Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 28 kwietnia 2004 r., sygn. I SA/Wr 4024/01

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Moskała (sprawozdawca) Sędziowie: Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Asesor WSA Bogumiła Kalinowska Protokolant: Iwona Procajło po rozpoznaniu w dniu 15 kwietnia 2004r. na rozprawie sprawy ze skargi M. R. na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe i określenia kwoty długu celnego uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Dyrektora Izby Celnej we W. na rzecz skarżącego 85 zł (osiemdziesiąt pięć złotych) - tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego; określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.

Uzasadnienie

2

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia [...] Nr [...] Prezes Głównego Urzędu Ceł utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Celnego we W. z dnia [...] Nr [...], którą uznano zgłoszenie celne z [...], dokonane przez M. R. (Vento CO.), za nieprawidłowe i określono kwotę długu celnego.

W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy wyjaśnił, że Jednolitym Dokumentem Administracyjnym SAD [...] z dnia [...] objęto procedurą dopuszczenia na polskim obszarze celnym następujące towary: 1/ ubrania windsurfingowe (pochodzące z Chin), zaklasyfikowane do kodu PCN 4015 90 00 0 ze stawką konwencyjną 9%, 2/ buty windusurfingowe, zaklasyfikowane do kodu 6402 19 00 0 ze stawką konwencyjną 17%.

W wyniku postępowania, przeprowadzonego wobec wątpliwości co do klasyfikacji sprowadzonego towaru, organ I instancji uznał, że ubrania windsurfingowe objąć należało kodem PCN 6113 00 10 0 ze stawką konwencyjną 23,1% , sprowadzone buty zaś kodem 6404 19 90 0, przy czym stawka przyjęta przez importera nie uległa zmianie.

Rozpoznając sprawę z uwzględnieniem odwołania strony Prezes Głównego Urzędu Ceł przywołał przepis art. 85 § 1 ustawy z dnia 9.01.1997r. Kodeks celny (Dz.U. Nr 23, poz.926 ze zm.), zgodnie z którym należności celne przywozowe są wymagane według stanu towaru i jego wartości celnej w dniu przyjęcia zgłoszenia celnego i według stawek w tym dniu obowiązujących, oraz przepisy art. 13 § 1 i § 5 ustawy, w myśl których cła określane sana podstawie taryfy celnej lub innych środków taryfowych, a klasyfikacja określa kod taryfy celnej. Wskazując dalej na rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19.12.1997r. (Dz.U. Nr 158, poz. 1047 ze zm.) w sprawie ustanowienia Taryfy celnej i załącznik do niego - stanowiący Taryfę celną - organ odwoławczy wywodził, iż klasyfikacja podlega pewnym warunkom i regułom zapewniającym jednolitą interpretację. Prezes GUC podniósł, że dla celów prawnych taryfikację ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji i działów oraz zgodnie z Ogólnymi Regułami Interpretacji Nomenklatury Scalonej, wykładnią zaś Taryfy celnej są "Wyjaśnienia do taryfy celnej" stanowiące załącznik do zarządzenia Prezesa GUC z 17.09.1997r. (M.P. nr 76, poz. 715).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00