Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2024-05-27 do 2024-07-25
Wersja archiwalna od 2024-05-27 do 2024-07-25
archiwalny
Alerty
ZARZĄDZENIE NR 12
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)
z dnia 27 maja 2024 r.
w sprawie podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Rozwoju i Technologii
Na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Minister Rozwoju i Technologii, kierujący działami administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka, zwany dalej „Ministrem”, kieruje działalnością Ministerstwa Rozwoju i Technologii, zwanego dalej „Ministerstwem”, i ustala podstawowe kierunki jego polityki.
2. Minister nadzoruje merytorycznie:
1) Gabinet Polityczny Ministra;
2) Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych;
3) Biuro Komunikacji;
4) Biuro Ministra.
§ 2. 1. Minister podpisuje pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów, a w sprawach wnoszenia dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów - do Sekretarza Rady Ministrów.
2. Do wyłącznej kompetencji Ministra należy:
1) kierowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz strategii, programów i polityk pod obrady Rady Ministrów;
2) występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie lub odwołanie z określonych stanowisk lub funkcji;
3) powoływanie i wyznaczanie, a także odwoływanie i cofanie wyznaczenia na określone stanowiska lub funkcje, w ramach właściwości wynikającej z obowiązujących przepisów;
4) nadzór nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji i udziałów Skarbu Państwa wykonuje minister właściwy do spraw gospodarki;
5) realizacja uprawnień, jako ministra właściwego w rozumieniu ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166), wobec fundacji, których główne cele wiążą się z zakresem działów administracji rządowej: budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka;
6) powoływanie i wyznaczanie, a także odwoływanie i cofanie wyznaczenia członków organów spółek, w tym członków zarządów i rad nadzorczych, pełnomocników wspólnika oraz likwidatorów, w spółkach, w których Minister wykonuje uprawnienia Skarbu Państwa, a także kierowników jednostek organizacyjnych, członków jednostek organizacyjnych oraz kierowników lub członków innych podmiotów podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych lub w stosunku do których Minister posiada stosowne uprawnienia;
7) tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
8) sprawowanie nadzoru organizacyjno-personalnego nad organami i jednostkami organizacyjnymi oraz innymi podmiotami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;
9) sprawowanie nadzoru nad instytutami badawczymi oraz wykonywanie uprawnień dotyczących wykonywania praw z akcji i udziałów posiadanych przez nadzorowane instytuty badawcze;
10) przyznawanie odznaczeń resortowych.
3. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu realizują zadania w zakresie powierzonych kompetencji określone dla działów administracji rządowej:
1) budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo;
2) gospodarka.
4. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu, każdy w zakresie określonym zarządzeniem, są upoważnieni do załatwiania spraw w imieniu Ministra, w tym do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków.
5. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu i Dyrektor Generalny podpisują, z upoważnienia Ministra, pisma w zakresie nadzorowanej problematyki, a w szczególności:
1) do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłające opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do pozarządowych projektów ustaw, po ich rozpatrzeniu przez Radę Ministrów;
2) przesyłające opracowane w Ministerstwie projekty dokumentów rządowych, kierowane do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
3) zawierające uwagi do projektów zgłaszanych w toku uzgodnień;
4) odpowiedzi na interpelacje, interwencje, zapytania i wystąpienia poselskie, oświadczenia i wystąpienia senatorskie, oraz na wystąpienia posłów Parlamentu Europejskiego skierowane do Ministra;
5) do posłów i senatorów, w sprawach zgłaszanych skarg i interwencji.
6. Pisma, o których mowa w ust. 1 i 5, powinny być przygotowane z wykorzystaniem wzoru formularza Ministra i odpowiednio parafowane przez kierującego właściwą merytorycznie komórką organizacyjną, a przedkładane do podpisu Ministra - zaaprobowane również przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego właściwą merytorycznie komórkę organizacyjną.
7. Wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, udzielanie odpowiedzi na skargi przewidziane w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, 1705 i 1860), wnoszenie środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniu egzekucyjnym wymaga odrębnego upoważnienia albo pełnomocnictwa.
8. Złożenie przez Sekretarzy Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego oświadczenia woli w imieniu Ministra wymaga uprzedniego uzyskania pełnomocnictwa w formie prawem przewidzianej.
§ 3. 1. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu i Dyrektor Generalny realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów i Ministra, podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodne ze wskazanym przez Ministra kierunkiem rozstrzygnięcia, bądź będące realizacją ustalonej polityki.
2. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu i Dyrektor Generalny współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2) wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
3. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu i Dyrektor Generalny przedkładają Kierownictwu Ministerstwa dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach.
4. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu w zakresie swojej właściwości dokonują kontroli zgodności z polityką Rady Ministrów aktów prawa miejscowego.
5. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu w zakresie swojej właściwości realizują zadania:
1) wynikające z nadzoru Ministra nad organami i jednostkami organizacyjnymi oraz innymi podmiotami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;
2) związane z wykonywaniem kompetencji kierownika zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 i 1720).
6. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu i Dyrektor Generalny wykonują powierzone im zadania przy pomocy kierujących komórkami organizacyjnymi.
§ 4. 1. Sekretarz Stanu Jacek Tomczak nadzoruje merytorycznie:
1) Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji;
2) Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych;
3) Departament Gospodarki Nieruchomościami;
4) Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej;
5) Departament Mieszkalnictwa;
6) Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego;
7) Departament Rozwoju Inwestycji.
2. W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Jacek Tomczak reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. Sekretarz Stanu Jacek Tomczak reprezentuje Ministra w:
1) Stałym Komitecie Rady Ministrów;
2) Zespole do spraw Programowania Prac Rządu.
4. Sekretarz Stanu Jacek Tomczak w imieniu Ministra:
1) realizuje zadania związane z udzielaniem i rozliczaniem dotacji na realizację ustawowych zadań Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A.;
2) wykonuje zadania i uprawnienia ministra właściwego do spraw gospodarki w stosunku do Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A.;
3) sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań Głównego Geodety Kraju, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Instytutu Geodezji i Kartografii, Instytutu Techniki Budowlanej, Urzędu Dozoru Technicznego, Prezesa Głównego Urzędu Miar, Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Polskiego Centrum Akredytacji oraz zespołów w stałych przedstawicielstwach Rzeczypospolitej Polskiej przy organizacjach międzynarodowych za granicą.
5. Sekretarz Stanu Jacek Tomczak podpisuje, w czasie nieobecności Ministra, w jego zastępstwie, akty wykonawcze do ustaw, akty wewnętrzne Ministra, wytyczne, komunikaty oraz obwieszczenia.
§ 5. 1. Sekretarz Stanu Waldemar Sługocki nadzoruje merytorycznie:
1) Departament Analiz Gospodarczych;
2) Departament Innowacji i Polityki Przemysłowej;
3) Departament Lokalizacji Inwestycji;
4) Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw;
5) Departament Planowania Przestrzennego.
2. W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Waldemar Sługocki reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. Sekretarz Stanu Waldemar Sługocki reprezentuje Ministra w:
1) Komitecie do spraw Pożytku Publicznego;
2) Komitecie do spraw Umowy Partnerstwa;
3) Komitecie Koordynacyjnym do spraw Polityki Rozwoju;
4) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
4. Sekretarz Stanu Waldemar Sługocki w imieniu Ministra sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań Polskiej Agencji Kosmicznej, Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej oraz biur informacji gospodarczej.
5. Sekretarz Stanu Waldemar Sługocki w imieniu Ministra koordynuje udział Ministra w przygotowaniu i realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
§ 6 . 1. Podsekretarz Stanu Ignacy Niemczycki nadzoruje merytorycznie:
1) Departament Gospodarki Cyfrowej;
2) Departament Gospodarki Niskoemisyjnej;
3) Departament Orzecznictwa;
4) Departament Prawny;
5) Departament Spraw Europejskich.
2. W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, Podsekretarz Stanu Ignacy Niemczycki reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. Podsekretarz Stanu Ignacy Niemczycki reprezentuje Ministra w:
1) Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;
2) Komitecie do Spraw Europejskich.
4. Podsekretarz Stanu Ignacy Niemczycki w imieniu Ministra sprawuje nadzór merytoryczny nad działalnością Wydziału Ekonomiczno-Handlowego nadzorowanego przez Ministra w Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli.
§ 7. 1. Dyrektor Generalny zapewnia funkcjonowanie, warunki działania, organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 409).
2. Ponadto Dyrektor Generalny odpowiada za nadzorowanie spraw:
1) związanych z budżetem;
2) związanych z budową, rozwojem, utrzymaniem oraz zapewnieniem bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w Ministerstwie;
3) dotyczących kontroli w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra;
4) dotyczących zarządzania kryzysowego, spraw obronnych i ochrony informacji niejawnych.
3. Dyrektor Generalny odpowiada za:
1) opracowanie budżetu Ministerstwa w zakresie części budżetowych:
a) 18 - Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo,
b) 20 - Gospodarka;
2) realizację zadań dysponenta części budżetowych:
a) 18 - Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo,
b) 20 - Gospodarka.
4. Dyrektor Generalny nadzoruje merytorycznie:
1) Departament Budżetu i Finansów;
2) Departament Kontroli i Audytu;
3) Biuro Administracyjne;
4) Biuro Bezpieczeństwa;
5) Biuro Dyrektora Generalnego;
6) Biuro Informatyki.
§ 8. 1. Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra należy:
1) realizacja zadań, powierzonych przez Ministra, dotyczących współdziałania z organami władzy ustawodawczej, administracji rządowej i samorządu terytorialnego, partii politycznych, związków zawodowych i organizacji społecznych;
2) dokonywanie, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi.
2. Szczegółowe zadania w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.
§ 9. 1. Ministra w czasie nieobecności zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Jacek Tomczak.
2. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Jacka Tomczaka, decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.
3. W przypadkach nieobecności Sekretarzy Stanu i Podsekretarza Stanu zastępstwa odbywają się według następujących zasad:
1) Sekretarza Stanu Jacka Tomczaka w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Waldemar Sługocki;
2) Sekretarza Stanu Waldemara Sługockiego w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Jacek Tomczak;
3) Podsekretarza Stanu Ignacego Niemczyckiego w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Waldemar Sługocki.
4. W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących wymienionych w ust. 3, decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.
§ 10. Minister może zlecić Sekretarzom Stanu, Podsekretarzowi Stanu lub Dyrektorowi Generalnemu inne zadania niż określone dla nich w zarządzeniu.
§ 11. Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez Sekretarzy Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych - Dyrektor Generalny.
§ 12. Traci moc zarządzenie nr 11 Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 2 maja 2024 r. w sprawie tymczasowego podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Rozwoju i Technologii (Dz. Urz. Min. Roz. i Tech. poz. 13).
§ 13. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
MINISTER ROZWOJU I TECHNOLOGII
KRZYSZTOF PASZYK
1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 739).