Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 2 listopada 2004 r., sygn. II SA/Rz 602/04

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Solarski Sędziowie WSA Krystyna Józefczyk WSA Robert Sawuła /spr./ Protokolant: sekr. sądowy Anna Mazurek-Ferenc po rozpoznaniu w dniu 2 listopada 2004 r. na rozprawie sprawy ze skargi D. P. na uchwałę Rady Powiatu [...] z dnia [...] kwietnia 2004 r. nr [...] w przedmiocie uchwały o przedłużeniu terminu do likwidacji Samodzielnego Publicznego ZOZ skargę oddala

Uzasadnienie

II SA/Rz 602/04

Uzasadnienie

Działający przez pełnomocnika adwokata M.M. D. P. wniósł skargę na uchwałę Rady Powiatu [...] z dn. [...].04.2004r. Nr [...] w przedmiocie przedłużenia do dnia 30.06.2007r. terminu likwidacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w P. Zaskarżonej uchwale postawił zarzut naruszenia art.60 ust.4b ustawy z dn.30.08.1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz.408 ze zm.) poprzez przyjęcie, że istnieje możliwość przedłużania terminu likwidacji zakładu opieki zdrowotnej na zasadzie dowolności, a także naruszenie art.7 Konstytucji RP oraz art.6 i 7 kodeksu postępowania administracyjnego. W konkluzji wniesiono o stwierdzenie nieważności uchwały. W motywach skargi wskazano, że D. P., prowadzący działalność gospodarczą pod firmą "B." jest wierzycielem Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w P., albowiem uzyskał sądowy nakaz zapłaty, a egzekucja w tej sprawie okazała się bezskuteczna. Do skargi dołączono kserokopię nakazu wydanego przez Sąd Rejonowy w S. z dn.22.02.2002r. Rada Powiatu [...] uchwałą z dn. [...].09.2001r. Nr [...] postanowiła zlikwidować Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w P., ustalając w § 6 tej uchwały termin likwidacji na 13.09.2001r. Kolejnymi uchwałami wskazanymi w skardze Rada Powiatu przesuwała termin likwidacji zakładu, by w inkryminowanej uchwale, będącej przedmiotem skargi, ustalić go na 30.06.2007r. Powiat [...] jest organem prowadzącym w stosunku do Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w P. i odpowiada za jego zobowiązania finansowe. Skarżący eksponuje, że zgodnie z art.60 ust.6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej dopiero po zakończeniu czynności likwidacyjnych zakładu opieki zdrowotnej powiat przejmuje odpowiedzialność za długi likwidowanej placówki, zaś odwołując się do treści art.60 ust.4b ustawy o zakładach opieki zdrowotnej wywodzi, że podanie w uchwale o likwidacji zakładu jej terminu zakończenia "daje asumpt do twierdzenia, iż nie jest prawnie możliwe przedłużanie terminu likwidacji zakładu ponad ten termin, jaki został ustalony w uchwale". Podejmowane działania przez Powiat skarżący ocenił jako działanie przemyślane, ze szkodą dla wierzycieli zakładu, a przy tym bez żadnej pewności, że ustalony zaskarżoną uchwałą termin likwidacji zakładu na dzień 30.06.2007r. jest terminem ostatecznym. Skarżący swojego interesu prawnego w zaskarżeniu uchwały upatruje w art.87 i 88 ustawy z dn.5.06.1998r, o samorządzie powiatowym (Dz.U. Nr 142 z 2001r., poz.1592 ze zm.), nadto wskazuje na naruszenie art.7 Konstytucji RP oraz art.6 i 7 k.p.a. poprzez ciągłe przesuwanie terminu zakończenia likwidacji zakładu opieki zdrowotnej, wskazując iż swoboda powiatu nie może być w tej kwestii dowolna. Skarga wskazuje także, że D. P. wyczerpać miał przesłankę do wniesienia skargi, skoro pismem z dn. 15.05.2004r. wezwał do usunięcia naruszenia prawa. Do skargi dołączono szereg kserokopii dokumentów mających wskazywać na zasadność argumentacji skarżącego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00