Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 9 marca 2006 r., sygn. I SA/Po 333/05

Wpisy do rejestru podatników i płatników nie są decyzją administracyjną ani innym aktem lub czynnością z zakresu administracji publicznej, która podlegałaby zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Osoba, która kwestionuje treść istniejącego w tych rejestrach wpisu może dochodzić swojego roszczenia jedynie drogą pośrednią, np. wnioskować o wydanie zaświadczenia o określonej treści i w razie wydania postanowienia o odmowie - żalić się do organu wyższego stopnia, a w ostateczności składać skargę do sądu administracyjnego.

To uproszczone postępowanie może się skończyć wydaniem zaświadczenia, bądź odmową jego wydania albo odmową wydania zaświadczenia o żądanej treści /art. 306a, art. 306b i art. 306c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./. W obu tych przypadkach odmowy wydania zaświadczenia wymaga się zachowania formy postanowienia, na które zainteresowanemu przysługuje zażalenie.

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Włodzimierz Zygmont Sędziowie NSA Jerzy Małecki as.sąd. WSA Maciej Jaśniewicz /spr./ Protokolant: st. sekr. sąd. Laura Szukała po rozpoznaniu w dniu 9 marca 2006 r. sprawy ze skargi A.P. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego w sprawie odmowy anulowania zgłoszenia zakończenia działalności gospodarczej oddala skargę /-/ M.Jaśniewicz /-/ W.Zygmont /-/ J.Małecki

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] .2004 r. o nr [...]Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art.207 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. nr 137 poz.926 ze zm.; dalej Ordynacja podatkowa) odmówił A. P. anulowania zgłoszenia zakończenia działalności gospodarczej z dniem [...].2004 r. W uzasadnieniu wskazano, że we wniosku z dnia [...]2004 r. podatnik zwrócił się z żądaniem anulowania, wycofania zgłoszenia z dnia [...].2004 r. o wyrejestrowaniu pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej na własne nazwisko (działalność jednoosobowa) z dniem [...].2004 r., powołując się na wadliwość oświadczenia woli. Z podanych we wniosku okoliczności wyrejestrowania prowadzonej jednoosobowo pozarolniczej działalności gospodarczej, wynika, że z dniem [...].2004 r. podatnik dokonał wykreślenia nadanego nr Regon przez Urząd Statystyczny z uwagi na wystąpienie o nadanie numeru Regon dla Spółki cywilnej, której Podatnik jest wspólnikiem. Datę uruchomienia działalności Spółki ustalono na dzień [...].2004 r. Podatnik żądał również anulowania powyższych czynności przez Urząd Statystyczny, który to organ odmówił dokonania tych czynności, natomiast z dniem 20.05.2004 r. przywrócił numer Regon, który wcześniej został wykreślony. Po dokonaniu zmian w Urzędzie Statystycznym w dniu 21.04.2004 r. podatnik wystąpił do Urzędu Skarbowego o wykreślenie działalności gospodarczej z dniem 23.02.2004 r. Na podstawie art.9 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702 ze zm.; dalej ustawy o NIP) podatnik dokonał aktualizacji na druku NIP-3, gdzie określił dzień zakończenia prowadzonej działalności gospodarczej. Jednocześnie na podstawie art.96 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535; dalej ustawa o p.t.u. z 2004 r.) dokonano na druku VAT-Z zgłoszenia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Na podstawie złożonych dokumentów Urząd Skarbowy dokonał z dniem 23.02.2004 r. wykreślenia z ewidencji podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Wobec zgłoszonej likwidacji działalności gospodarczej Podatnik począwszy od miesiąca marca nie składał deklaracji VAT-7, jak również nie wykazywał od miesiąca marca w deklaracji PIT-5 dochodów uzyskiwanych z prowadzonej jednoosobowo działalności. Podatnik wnosząc o anulowanie dokonanych czynności zgłoszenia wyrejestrowania działalności gospodarczej powołał się na wadliwość złożonego oświadczenia woli na podstawie przepisów zawartych w Kodeksie Cywilnym. Stosunki pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, w tym także w zakresie zgłaszanych zmian rejestrowych, regulują przepisy materialnego prawa podatkowego, do której to kategorii prawa należy również ustawa o NIP oraz ustawa o p.t.u. z 2004 r. Stosunki te mają charakter administracyjno-prawny, przejawiający się poprzez dokonanie czynności przewidzianych w przepisach przez osobę zobowiązaną do dokonania takiej czynności na zasadach i w trybie przewidzianych przepisami prawa, która to czynność wywołuje określone skutki materialnoprawne. Ustawa o NIP, jak również ustawy o podatku VAT nie przewidują możliwości uchylenia się od skutków prawnych oświadczeń woli, które wywołały określone skutki materialnoprawne. Przywołane we wniosku przepisy art. 84 Kodeksu Cywilnego mają zastosowanie w stosunkach cywilnoprawnych, do których nie zalicza się stosunków prawnych pomiędzy podatnikiem, a organem podatkowym. Z tych też względów Urząd nie może oceniać dokonanych zgłoszeń pod kątem wadliwości oświadczenia przewidzianych dla czynności cywilnoprawnych. Materialnoprawnym skutkiem złożenia przez Podatnika aktualizacji jest wyrejestrowanie z rejestru podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Wobec tego uznano żądanie za nieuzasadnione, gdyż przepisy prawa podatkowego, nie przewidują możliwości anulowania wcześniej dokonanych czynności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00