Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Edukacji rok 2024 poz. 50
Wersja aktualna od 2024-08-09
Dziennik Urzędowy Ministra Edukacji rok 2024 poz. 50
Wersja aktualna od 2024-08-09
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI

z dnia 9 sierpnia 2024 r.

w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej

§ 1. 1. Minister Edukacji, zwany dalej „Ministrem”, kieruje działalnością Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwanego dalej „Ministerstwem”, i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie oświaty i wychowania.

2. Ilekroć w przepisach zarządzenia jest mowa o członkach Kierownictwa Ministerstwa należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.

§ 2. 1. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują powierzone im czynności w imieniu Ministra w ramach:

1) zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717);

2) zadań Ministra wynikających z przepisów prawa regulujących obszar oświaty i wychowania;

3) ogólnych zadań ministrów wynikających z innych aktów normatywnych.

2. Sekretarze stanu, podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa współdziałają przy realizacji ustawowych zadań Ministra przez:

1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;

2) wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz o kierunkowych rozstrzygnięciach.

§ 3. 1. Minister podpisuje pisma kierowane do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów oraz pisma kierowane do Sekretarza Rady Ministrów w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.

2. Do wyłącznej kompetencji Ministra zastrzega się:

1) akceptowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, których opracowanie należy do właściwości Ministra, a także strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;

2) występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie osób na określone stanowiska lub funkcje albo o odwołanie z tych stanowisk lub funkcji, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa;

3) powoływanie i wyznaczanie osób na określone stanowiska lub funkcje oraz odwoływanie z tych stanowisk lub funkcji i cofanie wyznaczenia na nie, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa.

3. W zastępstwie Ministra:

1) rozporządzenia,

2) zarządzenia,

3) komunikaty i obwieszczenia

- podpisuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Joanna Mucha.

4. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer i Sekretarza Stanu Joanny Muchy, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Sekretarz Stanu Henryk Kiepura, a w przypadku jego nieobecności - Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka.

5. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer, Sekretarza Stanu Joanny Muchy, Sekretarza Stanu Henryka Kiepury i Podsekretarza Stanu Izabeli Ziętki, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz.

6. Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - osoba wyznaczona do jej zastępowania, koordynuje realizację zadań w zakresie współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami.

§ 4. 1. Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Joanna Mucha.

2. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer i Sekretarza Stanu Joanny Muchy, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Henryk Kiepura.

3. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer, Sekretarza Stanu Joanny Muchy i Sekretarza Stanu Henryka Kiepury, Ministra zastępuje Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka.

4. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer, Sekretarza Stanu Joanny Muchy, Sekretarza Stanu Henryka Kiepury i Podsekretarza Stanu Izabeli Ziętki, Ministra zastępuje Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz.

5. Zastępstwa sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu odbywają się według następujących zasad:

1) Sekretarza Stanu Katarzynę Lubnauer zastępuje Sekretarz Stanu Joanna Mucha, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Henryk Kiepura;

2) Sekretarza Stanu Joannę Muchę zastępuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Henryk Kiepura;

3) Sekretarza Stanu Henryka Kiepurę zastępuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Joanna Mucha;

4) Podsekretarza Stanu Izabelę Ziętkę zastępuje Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer;

5) Podsekretarza Stanu Paulinę Piechnę-Więckiewicz zastępuje Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer.

6. Minister może ustalić inny porządek zastępstw.

§ 5. 1. Sekretarze stanu, podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa, w ramach powierzonych im zakresów czynności:

1) sprawują nadzór nad załatwianiem spraw w Ministerstwie;

2) współpracują z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami;

3) reprezentują Ministra przed organami administracji publicznej i instytucjami państwowymi oraz wobec organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów;

4) są upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, do udzielania odpowiedzi na skargi wnoszone na podstawie przepisów o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, do wnoszenia środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi i powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniach egzekucyjnych;

5) są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;

6) uczestniczą w planowaniu i realizacji budżetu państwa w części 30 - Oświata i wychowanie;

7) podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie;

8) są upoważnieni do podejmowania, w imieniu Ministra, decyzji i rozstrzygnięć, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym;

9) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;

10) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych;

11) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;

12) udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa;

13) prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych i postępowań związanych z przyznawaniem i rozliczaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;

14) są upoważnieni do podpisywania pism do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłających opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw i projektów ustaw wnoszonych do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przez inne podmioty, którym przysługuje inicjatywa ustawodawcza.

2. Sekretarze stanu, podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonują powierzone im zadania przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.

§ 6. 1. Minister sprawuje nadzór nad działalnością:

1) Biura Ministra;

2) Departamentu Komunikacji;

3) Gabinetu Politycznego Ministra.

2. Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, inspektor ochrony danych i kierownik komórki audytu wewnętrznego.

§ 7. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;

2) udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;

3) planowania strategicznego w obszarze systemu oświaty;

4) polityki uczenia się przez całe życie;

5) badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;

6) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;

7) rządowego programu:

a) rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 - „Aktywna tablica”,

b) rozwijania szkolnej infrastruktury oraz umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży - „Laboratoria przyszłości”;

8) realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 i 854) w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;

9) realizacji zadań związanych z budową i rozwojem społeczeństwa informacyjnego w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie;

10) promowania innowacyjnych działań i rozwiązań edukacyjnych wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne;

11) upowszechniania wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpiecznym poruszaniu się w przestrzeni cyfrowej oraz kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych;

12) koordynowania wspierania stosowania nowych technologii, innowacji i narzędzi cyfrowych w podmiotach systemu oświaty;

13) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;

14) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów dla uczniów wybitnie uzdolnionych, oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;

15) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:

a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,

b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych oraz szkół dla dorosłych;

16) wychowania przedszkolnego;

17) upowszechniania i ochrony praw człowieka;

18) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

19) organizacji roku szkolnego;

20) organizacji pracy oraz statutów publicznych przedszkoli, szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyjątkiem szkół dla dorosłych;

21) warunków i trybu przyjmowania dzieci i uczniów do przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego i szkół, z wyjątkiem szkół prowadzących kształcenie zawodowe i szkół dla dorosłych;

22) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w zakresie kształcenia ogólnego;

23) egzaminów w zakresie kształcenia ogólnego, z wyłączeniem egzaminów eksternistycznych;

24) religii i etyki;

25) mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym;

26) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;

27) nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;

28) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;

29) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą nad szkołami polskimi, szkołami i zespołami szkół, o których mowa w pkt 28;

30) kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz kwalifikacji nauczycieli;

31) uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;

32) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;

33) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;

34) doradztwa metodycznego;

35) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;

36) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;

37) tytułu honorowego profesora oświaty;

38) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;

39) edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;

40) dopuszczania do użytku szkolnego podręczników do kształcenia ogólnego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;

41) rzeczoznawców do spraw podręczników;

42) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;

43) dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;

44) szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;

45) szkół z oddziałami sportowymi, szkół z oddziałami mistrzostwa sportowego, szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego;

46) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;

47) realizowania reformy C2.1 oraz inwestycji C2.1.2 i C2.2.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie właściwości Ministra, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;

48) realizowania reformy C2.2 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;

49) realizowania reformy A3.1 w zakresie koordynacji działań w regionach na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

2. Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Innowacji i Rozwoju;

2) Departamentu Kształcenia Ogólnego.

3. Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;

2) Centrum Informatycznym Edukacji w zakresie cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;

3) Centrum Nauki Kopernik w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;

4) Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem zadań związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowaniem karier absolwentów szkół ponadpodstawowych;

5) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej.

§ 8. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Joanny Muchy należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;

2) udziału w pracach Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju;

3) udziału w pracach Komitetu Monitorującego Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności;

4) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowej, której dysponentem jest Minister, z wyłączeniem spraw dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;

5) dyscypliny finansów publicznych;

6) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 01.04, 01.06 i 01.08 w ramach Priorytetu I Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS);

7) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14 i 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);

8) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;

9) koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;

10) funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;

11) Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie);

12) programów wspólnotowych „Erasmus+” i Europejski Korpus Solidarności w obszarze oświaty i wychowania, w tym:

a) nadzoru merytorycznego nad realizacją w Polsce programów „Erasmus+” i Europejski Korpus Solidarności oraz inicjatywami wspierającymi te programy,

b) udziału w posiedzeniach komitetów programów „Erasmus+” i Europejski Korpus Solidarności;

13) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;

14) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie:

a) koordynowania realizacji zadań związanych z wdrażaniem reform i inwestycji w zakresie właściwości Ministra,

b) realizacji inwestycji A3.1.1;

15) działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej, wielostronnej i unijnej współpracy z zagranicą w obszarze oświaty i wychowania, w tym działań mających na celu umiędzynarodowienie systemu oświaty;

16) przygotowywania projektów umów i porozumień międzynarodowych w obszarze oświaty i wychowania, a także w zakresie młodzieży, i ich negocjowania oraz koordynowania realizacji tych umów i porozumień;

17) promocji polskiego systemu oświaty oraz upowszechniania języka polskiego jako języka obcego za granicą;

18) oświaty polonijnej i polskiej za granicą;

19) współpracy z organizacjami polonijnymi i polskimi za granicą;

20) polityki migracyjnej w obszarze oświaty i wychowania;

21) współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży, w tym związanych z prowadzeniem unijnego dialogu młodzieżowego;

22) nadzoru nad wykonywaniem Konwencji o Statucie Szkół Europejskich;

23) przyjmowania do szkół i placówek oświatowych osób niebędących obywatelami polskimi oraz kształcenia uczniów przybywających z zagranicy;

24) organizowania kursów języka polskiego i kursów adaptacyjnych dla repatriantów;

25) przyznawania środków finansowych na finansowanie remontów i inwestycji w obszarze oświaty i wychowania, w tym ustanawianie i obsługa programów inwestycyjnych.

2. Sekretarz Stanu Joanna Mucha wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Budżetu i Finansów, z wyłączeniem spraw dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;

2) Departamentu Funduszy Strukturalnych;

3) Departamentu Kontroli i Audytu w zakresie spraw dotyczących kontroli projektów realizowanych w ramach działań w Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER) oraz Priorytetu I Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), a także kontroli wdrażanych reform i inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

4) Departamentu Współpracy Międzynarodowej.

3. Sekretarz Stanu Joanna Mucha wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Instytutem Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego;

2) Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.

§ 9. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Henryka Kiepury należą w szczególności sprawy:

1) Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;

2) realizowania reformy A3.1 w zakresie branżowych centrów umiejętności, koordynowania reformy G3.1.2 oraz realizowania tej reformy w zakresie kamienia milowego G10L, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

3) kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;

4) klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;

5) podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;

6) egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

7) doradztwa zawodowego w systemie oświaty;

8) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;

9) kształcenia ustawicznego osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;

10) procesu kopenhaskiego w kształceniu zawodowym oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;

11) kształcenia ustawicznego na odległość;

12) turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;

13) funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia zawodowego i branżowych centrów umiejętności;

14) zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;

15) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;

16) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;

17) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;

18) sieci publicznych przedszkoli i szkół;

19) likwidacji i przekształceń przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego;

20) zakładania przedszkola, szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego;

21) prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;

22) systemu informacji oświatowej;

23) dotowania z budżetów jednostek samorządu terytorialnego przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek, które nie są prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego;

24) dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego;

25) dowożenia uczniów do przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół, z wyłączeniem uczniów z niepełnosprawnościami.

2. Sekretarz Stanu Henryk Kiepura wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Kształcenia Zawodowego;

2) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym, z wyłączeniem spraw kontaktów ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli.

3. Sekretarz Stanu Henryk Kiepura wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centralną Komisją Egzaminacyjną w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;

2) Centrum Informatycznym Edukacji w zakresie systemu informacji oświatowej;

3) Instytutem Badań Edukacyjnych w zakresie zadań związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowaniem karier absolwentów szkół ponadpodstawowych;

4) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakresie kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego.

§ 10. 1. Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Izabeli Ziętki należą w szczególności sprawy:

1) funkcjonowania:

a) przedszkoli specjalnych i integracyjnych,

b) szkół specjalnych i integracyjnych,

c) poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych,

d) młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;

2) pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach;

3) kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;

4) wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;

5) zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim;

6) indywidualnego nauczania;

7) indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego;

8) upowszechniania i ochrony praw osób z niepełnosprawnościami;

9) dowożenia uczniów z niepełnosprawnością do przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;

10) przygotowywania, koordynowania i realizacji programów rządowych w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, z wyłączeniem programów w obszarze pomocy materialnej;

11) realizacji projektów współfinansowanych z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego w zakresie edukacji włączającej.

2. Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Departamentu Edukacji Włączającej.

3. Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej.

§ 11. 1. Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Pauliny Piechny-Więckiewicz należą w szczególności sprawy:

1) obsługi Ministra i Ministerstwa pod względem legislacyjnym i prawnym;

2) współpracy ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli;

3) funkcjonowania:

a) młodzieżowych ośrodków wychowawczych,

b) placówek oświatowo-wychowawczych,

c) placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,

d) gabinetów profilaktyki zdrowotnej,

e) społecznych organów szkoły,

f) stołówek szkolnych;

4) zdrowia psychicznego uczniów przedszkoli, szkół i placówek;

5) pomocy dzieciom i młodzieży w kryzysie psychicznym, w tym poprawy jakości i dostępności wsparcia, we współpracy z różnymi podmiotami;

6) edukacji zdrowotnej;

7) resocjalizacji oraz profilaktyki społecznej i zdrowotnej;

8) wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkół i placówek, w tym organizacji turystyki i krajoznawstwa dzieci i młodzieży;

9) wychowania do życia w rodzinie;

10) upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;

11) bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;

12) zagospodarowania czasu wolnego uczniów oraz organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;

13) systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w obszarze pomocy materialnej.

2. Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Prawnego;

2) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym w zakresie spraw współpracy ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli;

3) Departamentu Wychowania i Profilaktyki.

§ 12. 1. Do Dyrektora Generalnego Ministerstwa należą zadania:

1) dyrektora generalnego ministerstwa określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej i innych przepisach;

2) dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia.

2. Dyrektor Generalny Ministerstwa wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Biura Dyrektora Generalnego;

2) Departamentu Budżetu i Finansów w zakresie spraw dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;

3) Departamentu Kontroli i Audytu, z wyłączeniem spraw dotyczących kontroli projektów realizowanych w ramach działań w Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER) oraz Priorytetu I Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), a także kontroli wdrażanych reform i inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

3. Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji, z wyłączeniem systemu informacji oświatowej, cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

§ 13. 1. Szef Gabinetu Politycznego Ministra kieruje pracą Gabinetu Politycznego Ministra.

2. Do zakresu czynności Szefa Gabinetu Politycznego Ministra należą w szczególności sprawy:

1) zapewnienia zgodności działań realizowanych przez Ministerstwo z celami i zadaniami polityki państwa w obszarze oświaty i wychowania;

2) współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Ministrów, organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi;

3) doradzania Ministrowi w bieżącej działalności politycznej;

4) analizowania i oceny procesów oraz wydarzeń społecznych, politycznych i ekonomicznych;

5) współpracy z zagranicą w zakresie niezastrzeżonym dla sekretarzy stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa.

§ 14. 1. Jeżeli realizacja zadania wymaga współdziałania sekretarzy stanu lub podsekretarzy stanu, współdziałanie koordynuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer.

2. Spory kompetencyjne między członkami Kierownictwa Ministerstwa rozstrzyga Minister.

§ 15. Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji z dnia 5 stycznia 2024 r. w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz. Urz. ME poz. 5 i 41).

§ 16. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Minister Edukacji: B. Nowacka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00