Wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 grudnia 2004 r., sygn. VI SA/Wa 73/04
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia Sędziowie : Sędzia WSA Protokolant: Anna Błaszczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 grudnia 2004r. sprawy ze skargi [...] S.A. na Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty z dnia [...] grudnia 2003r. nr [...] w przedmiocie odmowy zawieszenia postępowania administracyjnego oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia [...] grudnia 2003 r., Nr [...], Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (dalej także: Prezes URTiP), po rozpatrzeniu wniosku spółki [...] S.A. z siedzibą w W. (działającą obecnie pod firmą [...] S.A. - spółki będącej następcą prawnym [...] S.A.) o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem przez Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty postanowienia nr [...] z dnia [...] października 2003 r., postanowił uchylić zaskarżone postanowienie Prezesa URTiP z dnia [...] października 2003 r. oraz nie zawieszać postępowania wszczętego na wniosek spółki [...] S.A. z dnia [...] sierpnia 2003 r. z uwagi na niewystąpienie w przedmiotowej sprawie przesłanek określonych w art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a.
Z akt sprawy wynika, iż pismem z dnia [...] sierpnia 2003 r. [...] S.A. (dalej: [...] S.A.) - działając na podstawie przepisu art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2000 r. Nr 73, poz. 852 ze zm.) oraz na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a. - złożyła do Prezesa URTiP wniosek o zawieszenie, z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 2003 r. Nr 113, poz. 1070), realizacji uprawnień abonentów do zachowania przydzielonego numeru, o którym mowa w art. 43 ust. 2a znowelizowanej ustawy - Prawo telekomunikacyjne i jednocześnie zwróciła się o zawieszenie postępowania w w/w sprawie do dnia ogłoszenia rozporządzenia wydanego na podstawie art. 88 ust. 2 pkt 2 ustawy - Prawo telekomunikacyjne, jednak nie wcześniej niż do dnia ogłoszenia rozporządzenia, o którym mowa w art. 43 ust. 4 ustawy - Prawo telekomunikacyjne. W uzasadnieniu wniosku skarżąca spółka podniosła, iż realizacja objętych ustawą uprawnień do zachowania numeru w przypadku zmiany operatora przez abonentów przyłączonych do sieci wnioskodawcy wymaga inwestycji, których koszt harmonogramu wdrożenia może zostać określony dopiero po ustaleniu wymagań technicznych dostosowania sieci wnioskodawcy, jak również po ustaleniu szczegółowych warunków korzystania przez abonentów z uprawnień do zachowania numeru, o których mowa w art. 43 ust. 2a znowelizowanej ustawy, tj. po ogłoszeniu w/w rozporządzeń. Z uwagi na przedstawione okoliczności skarżąca spółka uznała, iż konieczność ustalenia w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw łączności szczegółowych warunków korzystania przez abonentów z w/w uprawnień oraz szczegółowych wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla urządzeń telekomunikacyjnych, zgodnie z delegacjami zawartymi w art. 43 ust. 4 i w art. 88 ust. 2 pkt 2 ustawy - Prawo telekomunikacyjne, stanowi zagadnienie wstępne w rozumieniu art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a., od którego rozstrzygnięcia zależy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zawieszającej uprawnienia abonentów wymienione w art. 43 ust. 2a. W rezultacie - w opinii wnioskodawcy - Prezes URTiP ma obowiązek zawiesić wszczęte na wniosek strony postępowanie.