ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI
z dnia 4 września 2024 r.
w sprawie powołania Zespołu do spraw Integracji Edukacyjnej Dzieci będących Obywatelami Ukrainy
Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1050) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Powołuje się Zespół do spraw Integracji Edukacyjnej Dzieci będących Obywatelami Ukrainy, zwany dalej „zespołem”.
2. Zespół jest organem pomocniczym Ministra Edukacji.
§ 2. 1. W skład zespołu wchodzą:
1) przewodniczący - Joanna Mucha, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej;
2) zastępca przewodniczącego - osoba wyznaczona przez przewodniczącego;
3) członkowie:
a) dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Edukacji Narodowej,
b) dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej w Ministerstwie Edukacji Narodowej albo przedstawiciel tego departamentu, wyznaczony przez dyrektora tego departamentu,
c) dyrektor Departamentu Funduszy Strukturalnych w Ministerstwie Edukacji Narodowej albo przedstawiciel tego departamentu, wyznaczony przez dyrektora tego departamentu,
d) dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego w Ministerstwie Edukacji Narodowej albo przedstawiciel tego departamentu, wyznaczony przez dyrektora tego departamentu,
e) dyrektor Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym w Ministerstwie Edukacji Narodowej albo przedstawiciel tego departamentu, wyznaczony przez dyrektora tego departamentu,
f) dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji albo przedstawiciel tego ośrodka, wyznaczony przez dyrektora tego ośrodka,
g) dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych albo przedstawiciel tego instytutu, wyznaczony przez dyrektora tego instytutu,
h) dyrektor Biura - Centrum Współpracy Międzynarodowej w Urzędzie Miasta Lublin,
i) członek Państwowej Komisji do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego będący przedstawicielem ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w tej komisji,
j) po jednym przedstawicielu:
- Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza,
- Biura Edukacji Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy,
- Fundacji „Ukraiński Dom”,
- Mazowieckiego Kuratora Oświaty,
- Lubelskiego Kuratora Oświaty,
- Szkoły Podstawowej nr 85 im. Księdza Kazimierza Jancarza w Krakowie,
- Liceum Ogólnokształcącego Nr XV im. mjr Piotra Wysockiego we Wrocławiu,
- Fundacji „Centrum Edukacji Obywatelskiej”,
- Centralnej Rady Romów w Polsce, Centrum Doradztwa i Informacji dla Romów,
- Fundacji W stronę dialogu,
- Fundacji na rzecz Różnorodności Społecznej,
- Fundacji CARE International in Poland,
- Fundacji Save the Children International (Poland),
- Fundacji Ocalenie,
- Biura UNICEF do spraw Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce,
- Fundacji Polskie Forum Migracyjne,
- Międzynarodowej Organizacji do spraw Migracji (IOM),
- Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców (UNHCR),
- Fundacji „International Rescue Committee Polska”,
- Fundacji na Rzecz Dwujęzyczności EduNowa,
- Koalicji na rzecz wzmacniania roli asystentek i asystentów międzykulturowych oraz romskich.
2. W posiedzeniach zespołu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez przewodniczącego zespołu, niebędące członkami zespołu, w szczególności osoby, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w realizacji zadań zespołu.
§ 3. Zadaniem zespołu jest przygotowanie propozycji rozwiązań w zakresie prowadzenia procesu integracji dzieci będących obywatelami Ukrainy oraz dzieci z doświadczeniem migracyjnym w polskim systemie oświaty, w szczególności w zakresie:
1) implementacji dobrych praktyk wypracowanych przez organizacje pozarządowe i międzynarodowe dotyczących integracji dzieci uchodźczych w środowisku szkolnym;
2) implementacji dobrych praktyk w szkołach na podstawie doświadczeń poszczególnych szkół oraz nauczycieli stosujących dobre praktyki w zakresie integracji dzieci migracyjnych w celu szerzenia tych praktyk na większą skalę;
3) nauczania języka polskiego jako obcego;
4) pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
5) wsparcia metodycznego dla nauczycieli;
6) funkcjonowania asystenta międzykulturowego i pomocy nauczyciela;
7) strategii integracji dzieci z doświadczeniem migracyjnym ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, z uwzględnieniem ich potrzeb edukacyjnych, kulturowych, językowych i emocjonalnych;
8) rekomendacji do programów nauczania dla oddziałów przygotowawczych zorganizowanych w szkołach;
9) rekomendacji dotyczących wprowadzenia niezbędnych zmian w systemie oświaty;
10) określenia narzędzi oraz kryteriów umożliwiających dokonanie oceny efektywności istniejących rozwiązań i programów dotyczących integracji dzieci uchodźczych w środowisku szkolnym;
11) budowania współpracy międzysektorowej (ochrona zdrowia, opieka społeczna, organizacje pozarządowe).
§ 4. 1. Przewodniczący zespołu kieruje pracami zespołu, w szczególności:
1) zwołuje posiedzenia zespołu oraz przewodniczy tym posiedzeniom;
2) ustala termin i miejsce posiedzenia oraz porządek jego obrad;
3) rozstrzyga kwestie sporne powstałe w toku prac zespołu;
4) zaprasza na posiedzenia zespołu osoby, o których mowa w § 2 ust. 2.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącego zespołu, jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego zespołu.
§ 5. 1. Zespół działa na posiedzeniach lub w trybie obiegowym.
2. Posiedzenia zespołu mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających w szczególności:
1) transmisję obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku.
3. Zawiadomienie o terminie, formie i miejscu posiedzenia zespołu wraz z projektem porządku obrad uczestnicy posiedzenia otrzymują nie później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia.
4. Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia i treść ustaleń zespołu.
5. Protokół z posiedzenia podpisuje przewodniczący zespołu.
§ 6. 1. Przewodniczący zespołu może powoływać, spośród członków zespołu, grupy robocze do zadań należących do zakresu działania zespołu.
2. Przewodniczący zespołu określa skład i zakres zadań grupy roboczej.
3. Przewodniczący zespołu wyznacza przewodniczącego grupy roboczej, spośród członków tej grupy.
4. Przewodniczący grupy roboczej kieruje jej pracami oraz określa terminy spotkań grupy roboczej.
5. Spotkania grupy roboczej mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających w szczególności:
1) transmisję spotkania w czasie rzeczywistym;
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy spotkania mogą wypowiadać się w jego toku.
6. Grupa robocza przedstawia zespołowi wyniki swoich prac.
§ 7. Przewodniczącemu zespołu, zastępcy przewodniczącego zespołu, członkom zespołu oraz osobom, o których mowa w § 2 ust. 2, za udział w pracach zespołu oraz grup roboczych nie przysługuje wynagrodzenie i zwrot kosztów podróży.
§ 8. Zespół przygotowuje propozycje rozwiązań w zakresie, o których mowa w § 3, z uwzględnieniem wyników prac grup roboczych, o których mowa § 6.
§ 9. Obsługę organizacyjno-administracyjną prac zespołu zapewnia komórka organizacyjna Ministerstwa Edukacji Narodowej wskazana przez przewodniczącego zespołu.
§ 10 . Podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 lit. j, niezwłocznie poinformują przewodniczącego zespołu o przedstawicielach tych podmiotów wyznaczonych do składu zespołu. Przepis stosuje się odpowiednio do zmiany przedstawicieli wyznaczonych do składu zespołu.
§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Edukacji: B. Nowacka
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00