Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 6 kwietnia 2005 r., sygn. I SA/Wr 291/02
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca) Sędziowie: Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Asesor WSA Anetta Chołuj Protokolant: Halina Rosłan po rozpoznaniu w dniu 16 marca 2005r. przy udziale sprawy ze skargi A spółki z o.o. w P. na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe i określenia kwoty długu celnego o d d a l a skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Nr [...] Prezes Głównego Urzędu Ceł utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Celnego we W. z dnia [...] nr [...], którą uznano dokonane w dniu [...]. zgłoszenie celne importera - A spółki z o.o. w P. - nr [...] za nieprawidłowe i określono kwotę długu celnego.
W uzasadnieniu decyzji wyjaśniono, że w dniu [...] dokonano zgłoszenia celnego w procedurze dopuszczenia do obrotu towarów określonych jako aromaty spożywcze do produkcji chipsów o nazwie handlowej [...] i kodzie producenta [...] oraz [...] o kodzie producenta [...]- klasyfikując je według kodu PCN 3302 10 90 0 ze stawką celną obniżoną 1,8 %. Do zgłoszenia dołączono faktury, świadectwo przewozowe EUR.1 i DWC. Organ odwoławczy wskazał, że w wyniku kontroli dokumentacji finansowo księgowej w siedzibie firmy uznano zadeklarowany przez stronę kod za niewłaściwy - stąd postanowieniem z dnia [...] wszczęto postępowanie celne., a powołaną wyżej decyzją z dnia [...] Dyrektor Urzędu Celnego we W. uznał zgłoszenie celne za nieprawidłowe w zakresie klasyfikacji taryfowej i sporne towary zaklasyfikował do kodu PCN 2103 90 90 0.
W odwołaniu, zarzucając naruszenie prawa materialnego w szczególności § 1 rozporządzenia Rady Ministrów 15.12.1998r. w sprawie ustanowienia taryfy celnej, strona oświadczyła, że importowane produkty są mieszaniną różnych substancji pełniących określone funkcje w całości produktu, twierdząc przy tym, iż funkcje poszczególnych składników wynikają z przebiegu procesu produkcji słonych przekąsek. Odwołująca się spółka twierdziła też, że nazwy poszczególnych elementów składowych mieszanin określają, na podstawie składu chemicznego oraz funkcji spełnianych w procesie produkcji, przepisy prawne wydane przez organ państwowy, jakim jest Ministerstwo Zdrowia (rozporządzenie z 27.12.2000r. w sprawie wykazu dopuszczalnych substancji dodatkowych; Dz.U.Nr 9,poz.92; powołano też Polski Komitet Normalizacji i Miar - PN-A-86946, PN-A-86947). W ocenie spółki importowane towary odpowiadają charakterystyce produktów objętych kodem PCN 3302 10 90 0 i są mieszaninami substancji zapachowych, gdzie wiodącą rolę pełnią mieszanki substancji zapachowych, połączone z mieszaninami innych składników takich jak nośniki i intensyfikatory. Zdaniem strony to substancje zapachowe określają cel i przeznaczenie całej mieszaniny a nie nośniki i intensyfikatory. Spółka przeczyła, aby importowane mieszaniny były zmieszanymi przyprawami; stanowią o tym - jak podniesiono w odwołaniu - skład surowcowy i przepisy zawarte w powołanym rozporządzeniu Ministra Zdrowia, Polskich Normach oraz decyzjach Państwowego Zakładu Higieny. Odwołująca się strona uzasadniała dokonaną klasyfikację taryfową tym, że towar spełnia wymóg przeznaczenia jako surowiec do użycia w przemyśle spożywczym, a nie do bezpośredniego spożycia przez konsumentów jako towar zakupiony w sprzedaży detalicznej. Na poparcie swych twierdzeń spółka przedstawiła wraz z odwołaniem zezwolenie Głównego Inspektora Sanitarnego, opinię prof. J.G., opinię Ośrodka Klasyfikacji Produktu, Polską Normę PN-A-86946. Strona wnioskowała też o przeprowadzenie dowodu w postaci opinii klasyfikacyjnej wydanej przez Komitet HS WCO; dodatkowo powoływała się na decyzję Dyrektora Urzędu Celnego w G. dotyczącą produktów importowanych przez inną firmę.