Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 5 maja 2005 r., sygn. I SA/Gl 61/05
1. Prokurator może wnieść skargę do sądu administracyjnego na uchwałę organu gminy bez wezwania przed wniesieniem skargi właściwego organu gminy do usunięcia naruszenia prawa, o którym mowa w art. 52 par. 3 i 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./.
2. Uchwała rady gminy, podjęta w trybie określonym w art. 34a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. 2003 nr 15 poz. 148 ze zm./, określająca zasady i tryb umarzania wierzytelności wymienionych w tym przepisie, ma charakter generalny i abstrakcyjny, a co za tym idzie stanowi akt prawa miejscowego, który odnosi się do zasad zarządu mmieniem gminy /art. 41 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./.
3. Wydanie indywidualnego aktu administracyjnego, na podstawie którego odstąpiono od dochodzenia wierzytelności gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./, bez uprzedniego określenia uchwałą organu stanowiącego tejże jednostki samorządu terytorialnego zasad i trybu umarzania tych wierzytelności, stanowi istotne naruszenie art. 138 ust. 1 pkt 1 w związku z wadliwą interpretacją art. 34a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. 2003 nr 15 poz. 148 ze zm./.
4. Przedmiotem sporu jest ocena uchwały rady miasta w sprawie odstąpienia od dochodzenia zwrotu należności gminy z tytułu nieprawidłowości w rozliczeniu dotacji celowych przyznanych imiennie wskazanym jednostkom organizacyjnym. Zaskarżona uchwała ma cechy indywidualnego aktu administracyjnego, odnoszącego się do sytuacji prawnej konkretnego adresata. Wydanie indywidualnego aktu administracyjnego, na podstawie którego odstąpiono od dochodzenia wierzytelności gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./, bez uprzedniego określenia uchwałą organu stanowiącego tejże jednostki samorządu terytorialnego zasad i trybu umarzania tych wierzytelności, stanowi istotne naruszenie art. 138 ust. 1 pkt 1 w związku z wadliwą interpretacją art. 34a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. 2003 nr 15 poz. 148 ze zm./. Treść art. 34a ustawy o finansach publicznych wskazuje, że indywidualna decyzja w sprawie umorzenia wskazanych wyżej wierzytelności powinna być oparta na normie prawnej zawartej w akcie prawa miejscowego - uchwale rady gminy określającej zasady i tryb tego umarzania. Tym samym należy stwierdzić, iż rozpatrywaną uchwałę o treści właściwej dla decyzji administracyjnej wydano bez podstawy prawnej. Uchwała taka narusza ponadto przepisy prawa wyznaczające kompetencje organów gminy, a także procedurę podejmowania i ogłaszania uchwał.