Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Rozwoju i Technologii rok 2023 poz. 9
Wersja archiwalna od 2023-02-23 do 2024-06-19
Dziennik Urzędowy Ministra Rozwoju i Technologii rok 2023 poz. 9
Wersja archiwalna od 2023-02-23 do 2024-06-19
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 9
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)

z dnia 23 lutego 2023 r.

w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Geodezji i Kartografii

§ 1. Zatwierdza się statut Instytutu Geodezji i Kartografii, stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2. Traci moc zarządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 27 lipca 2018 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Geodezji i Kartografii w Warszawie (Dz. Urz. Min. Inw. i Roz. poz. 32).

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

MINISTER ROZWOJU I TECHNOLOGII
WALDEMAR BUDA


1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowegozakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).

Załącznik do zarządzenia Ministra
Rozwoju i Technologii z dnia 23 lutego
2023 r.

STATUT
INSTYTUTU GEODEZJI I KARTOGRAFII

§ 1.

Instytut Geodezji i Kartografii, zwany dalej „Instytutem”, jest instytutem badawczym utworzonym na mocy dekretu Rady Ministrów z dnia 30 marca 1945 r. o pomiarach kraju i organizacji miernictwa (Dz. U. Nr 11, poz. 58), działającym na podstawie:

1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498), zwanej dalej „Ustawą”, oraz wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych;

2) uchwały Nr 291-55 Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 1955 r. w sprawie zmiany nazwy i statutu Geodezyjnego Instytutu Naukowo-Badawczego;

3) ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.);

4) niniejszego statutu.

§ 2.

1. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.

2. Instytut może używać skróconej nazwy „IGiK” i nazwy anglojęzycznej „Institute of Geodesy and Cartography”.

3. Instytut posiada osobowość prawną i jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000176403.

4. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, zwany dalej „ministrem nadzorującym”.

5. Instytut ma prawo używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.

§ 3.

Strukturę organizacyjną Instytutu, odpowiadającą przedmiotowi i zakresowi jego działania, określa regulamin organizacyjny, ustalony przez Dyrektora Instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.

§ 4.

1. Do podstawowej działalności Instytutu należy:

1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych oraz nauk inżynieryjno-technicznych w zakresie geodezji, geodynamiki, grawimetrii, geofizyki, metrologii geodezyjnej i grawimetrycznej, teledetekcji, systemów informacji przestrzennej, kartografii, fotogrametrii i katastru oraz przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do ich wykorzystania w praktyce i ich wdrażanie;

2) prowadzenie systematycznej, rozległej i aktywnej współpracy z renomowanymi ośrodkami naukowymi na świecie w celu wykorzystania aktualnej wiedzy oraz najnowszych osiągnięć naukowych i technicznych w zakresie działalności Instytutu;

3) udział w pracach międzynarodowych i krajowych organizacji naukowych i zawodowych, a także uczestniczenie w międzynarodowych programach badawczych;

4) udział w międzynarodowych programach pozyskiwania danych do monitorowania procesów geodynamicznych w skali globalnej;

5) współpraca z Polską Akademią Nauk, uczelniami wyższymi, instytucjami oraz stowarzyszeniami naukowymi i zawodowymi w kraju celem udziału w koordynowanym wykorzystywaniu naukowych i technologicznych osiągnięć polskiej i światowej myśli w zakresie działalności Instytutu.

2. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut może:

1) upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych;

2) wykonywać badania i analizy oraz opracowywać opinie i ekspertyzy w zakresie działalności Instytutu, w szczególności na zamówienie Służby Geodezyjnej i Kartograficznej;

3) opracowywać oceny dotyczące stanu i rozwoju dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności mające na celu wspomaganie procesów decyzyjnych państwa poprzez:

a) opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń z zakresu geodezji i kartografii,

b) zapewnienie obsługi naukowej w zakresie działalności Instytutu programom rządowym dotyczącym strategii i rozwoju państwa,

c) monitorowanie zjawisk i procesów zachodzących na powierzchni Ziemi, zwłaszcza w zakresie rozwoju regionalnego, planowania przestrzennego, ochrony środowiska oraz budownictwa,

d) inspirowanie oraz prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych służących powstawaniu i funkcjonowaniu społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na wiedzy, w szczególności w zakresie informacji przestrzennej,

e) uczestnictwo w rozwijaniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce i w Europie;

4) wspierać działania Służby Geodezyjnej i Kartograficznej przy realizacji jej zadań, w szczególności poprzez:

a) wykonywanie prac wymagających użycia metod naukowych, nietypowych technologii lub unikalnego sprzętu i aparatury, w tym zwłaszcza obejmujących analizowanie, projektowanie, zakładanie i modernizację osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,

b) opracowywanie i opiniowanie standardów dotyczących produktów, procesów i usług z zakresu geodezji i kartografii oraz informacji przestrzennej,

c) testowanie dostępnych w Polsce technologii oraz ich ocena w aspekcie obowiązujących standardów, a także opiniowanie funkcjonujących i tworzonych systemów informacji przestrzennej.

5) prowadzić działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną;

6) prowadzić laboratoria badawcze i pomiarowe;

7) prowadzić i rozwijać bazy danych związane z przedmiotem działania Instytutu;

8) wytwarzać, w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzić walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury;

9) prowadzić działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;

10) prowadzić działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi.

3. Instytut, poza zadaniami, o których mowa w ust. 1 i 2, może prowadzić kształcenie w szkole doktorskiej i na studiach podyplomowych zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 2 ust. 3 Ustawy, a także prowadzić inne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy dokształcające w zakresie tematycznym zgodnym z kompetencjami Instytutu.

4. Instytut może prowadzić również działalność gospodarczą na potrzeby kraju lub eksportu. Działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w § 4 ust. 1-3 niniejszego statutu.

§ 5.

1. Organami Instytutu są:

1) Dyrektor;

2) Rada Naukowa.

2. Uprawnienia i obowiązki organów wymienionych w ust. 1 regulują przepisy Ustawy.

§ 6.

1. Dyrektor może podjąć decyzję w sprawie ustanowienia:

1) funkcji sekretarza naukowego Instytutu;

2) kolegium lub innego organu opiniodawczo-doradczego Dyrektora.

2. Dyrektor może ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań i czynności oraz określać zakres ich umocowania.

3. W przypadku ustanowienia funkcji sekretarza naukowego Instytutu, Dyrektor, po uzyskaniu opinii Rady Naukowej, powołuje na tę funkcję osobę spełniającą wymagania określone w art. 27 ust. 5 Ustawy.

4. W przypadku ustanowienia kolegium lub innego organu opiniodawczo-doradczego Dyrektora, Dyrektor ustala, w drodze zarządzenia, jego zakres działania, skład, nazwę oraz tryb pracy.

§ 7.

1. W skład Rady Naukowej wchodzi 14 osób spełniających warunki określone w Ustawie, w tym:

1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 7 osób, stanowiący 50 ,00 % składu Rady Naukowej, w tym:

a) 5 osób posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, stanowiących 35 ,72 % składu Rady Naukowej,

b) 1 osoba posiadająca stopień naukowy doktora, stanowiąca 7,14% składu Rady Naukowej,

c) 1 osoba posiadająca tytuł magistra, stanowiąca 7,14% składu Rady Naukowej;

2) 7 osób niebędących pracownikami Instytutu, stanowiących 50,00% składu Rady Naukowej, powoływanych przez ministra nadzorującego.

2. W skład Rady Naukowej wchodzą również:

1) przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, z prawem głosu w sprawach określonych w Ustawie;

2) Dyrektor, jego zastępcy i główny księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone Ustawą, z prawem głosu w sprawach określonych w Ustawie, którzy nie są zaliczani do osób, których liczba została określona w ust. 1.

3. Członków Rady Naukowej nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego oraz przedstawicieli pracowników badawczo-technicznych wybierają w głosowaniu tajnym pracownicy Instytutu na okres 4 lat. Tryb przeprowadzania wyborów do Rady Naukowej oraz uzupełniania jej składu w trakcie kadencji określa regulamin wyborów ustanowiony przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.

4. Pierwsze posiedzenie nowo wybranej Rady Naukowej zwołuje Dyrektor.

5. Dopuszcza się możliwość udziału w posiedzeniach Rady Naukowej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej oraz głosowania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.

6. Rada Naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.

§ 8.

1. Gospodarowanie mieniem Instytutu odbywa się zgodnie z zasadami legalności, rzetelności, celowości, gospodarności i oszczędności.

2. Podstawą gospodarowania środkami finansowymi Instytutu jest roczny plan finansowy ustalany przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.

3. Gospodarowanie mieniem Instytutu odbywa się na zasadach i w sposób określony w Ustawie.

4. Instytut sporządza sprawozdanie finansowe na zasadach określonych w ustawie o rachunkowości.

5. Wyboru biegłego rewidenta dokonuje minister nadzorujący.

6. Sprawozdanie finansowe Instytutu zatwierdza minister nadzorujący.

§ 9.

1. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników Instytutu, ich uprawnienia, obowiązki i kwalifikacje niezbędne do zajmowania poszczególnych stanowisk określa Ustawa, zakładowy układ zbiorowy pracy obowiązujący w Instytucie, a w sprawach nieuregulowanych przepisy prawa pracy.

2. Zatrudnienie pracownika naukowego na stanowisku profesora, profesora Instytutu, adiunkta i asystenta, jest poprzedzone konkursem, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z Ustawy.

3. Konkurs ogłasza Dyrektor w drodze zarządzenia.

4. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców. Ogłoszenie może zostać zamieszczone także w prasie krajowej lub zagranicznej oraz na innych stronach internetowych.

5. W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin i miejsce składania dokumentów.

6. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej.

7. Dyrektor powołuje, w drodze zarządzenia, komisję konkursową liczącą trzech członków i wyznacza jej przewodniczącego.

8. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne określone w ogłoszeniu o konkursie, komisja konkursowa przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne.

9. Na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej komisja konkursowa wyłania kandydata.

10. W przypadku nierozstrzygnięcia konkursu i niewyłonienia kandydata, Dyrektor może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.

11. Wyniki konkursu ogłasza się na stronie internetowej Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej.

§ 10.

1. W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych w pierwszej instancji orzeka komisja dyscyplinarna w Instytucie w składzie trzech członków, pochodząca z wyboru.

2. W celu przeprowadzenia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej w Instytucie, Dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z trzech członków wybranych spośród pracowników jednostek obsługi nauki i jednostek funkcjonalno-usługowych Instytutu oraz wskazuje jej przewodniczącego.

3. Czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy.

4. Bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż przez rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej.

5. Kandydatów zgłaszają pracownicy naukowi i badawczo-techniczni do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów.

6. Komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej w Instytucie, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów.

7. W skład komisji dyscyplinarnej w Instytucie wchodzą kandydaci, którzy otrzymali kolejno największą liczbę głosów w głosowaniu tajnym.

8. Komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi.

9. Dyrektor ogłasza wyniki wyborów.

10. Kadencja komisji dyscyplinarnej w Instytucie trwa 4 lata.

11. Komisja dyscyplinarna w Instytucie na pierwszym posiedzeniu wybiera przewodniczącego komisji dyscyplinarnej.

12. W przypadku rezygnacji członka komisji dyscyplinarnej w Instytucie, śmierci, choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji, rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy z Instytutem, w jego miejsce do końca trwającej kadencji wstępuje kandydat, który uzyskał w wyniku przeprowadzonych wyborów kolejną największą liczbę głosów.

§ 11.

1. W sprawach nieuregulowanych statutem stosuje się przepisy Ustawy.

2. Zmiany w statucie wprowadza się w trybie określonym dla uchwalenia statutu.

3. Statut został uchwalony przez Radę Naukową w dniu 8 lutego 2023 r.

4. Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra nadzorującego.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00