rejestrach wpisu może dochodzić swojego roszczenia jedynie drogą pośrednią, np. wnioskować o wydanie zaświadczenia o określonej treści i w razie wydania postanowienia o odmowie - żalić się do organu wyższego stopnia, a w ostateczności składać skargę do sądu administracyjnego.
To uproszczone postępowanie może się skończyć wydaniem zaświadczenia, bądź odmową jego wydania albo odmową wydania zaświadczenia o żądanej treści /art. 306a, art. 306b i art. 306c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./. W obu tych przypadkach odmowy wydania zaświadczenia wymaga się zachowania formy postanowienia, na które zainteresowanemu przysługuje zażalenie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Włodzimierz Zygmont Sędziowie NSA Jerzy Małecki as.sąd. WSA Maciej Jaśniewicz /spr./ Protokolant: st. sekr. sąd. Laura Szukała po rozpoznaniu w dniu 9 marca 2006 r. sprawy ze skargi A.P. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego w sprawie odmowy anulowania zgłoszenia zakończenia działalności gospodarczej oddala skargę /-/ M.Jaśniewicz /-/ W.Zygmont /-/ J.Małecki
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] .2004 r. o nr [...]Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art.207 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. nr 137 poz.926 ze zm.; dalej Ordynacja podatkowa) odmówił A. P. anulowania zgłoszenia zakończenia działalności gospodarczej z dniem [...].2004 r. W uzasadnieniu wskazano, że we wniosku z dnia [...]2004 r. podatnik zwrócił się z żądaniem anulowania, wycofania zgłoszenia z dnia [...].2004 r. o wyrejestrowaniu pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej na własne nazwisko (działalność jednoosobowa) z dniem [...].2004 r., powołując się na wadliwość oświadczenia woli. Z podanych we wniosku okoliczności wyrejestrowania prowadzonej jednoosobowo pozarolniczej działalności gospodarczej, wynika, że z dniem [...].2004 r. podatnik dokonał wykreślenia nadanego nr Regon przez Urząd Statystyczny z uwagi na wystąpienie o nadanie numeru Regon dla Spółki cywilnej, której Podatnik jest wspólnikiem. Datę uruchomienia działalności Spółki ustalono na dzień [...].2004 r. Podatnik żądał również anulowania powyższych czynności przez Urząd Statystyczny, który to organ odmówił dokonania tych czynności, natomiast z dniem 20.05.2004 r. przywrócił numer Regon, który wcześniej został wykreślony. Po dokonaniu zmian w Urzędzie Statystycznym w dniu 21.04.2004 r. podatnik wystąpił do Urzędu Skarbowego o wykreślenie działalności gospodarczej z dniem 23.02.2004 r. Na podstawie art.9 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702 ze zm.; dalej ustawy o NIP) podatnik dokonał aktualizacji na druku NIP-3, gdzie określił dzień zakończenia prowadzonej działalności gospodarczej. Jednocześnie na podstawie art.96 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535; dalej ustawa o p.t.u. z 2004 r.) dokonano na druku VAT-Z zgłoszenia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Na podstawie złożonych dokumentów Urząd Skarbowy dokonał z dniem 23.02.2004 r. wykreślenia z ewidencji podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Wobec zgłoszonej likwidacji działalności gospodarczej Podatnik począwszy od miesiąca marca nie składał deklaracji VAT-7, jak również nie wykazywał od miesiąca marca w deklaracji PIT-5 dochodów uzyskiwanych z prowadzonej jednoosobowo działalności. Podatnik wnosząc o anulowanie dokonanych czynności zgłoszenia wyrejestrowania działalności gospodarczej powołał się na wadliwość złożonego oświadczenia woli na podstawie przepisów zawartych w Kodeksie Cywilnym. Stosunki pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, w tym także w zakresie zgłaszanych zmian rejestrowych, regulują przepisy materialnego prawa podatkowego, do której to kategorii prawa należy również ustawa o NIP oraz ustawa o p.t.u. z 2004 r. Stosunki te mają charakter administracyjno-prawny, przejawiający się poprzez dokonanie czynności przewidzianych w przepisach przez osobę zobowiązaną do dokonania takiej czynności na zasadach i w trybie przewidzianych przepisami prawa, która to czynność wywołuje określone skutki materialnoprawne. Ustawa o NIP, jak również ustawy o podatku VAT nie przewidują możliwości uchylenia się od skutków prawnych oświadczeń woli, które wywołały określone skutki materialnoprawne. Przywołane we wniosku przepisy art. 84 Kodeksu Cywilnego mają zastosowanie w stosunkach cywilnoprawnych, do których nie zalicza się stosunków prawnych pomiędzy podatnikiem, a organem podatkowym. Z tych też względów Urząd nie może oceniać dokonanych zgłoszeń pod kątem wadliwości oświadczenia przewidzianych dla czynności cywilnoprawnych. Materialnoprawnym skutkiem złożenia przez Podatnika aktualizacji jest wyrejestrowanie z rejestru podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Wobec tego uznano żądanie za nieuzasadnione, gdyż przepisy prawa podatkowego, nie przewidują możliwości anulowania wcześniej dokonanych czynności.