Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 10 lutego 2006 r., sygn. II SA/Kr 1068/05

 

WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 10 lutego 2006 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym Przewodniczący : Sędzia WSA Mariusz Kotulski / spr. / Sędziowie WSA : Grażyna Firek Aldona Gąsecka-Duda Protokolant : Dorota Solarz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lutego 2006 r. sprawy ze skargi Wojewody Małopolskiego na uchwałę Rady Gminy Laskowa z dnia 31 maja 2005 r. Nr XXVIII/165/05 w zakresie obejmującym § 7 ust. 2 pkt 3 w przedmiocie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Laskowa stwierdza nieważność § 7 ust. 2 pkt 3 zaskarżonej uchwały oraz rysunku planu w zakresie obszarów oznaczonych symbolem : Z 12 MN, ML, Z 18 MN, ML, Z 20 MN, ML, Z 21 MN, ML, Z 31 MN, ML, Z 35 MN, ML

Uzasadnienie

Wojewoda Małopolski pismem z dnia 12 sierpnia 2005r. złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę, w której wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały Nr XXVI 11/165/05 Rady Gminy Laskowa z dnia 31 maja 2005r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Laskowa w zakresie: § 7 ust.2 pkt 3 w całości oraz rysunku planu i w legendzie w zakresie obszaru oznaczonego symbolem: Z 12 MN, ML; Z 18 MN, ML; Z 20 MN, ML; Z 21 MN, ML; Z 31 MN, ML; Z 35 MN, ML w całości.

W uzasadnieniu skargi wskazano, że uchwałą Nr XXVIII/165/05 Rada Gminy Laskowa uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Laskowa.

W ocenie skarżącego treść rzeczonej uchwały w zakresie określonym skargą pozostaje w sprzeczności z obowiązującym porządkiem prawnym. "Treść przywołanego powyżej paragrafu określa uwarunkowania dla terenów osuwiskowych gdzie nałożono obowiązek spełnienia geotechnicznych warunków posadowienia obiektów kubaturowych określonych w ekspertyzach geologicznych . Jednakże ekspertyzy geologiczne nie są w tym przypadku integralną częścią miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, tylko zostały sporządzone jako odrębne dokumenty znajdujące się poza planem. W kwestionowanym zapisie uchwały wyliczono jedynie przykładowo warunki, jakie należy spełnić dla zagospodarowania tych terenów, użyto sformułowania "między innymi" nie zawierające kompletnych zapisów ekspertyz, które znalazły się poza planem. Tymczasem wszelkie normy dotyczące zasad zagospodarowania terenu, ustalające jego przeznaczenie, jak również formujące warunki zabudowy dla danego obszaru winny znaleźć odzwierciedlenie w miejscowym planie zagospodarowani przestrzennego. Niedopuszczalnym zaś jest w ocenie organu nadzoru takie działanie rady gminy, które prowadzi do zamieszczania w treści planu miejscowego jedynie części wymogów dla danego terenu, pozostawiając pozostałą część przepisów uzależniających podejmowanie tych czynności od ekspertyz znajdujących się poza planem i nie będących jego integralna częścią." Ponieważ uchylenie obowiązywanie wyłącznie zapisu § 7 ust.2 pkt 3 zaskarżonej uchwały oznaczałaby możliwość zagospodarowania przedmiotowego terenu osuwiskowego oznaczonego w planie i realizacji tam zabudowy na takich samych warunkach określonych w planie, jak dla pozostałych obszarów przeznaczonych do zabudowy mieszkaniowej, bez uwzględnienia specyfiki terenu osuwiskowego, co wiązałoby się z dużym zagrożeniem dla powstałych tam w przyszłości budynków i zagrożeniem dla mieszkających w nich ludzi, to niezbędne jest również stwierdzenie nieważności odpowiednich zapisów w części rysunku planu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00