Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 4 lipca 2005 r., sygn. II SA/Lu 751/04

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec, Sędziowie Asesor WSA Wiesława Achrymowicz, Asesor WSA Jerzy Drwal (sprawozdawca), Protokolant Referent - stażysta Agata Jakimiuk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 czerwca 2005 r. sprawy ze skargi M.M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie wymagań ochrony środowiska I. oddala skargę; II. przyznaje od Skarbu Państwa ( kasa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie) na rzecz adwokat E.S. kwotę 255 (dwieście pięćdziesiąt pięć) złotych z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika ustanowionego z urzędu.

Uzasadnienie

W trakcie kontroli instancyjnej, decyzją z dnia [...] r. (Nr [...]) , wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 kpa, art. 47e i art. 47k ustawy z dnia 16 października 1991r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 99, poz. 1079 ze zm.) w związku z art. 157 i 158 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. Nr 92, poz. 880), Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Burmistrza z dnia [...] r. (Nr [...]) nakładającą na M.M. karę pieniężną w wysokości 19.159,00 zł za usunięcie, bez wymaganego zezwolenia, dębu rosnącego na działce nr [...], położonej w miejscowości G.

W uzasadnieniu Kolegium wskazało, że organ I instancji wymierzył karę pieniężną na podstawie prawidłowo poczynionych, w trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego, ustaleń znajdujących potwierdzenie w zgromadzonym materiale dowodowym.

Powołując się na treść art. 47 e ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 października 1991r. o ochronie przyrody, Kolegium zwróciło uwagę, że władający nieruchomością obowiązani są do utrzymywania we właściwym stanie drzew oraz krzewów rosnących na nieruchomościach będących w ich władaniu, zaś usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości może nastąpić za zezwoleniem organu gminy wydanym na wniosek władającego. Kolegium wyraziło równocześnie pogląd prawny, że w myśl art. 47k ustawy o ochronie przyrody, wymierzenie kary pieniężnej za usunięcie drzewa bez wymaganego zezwolenia jest obligatoryjne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00