ZARZĄDZENIE NR 8/23
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 28 marca 2023 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie szczególnego sposobu organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnej, sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych oraz doboru i stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym
Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742 oraz z 2022 r. poz. 655 i 1933) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu nr 30/20 Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie szczególnego sposobu organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnej, sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych oraz doboru i stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. Urz. CBA poz. 31 oraz 2021 r. poz. 9) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) dekretacja - odręczna adnotacja właściwego przełożonego umieszczona w szczególności na pierwszej stronie dokumentu lub karcie kontrolnej zabezpieczonego pieczęcią zbioru dokumentów, wskazująca osobę wyznaczoną do załatwienia sprawy lub zapoznania się odpowiednio z dokumentem lub zbiorem dokumentów, mogąca zawierać dyspozycję co do terminu i sposobu dalszego postępowania, opatrzona podpisem i datą;",
b) pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) jednostka rejestrująca - główna kancelaria tajna, oddział kancelarii tajnej w delegaturze lub stanowisko rejestracji;",
c) w pkt 13 wyraz „sekcja" zastępuje się wyrazem „referat",
d) pkt 29 otrzymuje brzmienie:
„29) stanowisko rejestracji - jednostka rejestrująca utworzona w jednostce organizacyjnej;",
e) w pkt 31 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 32 w brzmieniu:
„32) administrator systemu - osoba, o której mowa w art. 52 ust. 1 pkt 2 ustawy.";
2) w § 6 ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4. Osoby prowadzące obsługę kancelaryjną materiałów niejawnych są obowiązane do odbycia nie rzadziej niż raz na pięć lat szkolenia uzupełniającego z zakresu obsługi kancelaryjnej materiałów niejawnych.
5. Jednostka rejestrująca prowadzi wykaz osób upoważnionych do dostępu do informacji niejawnych w obsługiwanej jednostce organizacyjnej lub delegaturze.";
3) w § 7 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) adres siedziby jednostki organizacyjnej lub delegatury, w której ma się znajdować jednostka rejestrująca oraz numer pomieszczenia;";
4) w § 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Czynności związane z obsługą jednostki rejestrującej wykonują wyznaczeni funkcjonariusze jednostki organizacyjnej lub delegatury, w której została ona utworzona, spełniający wymogi określone w § 10 ust. 1.";
5) w § 10:
a) w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) mieć w zakresie obowiązków i odpowiedzialności zadania właściwe dla obsługi kancelaryjnej materiałów niejawnych.",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Funkcjonariusz prowadzący obsługę kancelaryjną materiałów niejawnych jest odpowiedzialny za organizację pracy w sposób zapewniający możliwość ustalenia w każdych okolicznościach, gdzie powinien znajdować się materiał niejawny pozostający w dyspozycji jednostki organizacyjnej lub delegatury oraz kto z tym materiałem się zapoznał.";
6) w § 11 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do funkcjonariusza przejmującego obowiązki w trybie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się wymogi określone w § 10 ust. 1, z wyłączeniem pkt 4.";
7) w § 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kancelarią tajną kieruje wyznaczony funkcjonariusz Departamentu Bezpieczeństwa, zwany dalej „kierownikiem kancelarii tajnej".";
8) w § 14 pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:
„6) przechowywanie materiałów niejawnych, niestanowiących elementów składowych spraw prowadzonych w delegaturze lub jednostce organizacyjnej obsługiwanej przez główną kancelarię tajną;
7) odbieranie przesyłek niejawnych dostarczonych przez nadawcę bezpośrednio do centrali CBA, jeżeli na kopercie zewnętrznej lub w wykazie przesyłek nadanych nie wskazał komórki organizacyjnej, jednostki organizacyjnej lub delegatury;";
9) w § 16:
a) w pkt 1 skreśla się wyrazy „lub komórce",
b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) przekazywanie przesyłek niejawnych do adresata za pośrednictwem funkcjonariuszy jednostki organizacyjnej, jeżeli kierownik jednostki organizacyjnej nie zdecyduje o skorzystaniu z usług przewoźnika;",
c) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) odbieranie przesyłek niejawnych, jeżeli jednostka organizacyjna, w której to stanowisko zostało utworzone, lub komórka organizacyjna wyodrębniona w ramach tej jednostki, została wskazana na kopercie zewnętrznej lub w wykazie przesyłek nadanych;",
d) w pkt 5 skreśla się wyrazy „lub komórki";
10) w § 19 w ust. 3 w pkt 1 po wyrazach „jednostce organizacyjnej" dodaje się wyrazy „lub delegaturze";
11) w § 28 w ust. 1 w pkt 6 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) w książce doręczeń przesyłek miejscowych lub w dzienniku podawczym, w obiegu wewnętrznym, jeżeli na kopercie wewnętrznej jest wskazana jednostka organizacyjna, komórka organizacyjna lub delegatura,";
12) w § 30 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Stanowiska rejestracji mogą dostarczać przesyłki niejawne bezpośrednio do przewoźnika.";
13) w § 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W jednostkach rejestrujących nie otwiera się przesyłek niejawnych oznaczonych adnotacją „do rąk własnych" lub inną równoważną. Przesyłki te są przekazywane wyłącznie adresatowi wskazanemu na kopercie, który dokonuje czynności, o których mowa w § 32 ust. 1 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 5.";
14) w § 32:
a) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) opatrzeniu otrzymanego dokumentu niejawnego pieczęcią wpływu, wpisaniu kolejnego numeru z dziennika ewidencji oraz daty wpływu bezpośrednio na dokumencie, a w przypadku, o którym mowa w § 31 ust. 1, w pierwszej kolejności na kopercie wewnętrznej, z zastrzeżeniem ust. 1a.",
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Rejestracja dokumentów archiwalnych polega na opatrzeniu ich pieczęcią wpływu, wpisaniu kolejnego numeru z dziennika ewidencji oraz daty wpływu na karcie kontrolnej dołączonej do zszytego i zabezpieczonego pieczęcią zbioru dokumentów.",
c) uchyla się ust. 2,
d) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. W przypadku przekazywania dokumentów odbiorcom zewnętrznym kartę zapoznania z dokumentem pozostawia się w jednostce organizacyjnej lub delegaturze.";
15) po rozdziale 7 dodaje się rozdział 7a w brzmieniu:
„Rozdział 7a.
Bezpieczeństwo teleinformatyczne
§ 35a. 1. Kierownicy jednostek organizacyjnych oraz dyrektorzy delegatur występują z wnioskiem o wyznaczenie w kierowanych przez nich jednostkach organizacyjnych lub delegaturach administratorów systemów oraz inspektorów bezpieczeństwa teleinformatycznego, o których mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1 ustawy. Do wniosku załączają projekt decyzji o wyznaczeniu administratora systemu albo inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, podlega opiniowaniu przez pełnomocnika ochrony. W przypadku pozytywnej oceny kandydata, wniosek wraz z projektem decyzji, o której mowa w ust. 1, przekazywany jest przez pełnomocnika ochrony do Biura Prawnego.
3. Inspektorzy bezpieczeństwa teleinformatycznego wykonują zadania pionu ochrony w rozumieniu ustawy i w tym zakresie podlegają pełnomocnikowi ochrony.
4. Administratorzy systemów oraz inspektorzy bezpieczeństwa teleinformatycznego są odpowiedzialni za bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne.
5. Szczegółowe obowiązki osób, o których mowa w ust. 4, określa dokumentacja bezpieczeństwa dla danego systemu teleinformatycznego.
6. Administratorzy systemów oraz inspektorzy bezpieczeństwa teleinformatycznego sporządzają dokumentację bezpieczeństwa dla systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne.
7. Dokumentacja, o której mowa w ust. 6, podlega akceptacji właściwego kierownika jednostki organizacyjnej lub dyrektora delegatury.
8. Właściwy kierownik jednostki organizacyjnej lub dyrektor delegatury zapewnia realizację obowiązku określonego w ust. 6 przez administratorów systemów i inspektorów bezpieczeństwa teleinformatycznego.";
16) w § 37:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Plany ochrony informacji niejawnych dla obiektów CBA opracowują, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kierownicy jednostek organizacyjnych lub dyrektorzy delegatur odpowiedzialni za ochronę tych obiektów.",
b) uchyla się ust. 5,
c) po ust. 6 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„7. Kierownicy jednostek organizacyjnych lub dyrektorzy delegatur zapoznają podległych funkcjonariuszy z planem ochrony informacji niejawnych, w zakresie niezbędnym do właściwej ochrony informacji niejawnych.";
17) w § 38:
a) w ust. 5 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„O ile jest to uzasadnione potrzebami służby, dopuszcza się przechowywanie materiałów niejawnych, wchodzących w skład zasobu archiwalnego archiwum wyodrębnionego CBA, w niecertyfikowanych szafach metalowych, zestawach kartotecznych i na regałach, pod warunkiem zastosowania dodatkowych zabezpieczeń pomieszczenia, gwarantujących realizację celu, o którym mowa w § 36 ust. 1.",
b) po ust. 7 dodaje się ust. 8 i 9 w brzmieniu:
„8. Strefę ochronną I, strefę ochronną II lub specjalną strefę ochronną można utworzyć tymczasowo w strefie ochronnej III, w celu odbycia posiedzenia niejawnego.
9. Zgodę na utworzenie tymczasowej strefy ochronnej, o której mowa w ust. 8, wraz ze wskazaniem wymogów, jakie muszą zostać spełnione do jej utworzenia, wydaje pełnomocnik ochrony na podstawie pisemnego wniosku kierownika jednostki organizacyjnej lub dyrektora delegatury.";
18) w § 39 w ust. 8 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„Bezpośredni przełożony niezwłocznie podejmuje działania zmierzające do prawidłowego zabezpieczenia materiałów niejawnych przechowywanych w pomieszczeniach, szafach, pojemnikach lub innych miejscach przechowywania materiałów niejawnych, do których klucze utracono oraz zawiadamia o utracie i podjętych działaniach kierownika jednostki organizacyjnej lub dyrektora delegatury.";
19) w załączniku nr 1 skreśla się wyrazy „szkolenia specjalistycznego".
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego
Andrzej Stróżny
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00