Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 lutego 2004 r., sygn. II SA 2493/02
Wojewódzki Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Ewa Frąckiewicz Sędziowie: Sędzia NSA (del.) Andrzej Kuba Asesor WSA Piotr Borowiecki (spr.) Protokolant: Aleksandra Borowiec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 lutego 2004 r., sprawy ze skargi T. S.A. z siedzibą w W., na decyzję Urzędu Patentowego RP z dnia [...] stycznia 2001 r., Nr [...] w przedmiocie unieważnienia prawa z rejestracji znaku towarowego - oddala skargę -
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] stycznia 2001 r., nr [...], wydaną na podstawie art. 49 ust. 1 pkt 3 i art. 8 pkt 1 i 2 oraz art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1985 r. o znakach towarowych (Dz.U. z 1985 r. Nr 5, poz. 17 ze zm.) Urząd patentowy RP, działający w trybie postępowania spornego, oddalił wniosek spółki T. S.A. z siedzibą w W. przeciwko spółce M. S.A. z siedzibą w K. o unieważnienie prawa z rejestracji znaku towarowego słownego TIK-TAK, nr [...].
Z akt sprawy wynika, iż Urząd Patentowy RP decyzją z dnia [...] stycznia 2000r., nr [...] zarejestrował na rzecz spółki M. S.A. z siedzibą w K. znak towarowy słowny TIK-TAK przeznaczony do oznaczania papierosów, w klasie towarowej 34.
W dniu [...] maja 2000 r. T. S.A. z siedzibą w W. wystąpiła do Urzędu Patentowego RP z wnioskiem o unieważnienie prawa z rejestracji znaku towarowego słownego TIK-TAK, nr [...] udzielonego na rzecz spółki M. S.A. od dnia [...].03.1997 r. W ocenie wnioskodawcy przedmiotowa rejestracja jest niedopuszczalna, gdyż narusza art. 8 pkt 1 i 2 w zw. z art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o znakach towarowych i jest sprzeczna z art. 16 TRIPS.
W uzasadnieniu swojego wniosku T. S.A. podniosła, iż:
- znak towarowy TIK-TAK nr [...]wykorzystuje tytuł, wcześniejszy znak towarowy [...], ich renomę i powszechną znajomość z magazynu dla dzieci, który jest emitowany od lutego 1982 r. przez [...] 1 i kojarzony jest z T. S.A.,
- stanowi naśladownictwo i jest myląco podobny we wszystkich płaszczyznach percepcji znaków towarowych: fonetycznej, znaczeniowej i wizualnej.