Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 listopada 2004 r., sygn. II SA/Po 1728/02

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Zieliński Sędzia WSA Aleksandra Łaskarzewska Asesor sądowy Edyta Podrazik (spr.) Protokolant ref. staż. Kamila Kozłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 listopada 2004 r. przy udziale sprawy ze skargi Zakładu Energetycznego "A" S.A. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] czerwca 2002r. Nr [...] znak [...] w przedmiocie nakazania wykonania określonych robót budowlanych; I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w G. z dnia [...]kwietnia 2002r. nr [...]; II. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżącego kwotę 10 zł (dziesięć złotych) tytułem zwrotu kosztów sądowych; III. określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu. /-/ E. Podrazik /-/ A. Zieliński /-/ A. Łaskarzewska

Uzasadnienie

II SA/Po 1728/02

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia [...]06.2002 r. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego , po rozpatrzeniu odwołania Zakładu Energetycznego "A" SA w G. , utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w G. z dnia [...]04.2002 r., nakazującą Zakładowi Energetycznemu "A" SA usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, polegających na powodowaniu zagrożenia możliwością upadku na drogę nie izolowanego przewodu linii energetycznej, poprzez przebudowę linii na odcinku przebiegu gołego przewodu nad drogą na działce nr [...] w D. (modyfikację linii SN-15 kV z wykorzystaniem zapisów wynikających z Polskiej Normy PN-E-05100-1:1998). W uzasadnieniu organ podniósł, iż Zakład Energetyczny "A" SA jest właścicielem napowietrznej linii energetycznej, będącej częścią obiektu budowlanego złożonego ze stacji transformatorowej STSa-20/250 i powiązań z liniami napowietrznymi SN-15 kV i NN-0,4 kV w miejscowości D.. Linia energetyczna na jednym z odcinków usytuowana jest wzdłuż drogi na działce nr [...]. Linia powstała w 1982 r. i została prawnie usankcjonowana w planie zagospodarowania przestrzennego gminy D. z [...].05.1994 r. Droga istniejąca na działce nr [...] w okresie od 1958 roku do 1991 roku była drogą polną, następnie uzyskała status drogi gminnej, a w 2000 r. gmina D. przeprowadziła jej remont. Zmiana statusu drogi z polnej na gminną nie była konsultowana z właścicielem linii energetycznej, w skutek tej zmiany zmieniły się kryteria techniczne dotyczące usytuowania napowietrznej linii energetycznej i doszło do niezgodności usytuowania istniejącej linii w zakresie odległości jej skrajnego przewodu od korony drogi. Istniejący stan stwarza realne zagrożenie upadku nie izolowanego przewodu energetycznego na drogę i spowodowania zagrożenia życia i zdrowia ludzi poruszających się po drodze. Wprawdzie stan zagrożenia powstał na skutek działań Gminy D., jednak zgodnie z art. 61 ustawy Prawo budowlane to na właścicielu obiektu spoczywa obowiązek utrzymania go w należytym stanie technicznym. Przepisy prawa budowlanego nie dają możliwości nałożenia obowiązku na sprawcę, w przypadku gdy sprawa dotyczy usunięcia nieprawidłowości w obiekcie istniejącym, Zakładowi Energetycznemu przysługuje natomiast prawo dochodzenia poniesionych kosztów od Gminy D. na drodze postępowania cywilnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00