Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 12 października 2004 r., sygn. II SA/Wr 289/04

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym : Przewodniczący : Sędzia NSA - Andrzej Jurkiewicz Sędzia NSA - Zygmunt Wiśniewski Sędzia WSA - Anna Siedlecka/sprawozdawca/ Protokolant - Katarzyna Grott po rozpoznaniu w dniu 28 września 2004 r. sprawy ze skargi Rady Miasta Oleśnicy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 22 marca 2004 r. Nr PNII.0911-19/05/04 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miasta Oleśnicy NrXVI/123/04 z dnia 27 lutego 2004 r. w sprawie częściowego refinansowania kosztów zakupu systemu pomiarowego zużycia wody (wodomierza ) lokatorom i właścicielom lokali mieszkalnych położonych na terenie Miasta Oleśnicy oddala skargę

Uzasadnienie

Sygn. akt IISA/Wr 289/04 2

UZASADNIENIE

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 22 marca 2004 r. Nr PN.II.0911-19/05/04 Wojewoda Dolnośląski stwierdził nieważność uchwały Rady Miasta Oleśnicy Nr XVI/123/04 z dnia 27 lutego 2004 r. w sprawie częściowego refinansowania kosztów zakupu systemu pomiarowego zużycia wody (wodomierza) lokatorom i właścicielom lokali mieszkalnych położonych na terenie miasta Oleśnicy.

W toku badania legalności uchwały organ nadzoru stwierdził podjęcie przedmiotowej uchwały z istotnym naruszeniem prawa, a w szczególności przepisu art. 406 pkt 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.).

Rada Miasta Oleśnicy uznała wodomierze, zakupione przez lokatorów i właścicieli lokali mieszkalnych, za system pomiarowego zużycia wody, który można częściowo refinansować z gminnego funduszu ochrony środowiska w oparciu o art. 406 pkr 3 powołanej ustawy, który stanowi, że środki tego funduszu przeznacza się na wspomaganie m.in. systemów pomiarowych zużycia wody i ciepła.

Wojewoda wskazał, że definicję wodomierza głównego zawiera ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków ( Dz.U. Nr 72, poz. 747 ze zm.), który stanowi, że jest to przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody, znajdujący się na każdym przyłączu wodociągowym. Z tej legalnej definicji, zdaniem organu nadzoru, wnioskować należy, że wodomierz zainstalowany w lokalu mieszkalnym jest jedynie przyrządem pomiarowym służącym indywidualnemu podmiotowi ( lokatorowi, właścicielowi lokalu mieszkalnego) do rzeczywistego odmierzania ilości pobranej wody. Według Słownika języka polskiego" WN PWN określono "system jako skoordynowany układ elementów, zbiór tworzący pewną całość uwarunkowaną stałym, logicznym uporządkowaniem jego części składowych". Na system składa się więc połączony w całość zbiór elementów. Wodomierz jest natomiast jedynie pojedynczym przyrządem pomiarowym, a nie skoordynowanym układem elementów tworzących system, z którego odczytuje się ilość pobranej wody.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00