Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 listopada 2005 r., sygn. III SA/Wa 2315/05
1. Umowa agencyjna może być skonstruowana w ten sposób, że agent jedynie wystąpi jako pośrednik wyszukujący nabywców usług, które dający zlecenie wykona za granicą Polski. W tych przypadkach nie dojdzie do wykonywania przez dającego zlecenie usług na terytorium Polski a zatem zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ usługi te nie będą podlegały podatkowi, usługi na terytorium Polski wykona jedynie agent na rzecz zleceniodawcy i w zakresie tych usług w stosunku do agenta powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. W rozpoznanej sprawie wystąpiła taka właśnie sytuacja, której treścią było pośredniczenie przez spółkę polską przy zawieraniu umów przez skarżącą spółkę. Z tych względów należało stwierdzić, że strona skarżąca zasadnie wywodziła, że w zaskarżonej decyzji organ uznał skarżącą spółkę za podatnika podatku od towarów i usług z naruszeniem przepisów art. 5 ust. 1 pkt 4 i art. 2 ust. 1 ustawy o VAT.
2. Skarżąca spółka w okresie, za który żądała zwrotu podatku była zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby lub miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, i nie była zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a zatem spełniała warunki do otrzymania zwrotu podatku określone w przepisach par. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia z dnia 23 czerwca 2001 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom /Dz.U. nr 67 poz. 690/.
3. Zgodnie z definicja zawartą w art. 4 ust. 2 ustawy o VAT w treści obowiązującej do 26 marca 2002 r. przez usługi należy rozumieć usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce państwowej, a także roboty budowlano-montażowe.
W tym zakresie w żadnym wypadku nie mogą mieścić się działania polegające na reklamowaniu przez podatnika własnego przedsiębiorstwa i wytwarzanych w nim produktów/towarów i usług/ oraz wyszukiwania nabywców na te produkty. Tego rodzaju działania nie mają na celu przysporzenie innemu podmiotowi korzyści ekonomicznej za wynagrodzeniem.