Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Nauki rok 2024 poz. 54
Wersja aktualna od 2024-08-13
Dziennik Urzędowy Ministra Nauki rok 2024 poz. 54
Wersja aktualna od 2024-08-13
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI1)

z dnia 27 czerwca 2024 r.

w sprawie powołania Rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki

(ostatnia zmiana: DUMN. z 2024 r., poz. 71)  

Na podstawie art. 341 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Powołuje się, na okres od dnia 3 lipca 2024 r. do dnia 3 lipca 2028 r., zespół doradczy - Radę Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, zwany dalej „Radąˮ.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. 1. W skład Rady wchodzą:

1) przewodniczący - Mikołaj Sokołowski;

2) członkowie:

a) Renata Bizek-Tatara,

b) Marzena Górecka,

c) Jarosław Kłaczkow,

d) Cezary Kościelniak,

e) Wioletta Kowalska,

f) Michał Krzykawski,

g) Iwona Kurz,

h) Mirosław Lenart,

i) Adam Ostolski,

j) [1] Anna Siewierska.

2. W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w pracach Rady.

§ 3. Do zadań Rady należy:

1) preselekcja wniosków złożonych w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki”, zwanego dalej „programem”, oraz przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanemu dalej „ministrem”, list wniosków:

a) rekomendowanych do oceny merytorycznej,

b) nierekomendowanych do oceny merytorycznej

- wraz ze szczegółowym uzasadnieniem;

2) wskazywanie kandydatów na ekspertów uczestniczących w procesie oceny wniosków złożonych w ramach programu;

3) kierowanie wniosków do zaopiniowania w zakresie digitalizacji przez dodatkowego eksperta;

4) analiza opinii sporządzonych przez ekspertów w ramach oceny merytorycznej wniosków złożonych w ramach programu;

5) przedstawianie ministrowi list wniosków zawierających:

a) rekomendację zakwalifikowania do udziału w programie i propozycję wysokości środków finansowych do przyznania,

b) propozycję niezakwalifikowania do udziału w programie wraz ze szczegółowym uzasadnieniem,

c) rekomendację zakwalifikowania do udziału w programie i propozycję przyznania środków finansowych w kwocie niższej niż wnioskowana wraz ze szczegółowym uzasadnieniem;

6) opiniowanie umotywowanych zastrzeżeń złożonych w ramach programu przez wnioskodawców;

7) ocena raportów rocznych i raportów końcowych z wykorzystania środków finansowych przyznanych na realizację projektów w ramach programu i programów pod nazwami „Pomniki polskiej myśli filozoficznej, teologicznej i społecznej XX i XXI wieku” oraz „Szlakami Polski Niepodległej”;

8) opiniowanie wniosków o zmiany w umowach o realizację projektów realizowanych w ramach programów, o których mowa w pkt 7;

9) sporządzanie, na podstawie raportów końcowych z wykorzystania przyznanych środków finansowych, opinii o projektach zrealizowanych w ramach programów, o których mowa w pkt 7, i ich wynikach oraz przedstawianie tych opinii ministrowi;

10) identyfikowanie potrzeb polskiej humanistyki oraz przedstawianie ministrowi propozycji w zakresie modyfikacji założeń programu;

11) wykonywanie innych zadań dotyczących rozwoju nauk humanistycznych zleconych przez ministra.

§ 4. 1. Przewodniczący kieruje pracami Rady, a w szczególności:

1) zwołuje posiedzenia Rady, ustala projekt porządku obrad oraz prowadzi posiedzenia;

2) przydziela zadania członkom Rady;

3) zaprasza na posiedzenia Rady osoby, o których mowa w § 2 ust. 2.

2. W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania, o których mowa w ust. 1, wykonuje członek Rady wyznaczony przez przewodniczącego.

§ 5. 1. Rada działa na posiedzeniach.

2. Posiedzenia Rady mogą się odbywać przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających:

1) transmisję obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;

2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą uczestnikom posiedzenia wypowiadanie się w jego toku.

3. Zawiadomienie o terminie, formie oraz miejscu posiedzenia Rady wraz z projektem porządku obrad i wykazem materiałów przeznaczonych do rozpatrzenia uczestnicy posiedzenia otrzymują nie później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia.

4. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący może skrócić termin, o którym mowa w ust. 3.

5. Przewodniczący może podjąć decyzję o rozpatrzeniu sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Przyjęte w tym trybie ustalenia przewodniczący przedstawia na najbliższym posiedzeniu Rady.

6. W przypadku nieuzgodnienia sprawy w trybie obiegowym jest ona rozpatrywana na posiedzeniu.

§ 6. 1. Ustalenia Rady są podejmowane zwykłą większością głosów.

2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

3. Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia, przyjęty porządek obrad i treść ustaleń Rady.

4. Protokół podpisuje przewodniczący albo członek Rady, o którym mowa w § 4 ust. 2.

§ 7. 1. Przewodniczący oraz członkowie Rady są obowiązani do zachowania bezstronności i poufności w związku z realizacją zadań Rady.

2. Przewodniczący oraz członkowie Rady podlegają wyłączeniu od udziału w rozpatrywaniu spraw, w przypadku gdy istnieją okoliczności mogące wpłynąć na ich bezstronność, w szczególności jeżeli:

1) uczestniczyli w opracowywaniu ocenianego wniosku;

2) sprawa dotyczy zatrudniających ich podmiotów;

3) sprawa dotyczy podmiotów, w których są zatrudnione osoby pozostające z nimi w związku małżeńskim, pokrewieństwie lub powinowactwie do drugiego stopnia albo w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że wynik sprawy może mieć wpływ na ich prawa lub obowiązki.

3. Przewodniczący oraz członkowie Rady przed pierwszym posiedzeniem Rady składają ministrowi oświadczenie, w którym zobowiązują się do:

1) bezstronnego działania w interesie publicznym;

2) niewykorzystywania i nieudostępniania osobom trzecim informacji uzyskanych w trakcie realizacji zadań Rady.

§ 8. Obsługę Rady zapewnia Departament Analiz Strategicznych i Popularyzacji Nauki.

§ 9. Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 maja 2022 r. w sprawie powołania Rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (Dz. Urz. MEiN poz. 44).

§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.


1) Minister Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki (Dz. U. poz. 2716).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1088, 1234, 1672, 1872 i 2005 oraz z 2024 r. poz. 124 i 227.

[1] § 2 ust. 1 pkt 2 lit. j) w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Nauki z dnia 11 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (Dz.Urz.MN. poz. 71). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00