ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI1)
z dnia 22 lutego 2024 r.
w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony w dziale administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka
Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2022 r. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) i § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2022 r. w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony (Dz. U. poz. 875) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa sposób wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony w dziale administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, zwanych dalej „zadaniami obronnymi”, w:
1) Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanym dalej „Ministerstwem”;
2) jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanego dalej „Ministrem”.
§ 2. Zadania obronne wykonywane w Ministerstwie i w jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra, zwanych dalej „jednostkami”, obejmują:
1) przygotowanie do wykonywania zadań obronnych, w tym:
a) tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych,
b) zapewnianie zasobów osobowych;
2) planowanie obronne, w tym:
a) planowanie operacyjne,
b) programowanie obronne,
c) przeglądy obronne;
3) planowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń obronnych;
4) planowanie i organizowanie świadczeń rzeczowych i osobistych na rzecz obrony;
5) tworzenie warunków do wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
6) przygotowanie systemu kierowania Ministra;
7) organizowanie współpracy cywilno-wojskowej (Civil-Military Cooperation);
8) realizację zadań w zakresie wsparcia przez państwo-gospodarza (Host Nation Support), zwanego dalej „HNS”;
9) planowanie, organizowanie i prowadzenie kontroli realizacji zadań obronnych w jednostkach.
§ 3. Tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych obejmuje:
1) przygotowanie struktury organizacyjnej Ministerstwa i jednostek do:
a) planowania i realizacji zadań obronnych,
b) przekazywania informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych,
c) ochrony informacji niejawnych dotyczących wykonywania zadań obronnych;
2) zapewnienie warunków do przetwarzania informacji niejawnych odpowiednich do klauzuli tajności przetwarzanych informacji;
3) zapewnienie systemu teleinformatycznego przeznaczonego do przetwarzania informacji niejawnych odpowiedniego do klauzuli tajności przetwarzanych informacji;
4) opracowanie i aktualizowanie:
a) aktów prawnych regulujących wykonywanie zadań obronnych,
b) dokumentacji w zakresie planowania i realizacji zadań obronnych;
5) koordynowanie procesu planowania i realizacji zadań obronnych;
6) inicjowanie współpracy z podmiotami uczestniczącymi w realizacji zadań obronnych.
§ 4. 1. Zapewnianie zasobów osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych obejmuje:
1) wyznaczenie w komórkach organizacyjnych Ministerstwa pracowników zabezpieczających funkcjonowanie głównego stanowiska kierowania Ministra;
2) wyznaczenie w komórkach organizacyjnych Ministerstwa i w jednostkach:
a) pracowników realizujących zadania obronne,
b) pracowników zabezpieczających funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra;
3) opracowywanie i przekazywanie do właściwego szefa wojskowego centrum rekrutacji:
a) zawiadomień o wyłączeniu z urzędu pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny oraz zawiadomień o ustaniu przyczyn wyłączenia,
b) wniosków w sprawie wyłączenia pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.
2. Dyrektor Generalny Ministerstwa i kierownicy jednostek zapewniają zasoby osobowe niezbędne do wykonywania zadań obronnych.
§ 5. Planowanie operacyjne obejmuje:
1) opracowanie i aktualizowanie planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, zwanego dalej „działem”, w tym jednostek, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2) uzgadnianie zadań operacyjnych przyjmowanych do realizacji i ich zakresu;
3) zatwierdzanie planów operacyjnych jednostek.
§ 6. 1. Programowanie obronne obejmuje:
1) sporządzenie programu pozamilitarnych przygotowań obronnych działu;
2) planowanie wydatków w ramach pozamilitarnych przygotowań obronnych działu;
3) realizowanie przedsięwzięć wynikających z Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących:
a) przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym,
b) zaspokajania potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych,
c) organizowania szkoleń obronnych,
d) przeprowadzania kontroli realizacji zadań obronnych.
2. Program, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest sporządzany co cztery lata na piętnastoletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym.
§ 7. Realizacja przeglądów obronnych obejmuje analizę stanu przygotowań obronnych w Ministerstwie i w jednostkach oraz sporządzenie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu.
§ 8. 1. Szkolenie obronne jest organizowane i prowadzone w formie ćwiczeń obronnych zgodnie z:
1) wykazem ćwiczeń obronnych planowanych w danym roku kalendarzowym;
2) planem poszczególnych ćwiczeń obronnych, który określa w szczególności cele, temat, formę, termin, miejsce, uczestników oraz główne przedsięwzięcia ćwiczeń;
3) zaleceniami koordynatora ćwiczeń obronnych dotyczącymi tematyki i sposobu ich prowadzenia.
2. Organizatorem szkolenia obronnego jest Minister.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są opracowywane przez dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw obronności i bezpieczeństwa państwa, zwanej dalej „komórką do spraw obronnych”.
4. Pracownicy Ministerstwa i jednostek biorą udział w szkoleniu obronnym zgodnie z podziałem na grupy szkoleniowe określonym w planie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
5. W przypadku braku możliwości uczestniczenia Ministra albo kierownika jednostki w szkoleniu obronnym bierze w nim udział wyznaczona osoba.
§ 9. 1. Planowanie i organizowanie świadczeń rzeczowych i osobistych niezbędnych do realizacji zadań obronnych obejmuje:
1) określenie potrzeb materialnych, w szczególności w zakresie nieruchomości, urządzeń i sprzętu transportowego, oraz zasobów osobowych;
2) składanie wniosków do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych lub osobistych;
3) przygotowanie warunków organizacyjnych do przyjmowania świadczeń rzeczowych lub osobistych.
2. Wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, składa Minister lub kierownik jednostki.
3. Zadania związane z przyjmowaniem świadczeń rzeczowych lub osobistych w Ministerstwie realizuje komórka organizacyjna właściwa do spraw obsługi administracyjno-logistycznej.
§ 10. 1. Tworzenie warunków do wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa obejmuje:
1) ustalenie procedur wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
2) przygotowanie do zapewnienia ciągłości funkcjonowania Ministra w czasie trwania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
3) organizowanie funkcjonowania systemu stałych dyżurów Ministra.
2. System stałych dyżurów Ministra tworzy się na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć:
1) związanych z podwyższeniem gotowości obronnej państwa oraz przekazywaniem decyzji w sprawach dotyczących uruchamiania zadań operacyjnych;
2) wynikających z planu zarządzania kryzysowego dla działu oraz z wprowadzonych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, o których mowa w ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92), w przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym.
§ 11. 1. Przygotowanie systemu kierowania Ministra obejmuje przygotowanie głównego stanowiska kierowania Ministra.
2. System kierowania Ministra powinien zapewniać Ministrowi możliwość kierowania działem w czasie funkcjonowania państwa w wyższych stanach gotowości obronnej.
§ 12. Organizowanie współpracy cywilno-wojskowej obejmuje w szczególności:
1) wymianę informacji z przedstawicielami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2) współpracę podczas wsparcia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej dla środowiska cywilnego i pozamilitarnego;
3) wsparcie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji celów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) i zadań wynikających ze zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej realizowanych w ramach planowania obronnego tej organizacji.
§ 13. 1. Realizacja zadań w zakresie HNS obejmuje w szczególności:
1) tworzenie warunków organizacyjnych kierowania i funkcjonowania HNS;
2) zapewnienie właściwego działania Punktów Kontaktowych HNS w Ministerstwie i w jednostkach, w tym zabezpieczenie ciągłości obsady kadrowej oraz aktualizację instrukcji funkcjonowania HNS;
3) opracowanie dokumentacji umożliwiającej realizację zadań, o których mowa w pkt 1 i 2;
4) wyznaczenie w Ministerstwie pełnomocnika Ministra do spraw HNS.
2. Koordynowanie realizacji zadań w zakresie HNS, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, w Ministerstwie i w jednostkach zapewnia pełnomocnik Ministra do spraw HNS.
§ 14. 1. Kontrola realizacji zadań obronnych w jednostkach obejmuje w szczególności weryfikację przygotowania jednostki do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
2. Kontrolę realizacji zadań obronnych w jednostkach zarządza Minister.
3. Sprawy związane z planowaniem, organizowaniem i prowadzeniem kontroli realizacji zadań obronnych koordynuje dyrektor komórki do spraw obronnych.
§ 15. 1. Komórka do spraw obronnych wspiera Ministra w realizacji zadań obronnych.
2. Do zadań komórki do spraw obronnych należy w szczególności:
1) planowanie zadań obronnych w dziale oraz określanie sposobu i priorytetów ich realizacji;
2) podział zadań obronnych między komórki organizacyjne Ministerstwa;
3) koordynowanie planowania i realizacji zadań obronnych przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki;
4) zapewnianie warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych;
5) sporządzenie:
a) planu operacyjnego funkcjonowania działu, w tym jednostek, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
b) programu pozamilitarnych przygotowań obronnych działu,
c) Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu;
6) opracowywanie i opiniowanie projektów dokumentów związanych z wykonywaniem zadań obronnych;
7) przygotowanie Ministerstwa do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
8) planowanie realizacji przedsięwzięć organizacyjnych w Ministerstwie i w jednostkach w czasie funkcjonowania państwa w wyższych stanach gotowości obronnej;
9) koordynowanie przygotowania głównego stanowiska kierowania Ministra do funkcjonowania w wyższych stanach gotowości obronnej państwa;
10) współdziałanie z urzędami obsługującymi Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych w planowaniu i realizacji zadań obronnych;
11) planowanie, organizowanie i prowadzenie:
a) szkoleń obronnych,
b) kontroli realizacji zadań obronnych w jednostkach;
12) sporządzanie i przekazywanie zawiadomień i wniosków, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 3;
13) prowadzenie rejestru pracowników Ministerstwa wyłączonych od obowiązku pełnienia służby wojskowej.
§ 16. Komórki organizacyjne Ministerstwa uczestniczą, zgodnie z właściwością, w realizacji zadań obronnych, w szczególności:
1) analizują akty prawne i ich projekty, w tym opracowywane przez Ministra, dotyczące zagadnień związanych z zagrożeniami bezpieczeństwa państwa i obronnością oraz uwarunkowań funkcjonowania działu w czasie kryzysu i w czasie wojny;
2) uczestniczą w przygotowywaniu:
a) warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych,
b) warunków niezbędnych do organizacji i funkcjonowania systemu stałych dyżurów Ministra i głównego stanowiska kierowania Ministra,
c) struktury organizacyjnej oraz obsady personalnej głównego stanowiska kierowania Ministra;
3) uczestniczą w opracowaniu:
a) planu operacyjnego funkcjonowania działu, w tym jednostek, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
b) projektów dokumentów dotyczących wykonywania zadań obronnych w Ministerstwie i w jednostkach;
4) wspierają udział Ministra w kierowaniu bezpieczeństwem narodowym na stanowisku kierowania;
5) współpracują z komórką do spraw obronnych w zakresie realizacji powierzonych jej zadań;
6) biorą udział w realizacji zadań operacyjnych wskazanych w dokumentacji planistycznej zadań obronnych Ministra;
7) opracowują i aktualizują karty realizacji zadań operacyjnych;
8) przekazują dane liczbowe i opisowe oceny dotyczące stanu przygotowań obronnych na potrzeby sporządzenia Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu;
9) realizują inne zadania obronne zlecone przez Ministra.
§ 17. Komórka do spraw obronnych i komórki organizacyjne Ministerstwa właściwe do spraw:
1) obsługi administracyjno-logistycznej,
2) budowy, rozwoju, utrzymania i zapewnienia bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych
- są odpowiedzialne za przygotowanie głównego stanowiska kierowania Ministra.
§ 18. 1. Kierownicy jednostek są odpowiedzialni za:
1) tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych przez jednostki;
2) przygotowanie jednostek do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
3) planowanie i realizację zadań obronnych przez jednostki;
4) uzgadnianie z Ministrem zakresu zadań obronnych realizowanych przez jednostki;
5) przekazywanie danych liczbowych i opisowych ocen dotyczących stanu przygotowań obronnych jednostki na potrzeby sporządzenia Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu.
2. Kierownicy jednostek przekazują Ministrowi dane i oceny, o których mowa w ust. 1 pkt 5, w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, których one dotyczą.
§ 19. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Nauki: D. Wieczorek
1) Minister Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki (Dz. U. poz. 2716).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00