Orzeczenie
Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 22 wrzenia 2005 r., sygn. III SA/Gd 184/04
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jacek Hyla, Sędziowie WSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz (spr.), As.WSA Krzysztof Gruszecki, Protokolant Beata Kaczmar, po rozpoznaniu w dniu 22 września 2005 r. na rozprawie sprawy ze skarg "A" S.A. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej [...] z dnia 30 stycznia 2004 r. nr [...] 30 stycznia 2004 r. nr [...] 30 stycznia 2004 r. nr [...] w przedmiocie wartości celnej towaru oddala skargi.
Uzasadnienie
Zaskarżonymi decyzjami Dyrektor Izby Celnej na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), art. 21, art. 23 § l, art. 30 § 1 pkt 5, art. 85 § 1 oraz art. 262 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. Kodeks celny (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 75 poz. 802 ze zm.) utrzymał w mocy decyzje Naczelnika Urzędu Celnego:
- z 5 listopada 2003 r. nr [...],
- z 5 listopada 2003 r. nr [...],
- z 5 listopada 2003 r. nr [...].
o uznaniu za nieprawidłowe zgłoszeń celnych, dokonanych na rzecz "A" S.A. w W., w części dotyczącej wartości celnej samochodów i określające kwotę wynikającą z długu celnego oraz wysokość odsetek wyrównawczych należnych od powstałego niedoboru cła.
Organ odwoławczy w swoich decyzjach stwierdził, że "B" S.A. w listopadzie 2000 r. dokonała szeregu zgłoszeń celnych samochodów marki S. zakupionych od producenta, hiszpańskiej firmy "C" S.A.
W każdym z przedmiotowych zgłoszeń podano wartość celną pojazdów i zadeklarowano je na warunkach dostawy FOB statek B.. W zgłoszeniach zadeklarowano także koszty transportu.
Po przeprowadzeniu kontroli przez funkcjonariuszy Wydziału Kontroli Podmiotów Gospodarczych Izby Celnej w W. w zakresie przestrzegania przepisów oraz wartości celnej pojazdów zgłoszonych w procedurze dopuszczenia do obrotu stwierdzono, że "D" (zwana dalej Spółką) na podstawie umowy zawartej z hiszpańską firmą "E" S.A. jest wyłącznym importerem na terytorium Polski produktów firmy S. (samochody, części zamienne, komponenty). W toku kontroli ustalono, iż Spółka zakupiła od firmy "F" m.in. samochody, które uległy uszkodzeniu w wyniku gradobicia w lipcu 1999 r. na placu fabrycznym w M., po cenach niższych od średnich cen nowych samochodów. W okresie od połowy 1999 r. do końca 2001 r. objęto procedurą dopuszczenia do obrotu 1500 samochodów zakupionych po obniżonych cenach, z czego 1368 samochodów objęto procedurą dopuszczenia do obrotu w Urzędzie Celnym w G. na podstawie 207 zgłoszeń celnych. Zgodnie z treścią protokołu pokontrolnego uszkodzone samochody były przewożone przez firmę "G" z placu fabrycznego do miejsca składowania w firmie "H" pod B.. Dostawy wszystkich samochodów do portu w G. odbywały się drogą morską na warunkach dostawy FOB B.. Do wartości celnej samochodów doliczane były koszty transportu i ubezpieczenia. Faktury sprzedaży obejmujące przedmiotowe pojazdy opatrzono adnotacją "Depreciated Vehicle".
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right