Wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 lipca 2005 r., sygn. III SA/Wa 971/05
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Grażyna Nasierowska, sędzia WSA Jakub Pinkowski, asesor WSA Sylwester Golec (spr.), Protokolant Małgorzata Szamocka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lipca 2005 r. sprawy ze skargi E. N., M. B. - Przedszkole Niepubliczne "P." w O. na akt z zakresu administracji Gminy Z.W. z dnia [...] stycznia 2005 r. Nr [...] w przedmiocie ustalenia dotacji dla niepublicznego przedszkola oddala skargę
Uzasadnienie
III SA/Wa 971/05
Uzasadnienie
Pismem z dnia 24 stycznia 2005 r. [...] Wójt Gminy Z. przyznał Przedszkolu Niepublicznemu "P." w O. dotację na częściowe pokrycie wydatków związanych z działalnością przedszkola w miesiącu styczniu 2005 r. Dotacja ta została ustalona na ogólna liczbę 30 uczniów, w wysokości 260,25 zł na jednego ucznia, co odpowiadało 75% kwoty przewidzianych w budżecie, bieżących wydatków ponoszonych przez Gminę G. na jednego ucznia w przedszkolach publicznych. Organ Gminy stwierdził, że dotacja nie mogła zostać przyznana na większą ilość uczniów, gdyż z treści postanowienia Państwowego Inspektora Sanitarnego w G. z dnia [...] kwietnia 2004 r. wynika, że budynek przedszkola "P." ze względu na obowiązujące normy w zakresie minimum powierzchni przypadającej na jedno dziecko, nie może być wykorzystywany do pobytu w nim więcej niż 30 dzieci.
Pismem z dnia 3 lutego 2005 r. pełnomocnik E.N. i M.B. prowadzących Niepubliczne Przedszkole "P." w O. wezwał Wójta Gminy Z. do usunięcia naruszenia prawa, jakim zdaniem pełnomocnika było ustalenie przedmiotowej dotacji z naruszeniem art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) w dalszej części uzasadnienia powoływanej jako u.s.o. W uzasadnieniu tego wezwania strona podniosła, że zgodnie z treścią art. 90 ust.3 us.o. dotacje dla niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych nie wymienionych w ust. 2a przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 50 % ustalonych w budżecie odpowiednio danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczną szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy lub powiatu szkoły publicznej danego typu i rodzaju podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę lub powiat na prowadzenie szkoły publicznej danego typu lub rodzaju. Zgodnie z art. 3 pkt 1 u.s.o przez szkołę należy również rozumieć przedszkole. Z tego względu zdaniem prowadzących przedszkole Wójt Gminy Z. obowiązany był ustalić dotację na jednego ucznia w przedszkolu "P." w wysokości 75% przewidzianych w budżecie gminy wydatków ponoszonych na kształcenie jednego ucznia w niepublicznych przedszkolach w Gminie R. Zdaniem prowadzących przedszkole "P." Gmina R. jest najbardziej zbliżona do Gminy Z. pod względem: liczby funkcjonujących w tych gminach przedszkoli, dochodów budżetowych, liczby mieszkańców, liczby mieszkańców mających zatrudnienie, liczby szkół podstawowych. Obie gminy są gminami wiejskimi. Z tego względu zdaniem skarżących do wyliczenia należnej im dotacji powinny zostać przyjęte wydatki ponoszone na jednego ucznia w przedszkolach niepublicznych w Gminie R. Ponadto pełnomocnik E.N. i M.B. stwierdził, że Wójt Gminy Z. całkowicie bezzasadnie ograniczył liczbę uczniów, na którą przyznał dotację do 30. W tym zakresie organ gminy nie powinien był kierować się treścią postanowienia Państwowego Inspektora Sanitarnego w G. z dnia [...] kwietnia 2004 r. z którego wynikało, że budynek przedszkola "P." dopuszczony jest do użytkowania na cele przedszkola przeznaczonego dla 30 dzieci. Pełnomocnik wywodził, że przedszkole pracuje na dwie zmiany i z tego względu nigdy jednocześnie nie przebywa w nim więcej niż 30 dzieci, a zatem przyznanie dotacji na więcej niż 30 dzieci nie stoi w sprzeczności z treścią powołanego postanowienia.