ZARZĄDZENIE NR 18
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)
z dnia 17 lipca 2024 r.
w sprawie polityki antykorupcyjnej oraz przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie Rozwoju i Technologii
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641 oraz z 2024 r. poz. 834) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Zarządzenie określa sposób:
1) postępowania w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, zwanym dalej „Ministerstwem”, w sytuacji wystąpienia, w zakresie działania Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Rozwoju i Technologii, zwanemu dalej „Ministrem”, lub przez niego nadzorowanych, zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji;
2) postępowania z informacjami o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, w tym sposób ich zgłaszania, gromadzenia i ewidencjonowania;
3) przeprowadzania analizy ryzyka korupcyjnego, prowadzenia wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz prowadzenia profilaktyki antykorupcyjnej w Ministerstwie;
4) przeciwdziałania konfliktowi interesów;
5) wykonywania w Ministerstwie zadań:
a) w zakresie realizowania obowiązków związanych z Rejestrem Korzyści prowadzonym przez Państwową Komisję Wyborczą,
b) związanych ze zgłaszaniem korzyści uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie w związku z wykonywaniem czynności służbowych;
6) prowadzenia w Ministerstwie działań związanych z osłoną antykorupcyjną;
7) koordynowania działań związanych z realizacją rządowych przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie korupcji;
8) postępowania w Ministerstwie w sytuacji wystąpienia, w zakresie działania Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego;
9) informowania o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, wystąpieniu podejrzenia popełnienia nadużyć finansowych oraz wystąpieniu konfliktu interesów w sprawach dotyczących reform i inwestycji realizowanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej „KPO”.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) członkach kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego Ministerstwa;
2) konflikcie interesów - należy przez to rozumieć konflikt pomiędzy interesem publicznym a interesem prywatnym osoby zatrudnionej w Ministerstwie lub jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi lub przez niego nadzorowanej rozumiany jako wystąpienie każdej sytuacji, w której osoba zatrudniona, przy realizacji swoich obowiązków służbowych, nie zachowując w szczególności postawy bezstronności i bezinteresowności, może, kierując się określonym interesem finansowym, ekonomicznym lub innym interesem osobistym, wpłynąć na ostateczny wynik działań i rozstrzygnięć związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych;
3) korupcji - należy przez to rozumieć czyn polegający na proponowaniu, przyjmowaniu, obiecywaniu, wręczaniu osobie pełniącej funkcję publiczną, a także żądaniu przez osobę pełniącą funkcję publiczną, bezpośrednio lub pośrednio, jakiejkolwiek nienależnej korzyści lub jej obietnicy w zamian za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu jej funkcji, wypaczający prawidłowe zachowanie lub wykonywanie przez tę osobę jakiegokolwiek obowiązku służbowego;
4) korzyści - należy przez to rozumieć każdy pożytek zaspokajający zarówno potrzeby materialne, których wartość da się wyrazić w pieniądzu, jak i niematerialne, polepszające sytuację osoby, która go uzyskuje;
5) nadużyciu finansowym - należy przez to rozumieć każde działanie albo zaniechanie prowadzące albo mogące prowadzić do nieprawidłowości w zakresie gospodarowania środkami publicznymi w rozumieniu prawa krajowego oraz przepisów unijnych przejawiające się w szczególności wykorzystaniem lub przedstawieniem fałszywych, nieścisłych lub niekompletnych oświadczeń lub dokumentów, które ma na celu sprzeniewierzenie lub bezprawne zatrzymanie środków budżetowych, nieujawnieniem informacji z naruszeniem szczególnego obowiązku, w tym samym celu, niewłaściwym wykorzystaniem takich środków do celów innych niż te, na które zostały pierwotnie przyznane;
6) osłonie antykorupcyjnej - należy przez to rozumieć zespół działań podejmowanych przez właściwe organy i służby specjalne w związku z realizacją przedsięwzięć rządowych w celu rozpoznawania i przeciwdziałania korupcji w życiu publicznym i gospodarczym oraz działaniom wymierzonym w interesy ekonomiczne państwa, wskazane w wytycznych Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 marca 2024 r. w sprawie funkcjonowania osłony antykorupcyjnej lub akcie prawnym zastępującym te wytyczne;
7) osobach zatrudnionych w Ministerstwie - należy przez to rozumieć pracowników Ministerstwa oraz osoby wykonujące zadania na rzecz Ministra lub Ministerstwa na podstawie innego stosunku prawnego niż stosunek pracy;
8) zachowaniu o znamionach korupcji - należy przez to rozumieć czyn, w stosunku do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że wypełnia znamiona korupcji;
9) zagrożeniu korupcyjnym - należy przez to rozumieć nieprawidłowość mogącą powodować lub zwiększać ryzyko wystąpienia korupcji.
Rozdział 2
Zgłaszanie, gromadzenie i ewidencjonowanie informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji
§ 3. 1. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, która:
1) stwierdzi wystąpienie w Ministerstwie lub organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych zagrożenia korupcyjnego lub
2) była świadkiem zachowania o znamionach korupcji w Ministerstwie lub organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych lub
3) otrzyma informację o wystąpieniu w Ministerstwie lub organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji
- niezwłocznie przekazuje dyrektorowi Departamentu Kontroli i Audytu, zwanego dalej „DKT”, informację o tym zagrożeniu lub zachowaniu.
2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, do której, w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych, jest kierowana propozycja popełnienia czynu będącego zachowaniem o znamionach korupcji, jest obowiązana:
1) stanowczo, niezwłocznie i w jednoznaczny sposób odmówić popełnienia takiego czynu, a następnie poinformować osobę składającą propozycję o niedopuszczalności i bezprawności jej zachowania oraz doprowadzić do zakończenia kontaktu z tą osobą, w szczególności zakończyć spotkanie z nią;
2) niezwłocznie przekazać informację o tej propozycji dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa, w której wykonuje zadania oraz dyrektorowi DKT;
3) w miarę możliwości zabezpieczyć, w obecności innej osoby zatrudnionej w Ministerstwie, dowody potwierdzające złożenie propozycji.
3. W przypadku gdy informacja, o której mowa w ust. 1 lub 2, dotyczy:
1) sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego Ministerstwa lub szefa Gabinetu Politycznego Ministra - jest przekazywana bezpośrednio Ministrowi;
2) dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa - jest przekazywana bezpośrednio dyrektorowi generalnemu Ministerstwa.
4. Informację, o której mowa w ust. 1 lub 2, można przekazać także anonimowo za pomocą dedykowanej ścieżki udostępnionej w Intranecie w zakładce „Zgłoś korupcję”.
5. Informacja, o której mowa w ust. 3, jest niezwłocznie przekazywana do dyrektora DKT celem jej zaewidencjonowania.
6. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wszystkich informacji, bez względu na ich formę i źródło pochodzenia, w szczególności:
1) wpływających za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: antykorupcja@mrit.gov.pl lub operatora pocztowego lub w sposób, o którym mowa w ust. 4;
2) składanych w punkcie podawczym;
3) przekazanych ustnie - bezpośrednio lub telefonicznie.
§ 4. 1. DKT prowadzi ewidencję informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, zwaną dalej „ewidencją”, w której są gromadzone informacje, o których mowa w § 3 ust. 1-3.
2. Ewidencja zawiera:
1) datę wpływu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji;
2) krótki opis zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji, w szczególności informację czy dotyczy reform i inwestycji realizowanych w ramach KPO;
3) informację o działaniach podjętych w Ministerstwie w związku z otrzymaną informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji.
3. Dane osobowe dotyczące osoby przekazującej informację o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji oraz informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające jej identyfikację, podlegają anonimizacji, której dokonuje, w przypadku, o którym mowa w § 3:
1) ust. 1 i 2 - dyrektor DKT;
2) ust. 3 pkt 1 - Minister;
3) ust. 3 pkt 2 - dyrektor generalny Ministerstwa.
Rozdział 3
Postępowanie w Ministerstwie z informacjami o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji
§ 5. 1 Dyrektor DKT niezwłocznie:
1) powiadamia o otrzymaniu informacji o zagrożeniu korupcyjnym i zachowaniu o znamionach korupcji:
a) dyrektora generalnego Ministerstwa - w przypadku informacji odnoszących się do Ministerstwa,
b) członka kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialnego za nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych - w przypadku informacji odnoszących się do organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
2) dokonuje wstępnej oceny okoliczności sprawy.
2.Osoby zatrudnione w Ministerstwie przekazują dyrektorowi DKT informacje niezbędne do dokonania wstępnej oceny okoliczności sprawy.
§ 6. 1. Wstępną ocenę, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2, dyrektor DKT niezwłocznie przedstawia:
1) w przypadku informacji, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a - dyrektorowi generalnemu Ministerstwa;
2) w przypadku informacji, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 lit. b - członkowi kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialnemu za nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych.
2. Na podstawie wstępnej oceny, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2, dyrektor generalny Ministerstwa lub członek kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialny za nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych może w szczególności:
1) przekazać sprawę właściwemu organowi;
2) wyjaśnić sprawę osobiście lub zlecić jej wyjaśnienie dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa;
3) po uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień, o których mowa w pkt 2, przekazać sprawę do rzecznika dyscyplinarnego Ministerstwa lub rzecznika dyscypliny finansów publicznych.
§ 7. DKT, na podstawie informacji wprowadzonych do ewidencji, sporządza roczne sprawozdanie o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji odnoszących się do Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz przekazuje je odpowiednio dyrektorowi generalnemu Ministerstwa albo Ministrowi i członkowi kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialnemu za nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych, w terminie do 31 marca roku następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy.
Rozdział 4
Sposób przeciwdziałania konfliktowi interesów
§ 8 . Do obszarów lub czynności, w odniesieniu do których może powstać konflikt interesów w związku z realizowaniem zadań w Ministerstwie, należą w szczególności:
1) udzielanie zamówień publicznych i dokonywanie zakupów oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją, w szczególności odbiory dostaw, usług, robót budowlanych i zleceń;
2) proces legislacyjny;
3) opracowywanie projektów dokumentów rządowych, w szczególności strategii, polityk i programów;
4) oceny prac konkursowych i wybór projektów do dofinansowania;
5) naliczanie i egzekwowanie należności;
6) zbywanie aktywów Skarbu Państwa;
7) udzielanie lub rozliczanie dotacji ze środków publicznych oraz środków Unii Europejskiej;
8) wydawanie decyzji, postanowień lub zaświadczeń;
9) wyznaczanie przedstawicieli do organów kolegialnych;
10) sprawowanie nadzoru w imieniu Ministra;
11) kontrola oraz audyt wewnętrzny;
12) sporządzanie sprawozdań, opracowań, analiz i wycen;
13) organizowanie szkoleń i konferencji;
14) rekrutacja pracowników, zawieranie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych;
15) rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji;
16) udzielanie odpowiedzi na pytania o interpretację przepisów;
17) udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej oraz na wnioski o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej;
18) przetwarzanie i udostępnianie informacji uzyskiwanych w związku z wykonywaniem czynności służbowych;
19) realizacja reform i inwestycji w ramach KPO.
§ 9. 1. W celu minimalizowania ryzyka powstania konfliktu interesów oraz w celu podnoszenia świadomości osób zatrudnionych w Ministerstwie w tym zakresie, w Ministerstwie są realizowane w szczególności następujące działania:
1) monitorowanie i nadzorowanie realizacji czynności służbowych z zachowaniem zasad przejrzystości, bezstronności i obiektywizmu;
2) rejestracja wejść i wyjść klientów zewnętrznych;
3) dokumentowanie spotkań z klientami zewnętrznymi;
4) rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Ministerstwa;
5) wykorzystywanie w kontaktach e-mailowych wyłącznie poczty służbowej;
6) uzyskiwanie zgody na dodatkowe zatrudnienie lub podjęcie zajęć zarobkowych;
7) monitorowanie i analiza danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym;
8) zapewnianie funkcjonalnego, przejrzystego i bezstronnego procesu decyzyjnego;
9) organizacja i prowadzenie szkoleń obejmujących zagadnienia etyki i konfliktu interesów;
10) składanie przez kontrolerów oraz biegłych powołanych do udziału w czynnościach kontrolnych oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności wyłączających z udziału w kontroli;
11) składanie przez członków komisji przetargowej oraz biegłych powołanych przez kierownika zamawiającego w przypadku, gdy dokonanie określonych czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wymaga wiadomości specjalnych, oświadczenia o braku okoliczności wyłączających ich udział w postępowaniu;
12) składanie wniosku o wyłączenie z udziału w komisji przeprowadzającej w Ministerstwie nabór do korpusu służby cywilnej;
13) składanie oświadczenia o braku konfliktu interesów przy realizacji reformy i inwestycji w ramach KPO.
2. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą określić i wdrożyć, w szczególności w zakresie obszarów i czynności, o których mowa w § 8, szczegółową procedurę określającą działania zaradcze minimalizujące ryzyko powstania konfliktu interesów w kierowanej komórce. DKT opiniuje projekt procedury.
§ 10. 1. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, która przed rozpoczęciem wykonywania czynności służbowych albo podczas ich wykonywania stwierdzi, że istnieje albo może powstać konflikt interesów, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić dyrektora komórki organizacyjnej, w ramach której wykonuje zadania, o konieczności wyłączenia jej od udziału w wykonywaniu zadania lub czynności służbowej, z podaniem przyczyny wyłączenia. O wyłączeniu decyduje niezwłocznie dyrektor komórki organizacyjnej, w ramach której osoba ta wykonuje zadania.
2. Jeżeli konflikt interesów dotyczy:
1) sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego Ministerstwa lub szefa Gabinetu Politycznego Ministra - o wyłączeniu decyduje Minister;
2) dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa - o wyłączeniu decyduje dyrektor generalny Ministerstwa.
§ 11. 1. Osoby zatrudnione w Ministerstwie mające kontakt z klientami zewnętrznymi, w szczególności podczas realizacji zadań w obszarach wymienionych w § 8, są obowiązane do:
1) traktowania wszystkich klientów zewnętrznych w sposób bezstronny;
2) unikania sytuacji, które mogłyby wywoływać u nich poczucie wdzięczności wobec klientów zewnętrznych.
2. W przypadku powstania u osoby zatrudnionej w Ministerstwie wątpliwości co do wymaganego od niej zachowania, w szczególności w przypadku zaistnienia sytuacji mogących wywoływać u niej poczucie wdzięczności wobec klienta zewnętrznego, zwraca się ona o pomoc w ich wyjaśnieniu do dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa, w ramach której wykonuje zadania, lub do doradcy do spraw etyki bezpośrednio, telefonicznie lub poprzez dedykowany adres: doradcy.etyczni@mrit.gov.pl.
Rozdział 5
Przeprowadzanie analizy ryzyka korupcyjnego, prowadzenie wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz prowadzenie profilaktyki antykorupcyjnej
§ 12. W Ministerstwie jest przeprowadzana analiza ryzyka korupcyjnego zgodnie z przepisami regulującymi funkcjonowanie kontroli zarządczej w Ministerstwie.
§ 13. 1. Biuro Dyrektora Generalnego prowadzi wykaz stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym, zwany dalej „wykazem”.
2. Wykaz zawiera, odrębnie dla każdej komórki organizacyjnej Ministerstwa, następujące informacje:
1) nazwę stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym;
2) określenie podległości służbowej stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym;
3) opis przykładowego zagrożenia korupcyjnego dla stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym.
3. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zgłaszają do Biura Dyrektora Generalnego informację o konieczności aktualizacji informacji zawartych w wykazie niezwłocznie po wystąpieniu okoliczności uzasadniających wprowadzenie zmiany.
4. Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego, nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy, przekazuje wykaz dyrektorowi generalnemu Ministerstwa.
§ 14. Prowadzenie działań w zakresie profilaktyki antykorupcyjnej w Ministerstwie polegających na:
1) organizowaniu dla pracowników Ministerstwa szkoleń dotyczących przeciwdziałania korupcji - jest zadaniem wykonywanym przez Biuro Dyrektora Generalnego;
2) opracowywaniu i upowszechnianiu w Ministerstwie informacji dotyczących przeciwdziałania korupcji - jest zadaniem wykonywanym przez DKT.
Rozdział 6
Zadania związane z realizowaniem obowiązków dotyczących Rejestru Korzyści prowadzonego przez Państwową Komisję Wyborczą oraz zgłaszaniem korzyści uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie
§ 15. Biuro Ministra zapewnia obsługę Ministra oraz pozostałych członków kierownictwa Ministerstwa w zakresie wykonywania przez nich obowiązków związanych z Rejestrem Korzyści, o którym mowa w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1090).
§ 16. DKT wykonuje zadania w zakresie zbierania informacji o przyjęciu korzyści uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie w związku z wykonywaniem czynności służbowych, z wyjątkiem Ministra oraz pozostałych członków kierownictwa Ministerstwa.
§ 17. 1. Osoba zatrudniona w Ministerstwie nie może w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych przyjmować jakichkolwiek korzyści, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie może przyjąć korzyść, jeżeli uzasadniają to szczególne okoliczności związane ze zwyczajem międzynarodowym, protokołem dyplomatycznym lub współpracą z innymi urzędami obsługującymi organy władzy publicznej lub spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w szczególności, w których Minister wykonuje prawa z akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa.
3. Osoba zatrudniona w Ministerstwie zgłasza do DKT informację o przyjęciu korzyści, o której mowa w ust. 2, którą jest:
1) przysporzenie materialne, którego wartość przekracza równowartość 50 euro, w szczególności środki pieniężne, przedmioty i świadczenia oferowane osobie zatrudnionej w Ministerstwie;
2) zwolnienie ze zobowiązania, którego wartość przekracza równowartość 50 euro.
4. Osoba zatrudniona w Ministerstwie zgłasza informację, o której mowa w ust. 3, w terminie 7 dni od dnia przyjęcia korzyści, a w przypadku jej przyjęcia w związku z zagraniczną podróżą służbową - w terminie 7 dni od zakończenia tej podróży.
5. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do osób, które są obowiązane do zgłaszania korzyści do Rejestru Korzyści, o którym mowa w § 15.
6. Wzór zgłoszenia informacji o przyjęciu korzyści określa załącznik do zarządzenia.
7. W przypadku przekazania osobie zatrudnionej w Ministerstwie korzyści, w okolicznościach innych niż określone w ust. 2, za pośrednictwem operatora pocztowego lub kuriera lub w inny sposób uniemożliwiający odmówienie przyjęcia korzyści, osoba ta jest obowiązana niezwłocznie przekazać korzyść dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa, w ramach której wykonuje zadania, który informuje o tym fakcie dyrektora DKT. Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa, po uprzednim porozumieniu z dyrektorem DKT, podejmuje niezbędne czynności mające na celu zwrot przekazanej korzyści do nadawcy.
8. DKT prowadzi ewidencję informacji o korzyściach, o których mowa w ust. 7, zawierającą:
1) datę przekazania korzyści;
2) krótki opis korzyści oraz okoliczności związanych z jej przekazaniem;
3) opis podjętych działań związanych ze zwróceniem korzyści do nadawcy.
Rozdział 7
Sposób prowadzenia działań związanych z osłoną antykorupcyjną
§ 18. 1. DKT zapewnia koordynację działań związanych z objęciem osłoną antykorupcyjną przedsięwzięć realizowanych przez Ministerstwo i organy oraz jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.
2. Komórki organizacyjne Ministerstwa i organy oraz jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane zgłaszają Ministrowi, za pośrednictwem DKT, przedsięwzięcia, które są istotne dla bezpieczeństwa lub interesów ekonomicznych państwa i powinny zostać objęte osłoną antykorupcyjną.
3. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, zawiera szczegółowe uzasadnienie obejmujące zwięzły opis przedsięwzięcia rządowego, przewidywany czas jego trwania, wartość, określenie jego znaczenia dla bezpieczeństwa, obronności lub istotnych interesów ekonomicznych państwa, opis zagrożeń korupcyjnych w formie analizy ryzyka wskazującej na potencjalne obszary występowania zagrożenia korupcyjnego, osoby odpowiedzialne za realizację przedsięwzięcia rządowego i osoby wyznaczone do kontaktów roboczych z właściwymi służbami.
4. Dyrektor DKT przekazuje zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, pochodzące od organu oraz jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi lub przez niego nadzorowanej, właściwej komórce organizacyjnej Ministerstwa, do zaopiniowania.
5. Dyrektor DKT opracowuje wniosek w sprawie zasadności objęcia przedsięwzięcia, o którym mowa w ust. 2, osłoną antykorupcyjną i przedkłada go do podpisu Ministra.
6. W przypadku braku zasadności objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną dyrektor DKT przekazuje do Ministra notatkę zawierającą szczegółowe uzasadnienie.
7. Decyzję co do zasadności objęcia osłoną antykorupcyjną przedsięwzięcia podejmuje Minister.
Rozdział 8
Koordynacja działań związanych z realizacją rządowych przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie korupcji
§ 19. 1. Koordynatorem działań związanych z realizacją rządowych przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie korupcji w:
1) organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych - jest członek kierownictwa Ministerstwa sprawujący nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych;
2) Ministerstwie - jest dyrektor DKT.
2. W zakresie realizacji działań związanych z realizacją rządowych przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie korupcji:
1) komórki organizacyjne Ministerstwa współpracują z koordynatorami, o których mowa w ust. 1;
2) koordynatorzy, o których mowa w ust. 1, współpracują z organami oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi.
Rozdział 9
Sposób postępowania w sytuacji wystąpienia podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego
§ 20 . 1. Do postępowania w sytuacji wystąpienia podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego stosuje się odpowiednio przepisy rozdziałów 2 i 3, z tym że:
1) informację, o której mowa w § 3 ust. 1 i 2 w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego, można przekazać anonimowo za pomocą dedykowanej ścieżki udostępnionej w Intranecie w zakładce „Zgłoś nadużycie finansowe”;
2) obowiązek, o którym mowa w § 3 ust. 1 w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego, dotyczy informacji wpływających za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: naduzyciafinansowe@mrit.gov.pl;
3) DKT gromadzi informacje, o których mowa w § 3 ust. 1-3 w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego w ewidencji informacji o podejrzeniu popełnienia nadużycia finansowego.
2. Do obszarów lub czynności, w odniesieniu do których może powstać ryzyko popełnienia nadużycia finansowego w związku z realizowaniem zadań w Ministerstwie, należą w szczególności:
1) realizacja procesów związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowywaniem;
2) udzielanie zamówień publicznych i dokonywanie zakupów oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją, w szczególności odbiory dostaw, usług, robót budowlanych i zleceń;
3) proces legislacyjny;
4) opracowywanie projektów dokumentów rządowych, w szczególności strategii, polityk i programów;
5) wybór projektów do dofinansowania;
6) naliczanie i egzekwowanie należności;
7) zbywanie aktywów Skarbu Państwa;
8) udzielanie lub rozliczanie dotacji ze środków publicznych oraz środków Unii Europejskiej;
9) wydawanie decyzji, postanowień lub zaświadczeń;
10) sprawowanie nadzoru w imieniu Ministra;
11) kontrola oraz audyt wewnętrzny;
12) sporządzanie sprawozdań finansowych, analiz i wycen;
13) zawieranie umów cywilnoprawnych;
14) realizacja reform i inwestycji w ramach KPO.
3. W celu minimalizowania ryzyka popełnienia nadużycia finansowego oraz w celu podnoszenia świadomości osób zatrudnionych w Ministerstwie w tym zakresie, w Ministerstwie są realizowane w szczególności następujące działania:
1) monitorowanie i nadzorowanie realizacji czynności służbowych z zachowaniem zasad przejrzystości, bezstronności i obiektywizmu;
2) rejestracja wejść i wyjść klientów zewnętrznych;
3) dokumentowanie spotkań z klientami zewnętrznymi;
4) rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Ministerstwa;
5) wykorzystywanie w kontaktach e-mailowych wyłącznie poczty służbowej;
6) monitorowanie i analiza danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym;
7) zapewnianie funkcjonalnego, przejrzystego i bezstronnego procesu decyzyjnego;
8) organizacja i prowadzenie szkoleń obejmujących zagadnienia etyki i przeciwdziałania nadużyciom finansowym.
4. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą określić i wdrożyć, w szczególności w zakresie obszarów i czynności, o których mowa w ust. 2, szczegółową procedurę określającą działania zaradcze minimalizujące ryzyko popełnienia nadużycia finansowego w kierowanej komórce. DKT opiniuje projekt procedury.
§ 21. Prowadzenie działań w zakresie profilaktyki przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie polegających na:
1) organizowaniu dla pracowników Ministerstwa szkoleń dotyczących przeciwdziałania nadużyciom finansowym - jest zadaniem wykonywanym przez Biuro Dyrektora Generalnego;
2) opracowywaniu i upowszechnianiu w Ministerstwie informacji dotyczących przeciwdziałania nadużyciom finansowym - jest zadaniem wykonywanym przez DKT.
Rozdział 10
Informowanie o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, wystąpieniu podejrzenia popełnienia nadużyć finansowych oraz wystąpieniu konfliktu interesów w sprawach dotyczących reform i inwestycji realizowanych w ramach KPO
§ 22. 1. DKT sporządza, na podstawie danych wprowadzonych do ewidencji, o których mowa w § 4 ust. 1 oraz w § 20 ust. 1 pkt 3, wykaz przypadków zagrożeń korupcyjnych i zachowań o znamionach korupcji oraz wystąpienia podejrzenia popełnienia nadużyć finansowych w sprawach dotyczących reform i inwestycji realizowanych w ramach KPO, w szczególności o sposobie wyjaśnienia sprawy oraz podjętych działaniach naprawczych, i przekazuje je niezwłocznie do departamentu odpowiedzialnego w Ministerstwie za informowanie Instytucji Koordynującej KPO, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079).
2. Komórki organizacyjne Ministerstwa przekazują niezwłocznie informacje o przypadkach wystąpienia konfliktu interesów w sprawach dotyczących reform i inwestycji realizowanych w ramach KPO do departamentu koordynującego wdrażanie planu rozwojowego w Ministerstwie, o którym mowa w Systemie Wdrażania Planu Rozwojowego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, stanowiącym załącznik nr 3 do decyzji Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 9 maja 2024 r. zmieniającej decyzję w sprawie ustanowienia Systemu Wdrażania Planu Rozwojowego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.
Rozdział 11
Przepis dostosowujący i przepisy końcowe
§ 23. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zapewniają zapoznanie się z zarządzeniem przez podlegające im osoby zatrudnione w Ministerstwie.
§ 24. Traci moc zarządzenie nr 1 Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 30 grudnia 2022 r. w sprawie polityki antykorupcyjnej oraz przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie Rozwoju i Technologii (Dz. Urz. Min. Roz. i Tech. z 2023 r. poz. 1).
§ 25. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER ROZWOJU I TECHNOLOGII
KRZYSZTOF PASZYK
1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 739).
Załącznik do zarządzenia nr 18 Ministra Rozwoju i Technologii
z dnia 17 lipca 2024 r. (Dz. Urz. Min. Roz. i Tech. poz. 20)
ZGŁOSZENIE INFORMACJI O PRZYJĘCIU KORZYŚCI
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00