Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 stycznia 2005 r., sygn. VI SA/Wa 259/04

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia Sędziowie : Sędzia (spr.) WSA Protokolant: Andrzej Siwek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 stycznia 2005 r. sprawy ze skargi R. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] stycznia 2004 r. Nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym oddala skargę

Uzasadnienie

W dniu [...] września 2003 r. dokonano w miejscowości P. na drodze zaliczanej do dróg wojewódzkich (nr [...]) kontroli samochodu ciężarowego marki [...], nr rej. [...], wraz z naczepą typu [...], nr rej. [...], stanowiącego własność p. R. M. W protokole z zatrzymania i kontroli pojazdu stwierdzono przekroczenie nacisku na II osi pojazdu o 37,28 kN , na osi IV o 3,44 kN oraz na osi V o 5,08 kN. Przekroczenia innych parametrów, a w szczególności dopuszczalnej masy pojazdu, nie stwierdzono. Kierowca podpisał protokół z adnotacją: "Przewożę 21.000 kg mleka w proszku; jako masa całkowita żadnego przeładunku nie mam." Do protokołu załączono świadectwo legalizacji wagi samochodowej elektronicznej przenośnej do wyznaczania dynamicznego obciążenia osi pojazdu oraz protokół z pomiaru pochylenia terenu na stanowisku ważenia pojazdów, z którego wynikało, że pomierzone spadki mieściły się w granicach dopuszczalnych.

W związku z powyższym decyzją Dyrektora [...] Zarządu Dróg Wojewódzkich z dnia [...] października 2003 r., Nr [...], wydaną na podstawie art. 19 ust. 2 pkt 2, art. 20 pkt 8, art. 39 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 13 ust. 2a ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838, z późn. zm.) w związku z § 4 i 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r., Nr 32, poz. 262) oraz art. 104 K.p.a., nałożono na p. R. M. karę pieniężną w wysokości 13.440,00 zł. W uzasadnieniu decyzji, po przedstawieniu stanu sprawy i zasad obliczania wysokości kary pieniężnej stwierdzono, że dokonując przewozu towaru przewoźnik powinien przestrzegać wymogów zawartych w art. 61 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 98, poz. 602), w myśl którego ładunek nie może powodować przekroczenia masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu; w szczególności ładunek powinien być rozmieszczony na pojeździe w taki sposób, aby nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę. Przekroczenia innych parametrów, a w szczególności dopuszczalnej masy pojazdu, nie stwierdzono. Mając na względzie dyspozycje zawarte w powołanych wyżej przepisach przewoźnik powinien dokonać takiego wyboru trasy przejazdu, by nie kolidowało to z obowiązującymi przepisami. Brak przekroczenia przez kontrolowany pojazd dopuszczalnej masy całkowitej przy jednoczesnym stwierdzeniu przekroczenia nacisku na oś składową nie może stanowić okoliczności wyłączającej odpowiedzialność przewoźnika. Obciążenie przewoźnika karą pieniężna za przejazd pojazdem nienormatywnym jest obligatoryjne. Zarządca drogi stwierdzając podczas kontroli przekroczenie dopuszczalnych normatywów pojazdu nie może odstąpić od naliczania kary przewidzianej ustawą o drogach publicznych, ponieważ decyzja w tym przedmiocie nie ma charakteru uznaniowego. Powołane wyżej przepisy prawa przewidują za przekroczenie określonych parametrów nacisku na osie pojazdu lub jego masy całkowitej dokładnie określone stawki, bez możliwości ich zmniejszenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00