Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-03-08
Wersja aktualna od 2024-03-08
obowiązujący
Alerty
ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI1)
z dnia 5 marca 2024 r.
w sprawie Zespołu Zarządzania Kryzysowego
Na podstawie art. 12 ust. 2b i 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122) zarządza się, co następuje:
§ 1. W Ministerstwie Edukacji Narodowej, zwanym dalej „Ministerstwem”, tworzy się Zespół Zarządzania Kryzysowego, zwany dalej „Zespołem”.
§ 2. 1. Zespół realizuje zadania, o których mowa w art. 12 ust. 2c ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, zwanej dalej „ustawą”.
2. W zakresie realizacji zadań Zespół współdziała z:
1) Rządowym Zespołem Zarządzania Kryzysowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy;
2) zespołami zarządzania kryzysowego utworzonymi przez innych ministrów i kierowników urzędów centralnych oraz ich rzecznikami prasowymi;
3) innymi organami wymienionymi w ustawie.
§ 3. 1. W skład Zespołu wchodzą:
1) przewodniczący - Minister Edukacji, zwany dalej „Ministrem”;
2) zastępcy przewodniczącego - sekretarze stanu w Ministerstwie;
3) członkowie:
a) podsekretarze stanu w Ministerstwie,
b) Dyrektor Generalny Ministerstwa,
c) Szef Gabinetu Politycznego Ministra,
d) Rzecznik Prasowy Ministra,
e) dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa.
2. Funkcję sekretarza Zespołu pełni pracownik Ministerstwa kierujący pracami wydziału właściwego w sprawach obronnych i zarządzania kryzysowego.
§ 4. 1. Pracami Zespołu kieruje przewodniczący.
2. Przewodniczący może wyznaczyć do kierowania pracami Zespołu jednego z zastępców przewodniczącego.
3. W przypadku nieobecności przewodniczącego albo zastępcy przewodniczącego, o którym mowa w ust. 2, pracami Zespołu kieruje zastępca przewodniczącego wskazany przez przewodniczącego albo zastępcę przewodniczącego, o którym mowa w ust. 2.
4. W posiedzeniach Zespołu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez przewodniczącego, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w pracach Zespołu.
5. W pracach Zespołu związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych mogą brać udział wyłącznie osoby posiadające odpowiedni dostęp do informacji niejawnych, ustalony na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§ 5. Miejscem pracy Zespołu jest siedziba Ministerstwa lub inne miejsce wyznaczone przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa w porozumieniu z przewodniczącym.
§ 6. 1. Zespół działa na posiedzeniach.
2. Posiedzenie Zespołu można zwołać w szczególności:
1) w celu wykonania zadań Zespołu oraz zadań określonych w zatwierdzonych przez uprawnione organy dokumentach z zakresu zarządzania kryzysowego;
2) w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego wynikającego z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy, wprowadzenia stanu nadzwyczajnego lub wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
3) w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej w obszarze właściwości Ministra lub w obszarze, który przez powiązania finansowe, systemowe, informatyczne, organizacyjne lub inne może mieć wpływ na obszar właściwości Ministra;
4) w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej w funkcjonowaniu Ministerstwa;
5) w przypadku zorganizowania przez uprawniony organ ćwiczeń, treningów lub szkoleń z zakresu zarządzania kryzysowego.
§ 7. 1. Zespół podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uzgodnienia stanowisk.
2. W przypadku gdy uzgodnienie stanowiska nie jest możliwe przewodniczący albo prowadzący posiedzenie zastępca przewodniczącego może zarządzić głosowanie. Rozstrzygnięcie jest podejmowane zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego albo prowadzącego posiedzenie zastępcy przewodniczącego.
3. Członek Zespołu może zgłosić zdanie odrębne z uzasadnieniem.
§ 8. 1. Z posiedzenia Zespołu sporządza się protokół zawierający zestawienie rozstrzygnięć podjętych na posiedzeniu, z uwzględnieniem wyników głosowania i zgłoszonych zdań odrębnych oraz z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych. Protokół podpisuje przewodniczący albo prowadzący posiedzenie zastępca przewodniczącego.
2. Do protokołu dołącza się w szczególności listę uczestników posiedzenia.
3. Sekretarz Zespołu niezwłocznie doręcza protokół członkom Zespołu biorącym udział w posiedzeniu.
4. Członek Zespołu może zgłosić przewodniczącemu albo prowadzącemu posiedzenie zastępcy przewodniczącego, za pośrednictwem sekretarza Zespołu, zastrzeżenia do treści protokołu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia protokołu.
5. Sprostowanie oczywistych omyłek pisarskich w protokole może nastąpić w każdym czasie.
§ 9. 1. Do zadań przewodniczącego należy:
1) nadzór nad pracami Zespołu oraz reprezentowanie Zespołu na zewnątrz;
2) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Zespołu;
3) wyznaczanie zadań członkom Zespołu i osobom zaproszonym na posiedzenie Zespołu oraz określanie trybu ich wykonywania;
4) przedstawianie Ministrowi do akceptacji dokumentów opracowanych i uzgodnionych przez Zespół, w tym propozycji działań prowadzących do ograniczenia lub likwidacji skutków sytuacji kryzysowej;
5) informowanie Ministra o aktualnej sytuacji kryzysowej.
2. Przewodniczący, w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa, może zarządzić wprowadzenie dyżurów całodobowych pełnionych przez poszczególnych członków Zespołu, w przypadku:
1) zaistnienia sytuacji kryzysowej;
2) wprowadzenia stopnia alarmowego wynikającego z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy;
3) wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa.
3. Przewodniczący może wezwać na posiedzenie Zespołu członka Zespołu niebiorącego udziału w posiedzeniu.
§ 10. Do zadań członka Zespołu będącego Rzecznikiem Prasowym Ministra należy:
1) wyjaśnianie działań i inicjatyw podejmowanych przez Ministra i Zespół w sprawach związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności wydawanie oświadczeń i publiczne prezentowanie działań Ministra oraz Zespołu;
2) udzielanie odpowiedzi na publikacje prasowe oraz audycje radiowe i telewizyjne, a także materiały rozpowszechniane w innych środkach masowego przekazu, dotyczące działalności Ministra i Zespołu w sprawach związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności udzielanie odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową;
3) przekazywanie komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej do opublikowania w środkach masowego przekazu zgodnie z art. 34 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914);
4) przygotowanie głównych założeń dotyczących komunikowania w sytuacji kryzysowej, w tym określenie głównych przekazów, ich częstotliwości, narzędzi i osób komunikujących;
5) współpraca z Rzecznikiem Prasowym Rządu, Rzecznikiem Prasowym Rządowego Centrum Bezpieczeństwa oraz rzecznikami prasowymi innych jednostek zaangażowanych w rozwiązanie sytuacji kryzysowej.
§ 11. Do zadań sekretarza Zespołu należy:
1) prowadzenie i gromadzenie dokumentacji prac Zespołu;
2) sporządzanie protokołów z posiedzeń Zespołu;
3) wykonywanie innych zadań zleconych przez przewodniczącego.
§ 12. W przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej Departament Komunikacji w Ministerstwie może realizować zadania z zakresu komunikacji społecznej, polegające na:
1) prowadzeniu monitoringu mediów;
2) opracowywaniu projektów komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej;
3) publikowaniu w mediach zatwierdzonych przez Rzecznika Prasowego Ministra komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowych zgodnych ze strategią działania przyjętą w tym zakresie przez Ministra lub Zespół.
§ 13. 1. Przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, może zarządzić rozpatrzenie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
2. W przypadku rozpatrywania sprawy w trybie obiegowym termin zgłaszania przez członków Zespołu uwag do dokumentów nie powinien być dłuższy niż 5 dni, a termin akceptacji dokumentów uwzględniających zgłoszone uwagi nie powinien być dłuższy niż 3 dni.
3. W sytuacji kryzysowej lub w innych uzasadnionych przypadkach przewodniczący może skrócić terminy, o których mowa w ust. 2.
4. Niezgłoszenie przez członka Zespołu uwag do dokumentu w wyznaczonym terminie traktuje się jako akceptację tego dokumentu.
5. W przypadku nieuzgodnienia dokumentu w trybie obiegowym, sprawa jest rozpatrywana na posiedzeniu Zespołu.
6. Sekretarz Zespołu na najbliższym posiedzeniu Zespołu przedstawia wykaz dokumentów uzgodnionych w trybie obiegowym.
§ 14. Przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, może zlecić rzeczoznawcy, ekspertowi lub innemu podmiotowi wykonanie opracowania, analizy, prognozy, ekspertyzy, opinii, koncepcji rozwiązań programowych, systemowych i organizacyjnych lub innych czynności, w celu zapewnienia skutecznej realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego.
§ 15. Obsługę Zespołu w zakresie:
1) merytorycznym - zapewnia komórka organizacyjna Ministerstwa, w której właściwości pozostaje rodzaj zaistniałej sytuacji kryzysowej, we współpracy z komórką organizacyjną Ministerstwa koordynującą sprawy z zakresu zarządzania kryzysowego;
2) kontaktów ze środkami masowego przekazu - zapewnia Rzecznik Prasowy Ministra;
3) organizacyjnym i logistycznym - zapewnia Biuro Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
4) obiegu dokumentów i materiałów niejawnych - zapewnia Kancelaria Tajna Ministerstwa;
5) obsługi informatycznej - zapewnia komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw budowy, rozwoju, utrzymania i zapewnienia bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych.
§ 16. Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 marca 2021 r. w sprawie utworzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego (Dz. Urz. MEiN poz. 26 i 138).
§ 17. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Edukacji: B. Nowacka
1) Minister Edukacji kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717).