Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 20 lutego 2004 r., sygn. I SA/Ka 3045/02

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Anna Apollo Sędziowie WSA Małgorzata Jużków NSA Henryk Wach (spr.) Protokolant Mariola Grąziowska po rozpoznaniu w dniu 11 lutego 2004 r. przy udziale- sprawy ze skargi "A" Spółka z o.o. w T. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w C. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nieważności decyzji oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z [...] r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej w C. odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia [...] r. nr [...] utrzymującej w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Celnego w C. z dnia [...] r. nr [...] powołując się na art. 251 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), art. 261, art.13 § 5 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. Kodeks celny (Dz. U. Nr 23, poz. 117 ze zm.). W uzasadnieniu orzeczenia przypomniał, że decyzją organu celnego uznano zgłoszenie celne strony z [...] października 1999 r. za nieprawidłowe nakazując cofnięcie towaru w postaci skażonego alkoholu etylowego za granicę. We wniosku z [...] 2002 r. strona wskazała jako podstawę stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej art. 247 § 1 pkt. 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z tym przepisem, organ podatkowy stwierdza nieważność decyzji, która została wydana z rażącym naruszeniem prawa. We wniosku podniesiono również zarzuty dotyczące błędnej wykładni uwagi do działu 3 Taryfy celnej oraz uwagi 2 do sekcji VI.

Dyrektor Izby Celnej powołując się na słownikowe znaczenie pojęcia rażące wyjaśnił dalej, że tylko oczywiste i ciężkie naruszenie prawa skutkuje stwierdzeniem nieważności decyzji. W omawianej kwestii istnieje bogate orzecznictwo sądowe, zgodnie z którym chodzi w tym wypadku o przekroczenie prawa w sposób jasny i niedwuznaczny (wyrok NSA z 29 czerwca 1986 r., sygn. akt II SA 2145/86). Ostateczna decyzja Prezesa GUC nie narusza prawa i tym samym, brak jest podstaw do jej wyeliminowania z obrotu prawnego. Organ I instancji w dalszej części uzasadnienia zaprezentował argumentację dotyczącą klasyfikacji taryfowej towaru importowanego przez stronę, który był skażonym alkoholem etylowym klasyfikowanym do kodu PCN 2207 20 00 0.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00