Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 marca 2006 r., sygn. II SA/Ol 92/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sędzia WSA Asesor WSA Protokolant Zbigniew Ślusarczyk Hanna Raszkowska (spr.) Katarzyna Matczak Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 marca 2006 r. sprawy ze skargi Prokuratora Prokuratury Okręgowej w Olsztynie na uchwałę Rady Miejskiej w Barczewie z dnia 30 marca 2005 roku nr XXXIII/ 2167 05 w przedmiocie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym I. stwierdza nieważność par 4 ust. 2 i 3 i par. 7 ust. 2 uchwały Rady Miejskiej w Barczewie z dnia 30 marca 2005 roku nr XXXIII/ 216/05; II. stwierdza, że zaskarżona uchwała w par. 4 ust. 2 i 3 i par 7 ust. 2 nie może być wykonana.

Uzasadnienie

Uchwałą Nr XXXIII/216/05 Rady Miejskiej w Barczewie z dnia 30 marca 2005 r., wydaną na podstawie art. 90f ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, póz. 2572, z późn. zm.), uchwalony został regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Barczewo.

W złożonej skardze Prokurator Okręgowy w Olsztynie wniósł o stwierdzenie nieważności § 4 ust. 2 i 3 oraz § 7 ust. 2 uchwały Nr XXXIII/216/05 Rady Miejskiej w Barczewie z dnia 30 marca 2005 r., zarzucając obrazę art. 90b ust. l i 2 oraz art. 90d ust. 7, 8, 9 i 10 ustawy o systemie oświaty, gdyż zaskarżone regulacje wbrew przepisom tej ustawy ograniczają możliwość uzyskania stypendium w stosunku do uregulowań ustawowych i pozbawiają prawa do uzyskania pomocy materialnej uczniów, którzy spełniają kryteria ustawowe do otrzymania tego świadczenia, a tym samym wprowadzają niedozwolone ograniczenia podmiotowe. W uzasadnieniu podano, że § 4 ust. 2 zaskarżonego regulaminu narusza art. 90d ust. 9 ustawy o systemie oświaty przewiduje bowiem, że wysokość stypendium szkolnego uzależniona jest od miesięcznej wysokości dochodu na osobę w rodzinie ucznia i ogranicza wysokość tego stypendium do kwoty 53,76 zł. Pozbawia to uprawnionych uczniów możliwości uzyskania stypendium w najwyższym przewidzianym w ustawie wymiarze, zawężając tym samym przedział wskazany w ustawie. Przepis § 4 ust. 3 pozbawia prawa do uzyskania pomocy materialnej uczniów, którzy spełniają kryteria uprawniające ich do skorzystania ze stypendium, gdy znajdą się uczniowie o niższych dochodach w oparciu o tzw. "uznanie administracyjne", którego nie przewiduje ustawa o systemie oświaty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00