Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2023-01-19 do 2024-02-16
Wersja archiwalna od 2023-01-19 do 2024-02-16
archiwalny
Alerty
ZARZĄDZENIE NR 4
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)
z dnia 17 stycznia 2023 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Techniki Budowlanej
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zatwierdza się statut Instytutu Techniki Budowlanej, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Traci moc zarządzenie nr 27 Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 12 czerwca 2017 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Techniki Budowlanej (Dz. Urz. MIiB poz. 43).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER ROZWOJU I TECHNOLOGII
WALDEMAR BUDA
1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).
Załącznik do zarządzenia Nr 4
Ministra Rozwoju i Technologii
z dnia 17 stycznia 2023 r.
STATUT
INSTYTUTU TECHNIKI BUDOWLANEJ
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Instytut Techniki Budowlanej, zwany dalej "Instytutem", jest instytutem badawczym powołanym zarządzeniem Ministra Budownictwa z dnia 29 lipca 1949 r. o utworzeniu Instytutu Techniki Budowlanej (M. P. Nr A-49, poz. 689), zmienionym zarządzeniami Ministra Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej Nr 9/0rg z dnia 26 marca 1986 r., Nr 41/0rg z dnia 2 lipca 1986 r. oraz Nr 21/0rg z dnia 15 kwietnia 1987 r.
2. Instytut działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U z 2022 r. poz. 498), zwanej dalej „Ustawą” oraz wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych;
2) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2004 r. w sprawie połączenia Instytutu Techniki Budowlanej i Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Budownictwa Inżynieryjnego "Hydrobudowa" (Dz. U. Nr 231, poz. 2320);
3) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie połączenia Instytutu Techniki Budowlanej i Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Elementów Wyposażenia Budownictwa "Metalplast" (Dz. U. Nr 261, poz. 2193);
4) rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie połączenia Instytutu Techniki Budowlanej i Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Techniki Instalacyjnej "Instal" (Dz. U. Nr 56, poz.371);
5) ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.);
6) niniejszego statutu.
§ 2.
1. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
2. Instytut może używać skróconej nazwy „ITB” i anglojęzycznej afiliacji Building Research Institute.
3. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, zwany dalej „ministrem nadzorującym”.
4. Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
5. Instytut może tworzyć oddziały.
Rozdział II
Przedmiot i zakres działania Instytutu
§ 3.
Instytut prowadzi działalność naukową i techniczną w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport, zarówno w kraju, jak i za granicą.
§ 4.
1. Do podstawowej działalności Instytutu należy:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych (w tym udział w krajowych i międzynarodowych programach badań naukowych i prac rozwojowych) służących:
a) zapewnieniu należytej jakości techniczno-użytkowej obiektów budowlanych i ochronie interesów ich użytkowników,
b) inspirowaniu i tworzeniu warunków do powstawania efektywnych rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych, metod wykonywania robót budowlanych oraz diagnostyki, w tym monitoringu obiektów budowlanych na wszystkich etapach realizacji i eksploatacji,
c) doskonaleniu dotychczasowych i opracowywaniu nowych metod badań oraz tworzeniu naukowych podstaw i kryteriów oceny wyrobów i obiektów budowlanych,
d) utrzymaniu i modernizacji obiektów budowlanych,
e) opracowywaniu projektów krajowych przepisów budowlanych oraz regulacji Unii Europejskiej z tego zakresu,
f) normalizacji,
g) działalności dotyczącej oceny przydatności wyrobów budowlanych do stosowania w budownictwie oraz w zakresie ekspertyz naukowo-technicznych;
2) przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki w szczególności przez:
a) kreowanie kierunków rozwoju w dziedzinie rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowo-technologicznych budownictwa,
b) tworzenie podstaw naukowych kodyfikacji technicznej w budownictwie,
c) opracowywanie i doskonalenie metod projektowania obiektów budowlanych;
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w szczególności przez:
a) wprowadzanie do praktyki nowoczesnych metod badań i obliczeń,
b) działalność w zakresie inżynierii lądowej, hydrotechniki i inżynierii ruchu, sprawowanie nadzoru autorskiego i inwestorskiego, obejmująca w szczególności projektowanie inżynierskie związane z wykorzystaniem wyników badań naukowych i wdrożeniowych oraz wykonywanie badań i projektów geotechnicznych, pomiarów geofizycznych, geologicznych, sejsmicznych i geodezyjnych,
c) wprowadzanie nowych rozwiązań projektowych, konstrukcyjnych i materiałowych poprzez:
- przygotowywanie opracowań technicznych takich jak wytyczne, instrukcje, poradniki, oceny techniczne, rekomendacje techniczne,
- monitoring obiektów budowlanych na wszystkich etapach ich realizacji i eksploatacji.
2. Przedmiotem działania Instytutu jest także:
1) upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności przez:
a) organizację konferencji naukowych i seminariów,
b) publikowanie utworów naukowych i technicznych,
c) współpracę z Polską Akademią Nauk, Polskim Centrum Akredytacji, Polskim Komitetem Normalizacyjnym, szkołami wyższymi i innymi placówkami naukowymi oraz stowarzyszeniami naukowymi i zawodowymi, samorządami zawodowymi i podmiotami gospodarczymi, a także ich organizacjami,
d) współpracę z zagranicznymi podmiotami i międzynarodowymi organizacjami w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, normalizacji, ocen technicznych, certyfikacji, notyfikacji, akredytacji laboratoriów oraz szkolenia kadr,
e) udział w pracach organizacji międzynarodowych, w tym organizacji wchodzących w skład struktur Unii Europejskiej, wynikający z zadań powierzonych przez administrację rządową oraz z prowadzonej działalności,
f) prowadzenie badań teoretycznych, eksperymentalnych, laboratoryjnych i terenowych, wykonywanie analiz oraz opracowywanie opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
2) prowadzenie studiów i prac w zakresie jakości obiektów budowlanych, ochrony użytkowników i środowiska, a w szczególności:
a) opracowywanie raportów dotyczących podstaw technicznych budownictwa,
b) monitorowanie w kraju i zagranicą rozwoju nauk związanych z działalnością Instytutu,
c) współpraca z organami administracji publicznej;
3) prowadzenie działalności związanej z wprowadzaniem do obrotu wyrobów budowlanych oraz działalności certyfikacyjnej związanej z normalizacją, w tym:
a) wydawanie ocen technicznych wyrobów budowlanych - zgodnie z przyznanymi uprawnieniami,
b) wydawanie certyfikatów i nadzór nad nimi,
c) udział w pracach Komitetów Technicznych PKN, CEN i ISO;
4) prowadzenie i rozwijanie:
a) baz danych związanych z pracami prowadzonymi w Instytucie,
b) specjalistycznych portali internetowych;
5) prowadzenie działalności w zakresie informacji naukowo-technicznej, w tym:
a) prowadzenie powszechnie dostępnej biblioteki i czytelni gromadzącej zbiory związane z budownictwem,
b) udostępnianie danych i innych informacji w trybie online;
6) prowadzenie działalności w zakresie wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, m.in. poprzez:
a) nabywanie praw autorskich majątkowych do utworów pracowników Instytutu w celu ich upowszechnienia,
b) projektowanie unikatowej aparatury badawczej przez pracowników Instytutu i zapewnienie ochrony projektów;
7) wspieranie innowacyjności przedsiębiorstw związanych z budownictwem;
8) wytwarzanie w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi:
a) aparatury badawczej,
b) urządzeń pomiarowych;
9) prowadzenie walidacji metod badawczych, pomiarowych oraz kalibracji (wzorcowania) aparatury i narzędzi pomiarowych;
10) prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie publikacji wyników prac poprzez wydawanie w formie drukowanej lub elektronicznej:
a) książek, broszur, ulotek, folderów i podobnych wydawnictw,
b) czasopism i pozostałych periodyków,
11) sprzedaż wydawnictw własnych.
3. Instytut może prowadzić także:
1) działalność związaną z przyznanymi Instytutowi uprawnieniami do nadawania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego;
2) studia podyplomowe i szkoły doktorskie związane z prowadzonymi przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, zgodnie z przyznanymi Instytutowi uprawnieniami;
3) różne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy zawodowe, mające na celu podnoszenie kwalifikacji.
4. Instytut może prowadzić działalność w zakresie gospodarki posiadanymi nieruchomościami, z zachowaniem zasad gospodarki instytutów badawczych, określonych w przepisach Ustawy.
5. Działalność, o której mowa w ust. 4 jest wydzielona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności Instytutu określonej w ust. 1 - 3.
§ 5.
Instytut realizuje swe zadania zgodnie z zapotrzebowaniem społecznym oraz posiadanymi środkami finansowymi i technicznymi.
Rozdział III
Organizacja Instytutu
§ 6.
1. Dyrektor Instytutu może powołać:
1) sekretarza naukowego Instytutu;
2) kolegium;
3) nie więcej niż 7 organów opiniodawczo-doradczych.
2. Członków kolegium powołuje i odwołuje Dyrektor Instytutu.
3. Obradom kolegium przewodniczy Dyrektor Instytutu lub jego zastępca.
4. Dyrektor Instytutu określa zadania i tryb działania organów, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
§ 7.
1. Rada Naukowa działała na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
2. W skład Rady Naukowej wchodzi 40 osób, spełniających warunki określone w Ustawie, w tym:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 20 osób, w tym posiadający:
a) tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego w liczbie 10 osób,
b) stopień naukowy doktora w liczbie 7 osób,
c) pracownicy naukowi nieposiadający tytułu lub stopnia naukowego oraz pracownicy badawczo-techniczni w liczbie 3 osób;
2) osoby spoza Instytutu w liczbie 20 osób, powołane przez ministra nadzorującego.
3. W skład Rady Naukowej wchodzą również:
1) przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, z prawem głosu w sprawach określonych w Ustawie;
2) Dyrektor Instytutu, jego zastępcy i główny księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone Ustawą, z prawem głosu w sprawach określonych w Ustawie,
- którzy nie są zaliczani do osób, o których liczba została określona w ust. 2.
4. Pierwsze posiedzenie Rady Naukowej zwołuje Dyrektor Instytutu.
5. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady Naukowej, Rada działa w ograniczonym składzie do czasu jej uzupełnienia.
6. Funkcja sekretarza Rady Naukowej może być powierzona przez Radę (w porozumieniu z Dyrektorem Instytutu) osobie niebędącej członkiem Rady.
7. Udział w posiedzeniach Rady Naukowej może się odbywać przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, zaś uchwały mogą być podejmowane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.
§ 8.
1. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
2. Konkurs na stanowisko pracownika naukowego może być ogłoszony po stwierdzeniu potrzeby zatrudnienia nowego pracownika i określeniu szczegółowych wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do zajęcia danego stanowiska pracy.
3. Decyzję o ogłoszeniu konkursu podejmuje Dyrektor Instytutu z inicjatywy własnej, na wniosek swojego zastępcy lub kierownika komórki organizacyjnej, w której pracownik ma być zatrudniony.
4. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców. Ogłoszenie można zamieścić także w prasie krajowej lub zagranicznej oraz na innych stronach internetowych.
5. W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, opis stanowiska pracy, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin i miejsce składania dokumentów.
6. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej.
7. Dyrektor Instytutu powołuje, w drodze zarządzenia, komisję konkursową i wyznacza jej przewodniczącego. Komisja powinna liczyć co najmniej trzech członków, w tym kierownika komórki, w której pracownik ma być zatrudniony.
8. Komisja konkursowa rozpatruje kandydatury zgłoszone w konkursie po zapoznaniu się z przedstawioną dokumentacją oraz po przeprowadzeniu rozmów z kandydatami.
9. Na wniosek komisji konkursowej Dyrektor Instytutu może powołać recenzentów posiadających tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego, także spoza Instytutu, do zaopiniowania dorobku kandydata ubiegającego się w danym postępowaniu konkursowym o stanowisko profesora lub profesora instytutu.
10. Komisja konkursowa rekomenduje Dyrektorowi Instytutu kandydata, co jest warunkiem wszczęcia postępowania zmierzającego do zatrudnienia kandydata, czyli wystąpienia przez Dyrektora Instytutu do Rady Naukowej o zaopiniowanie kwalifikacji kandydata na dane stanowisko naukowe, po zasięgnięciu opinii sekretarza naukowego.
11. W przypadku rekomendacji przez komisję konkursową większej liczby kandydatów niż wynika to z potrzeby zatrudnienia pracowników, decyzję o wyborze kandydata podejmuje Dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii kierownika komórki, w której pracownik ma być zatrudniony oraz właściwego zastępcy dyrektora i sekretarza naukowego.
12. Jeżeli komisja konkursowa nie udzieli rekomendacji żadnemu kandydatowi, konkurs pozostaje nierozstrzygnięty i w takim przypadku Dyrektor Instytutu może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
13. Dyrektor Instytutu może zrezygnować z zatrudnienia kandydata i ogłosić nowy konkurs także wtedy, gdy Rada Naukowa wyrazi negatywną opinię o kandydacie.
§ 9.
1. W Instytucie działa Komisja Dyscyplinarna pierwszej instancji do spraw pracowników naukowych lub badawczo-technicznych Instytutu, zwana dalej „Komisją Dyscyplinarną”, w składzie 7 członków, pochodząca z wyboru.
2. Komisja Dyscyplinarna orzeka w sprawach dyscyplinarnych pracowników, o których mowa w ust. 1, w trzyosobowym składzie orzekającym.
3. Skład orzekający oraz jego przewodniczącego wyznacza przewodniczący Komisji Dyscyplinarnej, przy czym przynajmniej jeden z jego członków winien być zatrudniony na stanowisku profesora.
4. Dyrektor Instytutu, w drodze zarządzenia, powołuje komisję wyborczą składającą się z co najmniej 5 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji.
5. Czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie.
6. Bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok przed dniem rozpoczęcia procedury wyboru Komisji Dyscyplinarnej, o ile nie jest on członkiem komisji dyscyplinarnej drugiej instancji lub nie pełni funkcji rzecznika dyscyplinarnego.
7. Kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez Dyrektora Instytutu.
8. Komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów.
9. W skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów w głosowaniu tajnym. Jeżeli wśród tych osób nie ma kandydata zatrudnionego na stanowisku profesora, wówczas w skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzi sześciu kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę głosów oraz osoba zatrudniona na stanowisku profesora, która otrzymała największą liczbę głosów w tej grupie.
10. Komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi Instytutu.
11. Komisja wydaje komunikat, w którym ogłasza wyniki wyborów.
12. Pierwsze posiedzenie Komisji Dyscyplinarnej zwołuje Dyrektor Instytutu.
13. Komisja Dyscyplinarna na pierwszym posiedzeniu wybiera spośród swoich członków przewodniczącego Komisji Dyscyplinarnej.
14. W przypadku rezygnacji członka Komisji Dyscyplinarnej w Instytucie, śmierci, choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji, rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy z Instytutem, w jego miejsce do końca trwającej kadencji wstępuje kandydat, który uzyskał w wyniku przeprowadzonych wyborów kolejną największą liczbę głosów.
Rozdział IV
Postanowienia końcowe
§ 10.
1. Wszelkie zmiany w Statucie wymagają uchwały Rady Naukowej, opinii zakładowej organizacji związkowej oraz zatwierdzenia przez ministra nadzorującego.
2. Statut wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.