Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 31 maja 2005 r., sygn. II SA/Lu 301/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA - Maciej Kierek, Sędziowie Sędzia NSA Grażyna Pawlos-Janusz, Asesor WSA - Wiesława Achrymowicz (spr.), Protokolant Asystent sędziego Łucja Krasińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 maja 2005 r. sprawy ze skargi A. P. na decyzję Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia [...]., Nr [...] w przedmiocie pozbawienia uprawnień kombatanckich oddala skargę.

Uzasadnienie

II SA/Lu 301/05

UZASADNIENIE

Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych , po wyczerpaniu trybu odpowiadającego instancyjnemu, zainicjowanemu przez A. P., decyzją z dnia [...] r. utrzymał w mocy decyzję własną z dnia [...] r. o pozbawieniu A. P. uprawnień kombatanckich, przyznanych uprzednio z tytułu walki zbrojnej o utrwalanie władzy ludowej w okresie od maja do września 1946r.

W uzasadnieniu wskazał na rozstrzygającą prawnie okoliczność zatrudnienia A. P. w organach Bezpieczeństwa Publicznego w latach 1948 do 1953, która wyczerpuje hipotezę art. 25 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 24 stycznia 1991r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, a w związku z art. 21 ust. 2 pkt 4 lit. a i art. 25 ust. 4 przywołanej ostatnio ustawy, gdy nie ma znaczenia podstawa tego zatrudnienia, charakter pełnionej funkcji czy zakres wykonywanych zadań, skoro co do zasady współpraca z organami represji, nastawionymi na zwalczanie polskich ruchów niepodległościowych musi podlegać negatywnej ocenie. Jednocześnie zainteresowany nie wykazał zaistnienia okoliczności z art. 21 ust. 3 pkt 1 rozważanej ustawy, które jako jedyne mogłyby wyłączać zastosowanie instytucji pozbawienia statusu kombatanta w okolicznościach rozpatrywanej sprawy. Przedstawione stanowisko prawne organ rozstrzygający poparł nadto obszernie przytoczonym i rozważonym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00