Wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 marca 2004 r., sygn. I SA 2188/03
Sytuacja prawna i majątkowa gmin wyznaniowych żydowskich jest uregulowana odrębną ustawą z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej /Dz.U. nr 41 poz. 251 ze zm./. Ustawa ta przewiduje, że tryb tworzenia nowych gmin reguluje prawo wewnętrzne /art. 7 ust. 1/.
Nie jest zatem oczywiste, że Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich, któremu art. 7 ustawy o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej przyznaje określone uprawnienia i kompetencje jeżeli idzie o organizację gmin wyznaniowych nie ma legitymacji w postępowaniu o rejestrację podmiotu, który jego zdaniem, opartym na analizie dokumentów rejestrowych - jest Gminą Żydowską w rozumieniu tej ustawy.
Jeżeli zatem nowo zarejestrowana gmina jest w założeniu typową gminą żydowską Związek Gmin ma prawo brać udział w postępowaniu rejestrowym z uwagi na uprawnienia przewidziane dla niego ustawą o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej, odwołującą się do prawa wewnętrznego gmin wyznaniowych żydowskich.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 marca 2004 r. sprawy ze skargi Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 sierpnia 2003 r. (...) w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji - uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 lipca 2003 r. (...); (...).