ZARZĄDZENIE NR 21
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)
z dnia 10 czerwca 2022 r.
w sprawie realizacji przedsięwzięć po wprowadzeniu, zmianie lub odwołaniu stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP
Na podstawie § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP (Dz. U. poz. 1101 i 1116 oraz z 2022 r. poz. 538) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa:
1) procedurę realizacji przedsięwzięć w związku z wprowadzeniem, zmianą lub odwołaniem stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP, o których mowa w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP;
2) moduły zadaniowe, które należy realizować dla poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP.
§ 2. Biuro właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, zwane dalej "Biurem", po otrzymaniu z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, zwanego dalej "RCB", informacji o wprowadzeniu stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP potwierdza RCB jej otrzymanie.
§ 3. Informacje o wprowadzeniu stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP Biuro przekazuje do:
1) sekretariatów członków kierownictwa Ministerstwa Rozwoju i Technologii, zwanego dalej "Ministerstwem";
2) sekretariatów komórek organizacyjnych realizujących w Ministerstwie przedsięwzięcia dla poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP;
3) organów i jednostek podległych Ministrowi Rozwoju i Technologii lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej "organami i jednostkami".
§ 4. 1. Po otrzymaniu informacji z RCB o wprowadzeniu stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP, Biuro sporządza i przekazuje do RCB raport o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonych stopni w terminach określonych przez RCB, zwany dalej "raportem", jednakże w czasie nie dłuższym niż 12 godzin od rozpoczęcia obowiązywania stopnia.
2. Raport jest przekazywany do wiadomości Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
3. W celu sporządzenia raportu, komórki organizacyjne realizujące w Ministerstwie przedsięwzięcia dla poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP oraz organy i jednostki, w terminach określonych przez Biuro, na adres poczty elektronicznej, za pośrednictwem faksu lub telefonicznie - przekazują do Biura informacje o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonych stopni.
4. Organy i jednostki, będące operatorami infrastruktury krytycznej, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, przekazują bezpośrednio do RCB własne raporty o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonych stopni w terminach określonych przez RCB oraz do wiadomości Biura.
§ 5. 1. Tryb zastosowany do wprowadzenia stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP, określony w § 2-4, stosuje się do jego zmiany lub odwołania.
2. Stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP wprowadzone na czas określony przestają obowiązywać po upływie czasu na jaki zostały wprowadzone.
§ 6. W przypadku wprowadzenia pierwszego stopnia alarmowego ALFA, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł ALFA, w ramach którego są realizowane następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA;
3) prowadzenie wzmożonej kontroli administrowanych obiektów;
4) zalecenie podległemu personelowi informowania, za pośrednictwem osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo administrowanych obiektów lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach bezpośrednio, odpowiednich służb w przypadku zauważenia podejrzanych pojazdów, porzuconych paczek i bagaży lub jakichkolwiek innych oznak nietypowej działalności;
5) poinformowanie podległego personelu o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do osób zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia;
6) zapewnienie dostępności w trybie alarmowym członków personelu niezbędnego do wzmocnienia ochrony administrowanego obiektu;
7) przeprowadzanie kontroli pojazdów wjeżdżających oraz osób wchodzących na teren administrowanych obiektów;
8) sprawdzanie, na zewnątrz i od wewnątrz, administrowanych obiektów w zakresie podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów;
9) sprawdzenie działania środków łączności wykorzystywanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa;
10) dokonanie sprawdzenia działania instalacji alarmowych, przepustowości dróg ewakuacji oraz funkcjonowania systemów rejestracji obrazu w administrowanych obiektach;
11) dokonanie przeglądu wszelkich procedur, poleceń oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych;
12) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego ALFA.
§ 7. W przypadku wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego BRAVO, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł BRAVO, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO;
3) wykonanie zadań wymienionych w module ALFA oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA;
4) wprowadzenie dodatkowych kontroli pojazdów, osób oraz administrowanych obiektów w rejonach zagrożonych;
5) sprawdzenie funkcjonowania zasilania awaryjnego;
6) ostrzeżenie podległego personelu o możliwych formach zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
7) zapewnienie dostępności w trybie alarmowym pracowników wyznaczonych do wdrażania procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
8) sprawdzenie i wzmocnienie ochrony administrowanych obiektów;
9) sprawdzenie systemów ochrony administrowanych obiektów;
10) wprowadzenie kontroli wszystkich przesyłek pocztowych kierowanych do Ministerstwa oraz organów i jednostek;
11) zamknięcie i zabezpieczenie nieużywanych regularnie administrowanych budynków i pomieszczeń;
12) dokonanie przeglądu zapasów materiałowych i sprzętu, w tym dostępności środków i materiałów medycznych, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
13) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego BRAVO.
§ 8. W przypadku wprowadzenia trzeciego stopnia alarmowego CHARLIE, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł CHARLIE, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE;
3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA i BRAVO oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA lub BRAVO;
4) wprowadzenie dyżurów dla osób funkcyjnych odpowiedzialnych za wprowadzanie procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
5) ograniczenie do minimum liczby miejsc ogólnodostępnych w administrowanym obiekcie i w jego rejonie;
6) wprowadzenie w uzasadnionych przypadkach, ścisłej kontroli osób i pojazdów przy wejściu i wjeździe na teren administrowanych obiektów;
7) ograniczenie możliwości parkowania pojazdów przy administrowanych obiektach;
8) wydanie, w zakresie właściwości, broni i amunicji oraz środków ochrony osobistej uprawnionym osobom do wykonywania zadań ochronnych;
9) wprowadzenie dodatkowego całodobowego nadzoru nad miejscami, które tego wymagają, do tej pory nieobjętych nadzorem;
10) zapewnienie ochrony środków transportu służbowego poza terenem administrowanego obiektu, wprowadzenie kontroli pojazdu przed wejściem do niego i jego uruchomieniem;
11) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego CHARLIE.
§ 9. W przypadku wprowadzenia czwartego stopnia alarmowego DELTA, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł DELTA, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA;
3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA, BRAVO i CHARLIE oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA, BRAVO lub CHARLIE;
4) wprowadzenie, w uzasadnionych przypadkach, ograniczeń komunikacyjnych w rejonach zagrożonych;
5) przeprowadzenie identyfikacji wszystkich pojazdów znajdujących się już w rejonie administrowanego obiektu oraz, w uzasadnionych przypadkach, ich relokację poza obszar administrowanego obiektu;
6) kontrolowanie wszystkich pojazdów wjeżdżających na teren administrowanego obiektu i ich ładunku;
7) kontrolowanie wszystkich wnoszonych na teren administrowanego obiektu przedmiotów, w tym walizki, torebki, paczki;
8) przeprowadzanie częstszych kontroli na zewnątrz administrowanych obiektów i na parkingach;
9) ograniczenie liczby podróży służbowych zatrudnionych osób i wizyt osób niezatrudnionych w Ministerstwie oraz organach i jednostkach;
10) przygotowanie się do zapewnienia ciągłości funkcjonowania w przypadku braku możliwości realizacji zadań w dotychczasowym miejscu pracy;
11) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego DELTA.
§ 10. W przypadku wprowadzenia pierwszego stopnia alarmowego ALFA-CRP, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł ALFA-CRP, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA-CRP;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA-CRP;
3) wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;
4) monitorowanie i weryfikacja, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej;
5) sprawdzenie dostępności usług elektronicznych;
6) dokonywanie, w razie potrzeby, zmian w dostępie do systemów;
7) poinformowanie personelu Ministerstwa oraz organów i jednostek o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do stanów odbiegających od normy, w szczególności personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemów;
8) sprawdzenie kanałów łączności z innymi, właściwymi dla rodzaju stopnia alarmowego CRP, podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym, dokonanie weryfikacji ustanowionych punktów kontaktowych z zespołami reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwymi dla rodzaju działania organizacji;
9) dokonanie przeglądu stosownych procedur oraz zadań związanych z wprowadzeniem stopni alarmowych CRP, w szczególności dokonanie weryfikacji posiadanej kopii zapasowej systemów w stosunku do systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej oraz systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz weryfikacji czasu wymaganego na przywrócenie poprawności funkcjonowania systemu;
10) sprawdzenie aktualnego stanu bezpieczeństwa systemów i ocena wpływu zagrożenia na bezpieczeństwo teleinformatyczne na podstawie bieżących informacji i prognoz wydarzeń;
11) informowanie na bieżąco o efektach przeprowadzonych działań zespołu reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwego dla rodzaju działania organizacji oraz współdziałających centrów zarządzania kryzysowego;
12) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego ALFA-CRP.
§ 11. W przypadku wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego BRAVO-CRP, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł BRAVO-CRP, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO-CRP;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO-CRP;
3) wykonanie zadań wymienionych w module ALFA-CRP oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA-CRP;
4) zapewnienie dostępności w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemów;
5) sprawdzenie funkcjonowania zasilania awaryjnego;
6) wprowadzenie całodobowych dyżurów administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;
7) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego BRAVO-CRP.
§ 12. W przypadku wprowadzenia trzeciego stopnia alarmowego CHARLIE-CRP, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł CHARLIE-CRP, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE-CRP;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE-CRP;
3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA-CRP i BRAVO-CRP oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA-CRP lub BRAVO-CRP;
4) wprowadzenie całodobowych dyżurów administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;
5) dokonanie przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w przypadku zaistnienia ataku cybernetycznego;
6) przygotowanie się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku cybernetycznego;
7) dokonanie przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych i systemów teleinformatycznych;
8) przygotowanie się do ograniczenia operacji na serwerach, w celu możliwości ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia;
9) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego CHARLIE-CRP.
§ 13. W przypadku wprowadzenia czwartego stopnia alarmowego DELTA-CRP, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł DELTA-CRP, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA-CRP;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA-CRP;
3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA-CRP, BRAVO-CRP i CHARLIE-CRP oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA-CRP, BRAVO-CRP lub CHARLIE-CRP;
4) uruchomienie planów awaryjnych lub planów ciągłości działania organizacji w zakresie cyberbezpieczeństwa w sytuacjach awarii lub utraty ciągłości działania;
5) stosownie do sytuacji teleinformatycznej przystąpienie do realizacji procedur przywracania ciągłości działania;
6) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego DELTA-CRP.
§ 14. Minister Rozwoju i Technologii oraz prezesi lub dyrektorzy organów i jednostek, zależnie od oceny rozwoju sytuacji kryzysowej, mogą w każdym stopniu alarmowym powołać lub uruchomić organy doradcze i zespoły wspierające ich działalność, w tym Zespół Zarządzania Kryzysowego.
§ 15. 1. Dyrektor Generalny Ministerstwa oraz prezesi lub dyrektorzy organów i jednostek, nie później niż w terminie 2 miesięcy od wejścia w życie zarządzenia, określą z uwzględnieniem swoich kompetencji sposób realizacji zadań ujętych w modułach zadaniowych, o których mowa w § 6-13 zarządzenia oraz ich wykonawców.
2. Do czasu określenia sposobu realizacji zadań, o którym mowa w ust. 1, w przypadku wprowadzenia stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP Dyrektor Generalny Ministerstwa oraz prezesi lub dyrektorzy organów i jednostek realizują swoje zadania na dotychczasowych zasadach.
§ 16. Traci moc zarządzenie nr 11 Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie realizacji przedsięwzięć po wprowadzeniu, zmianie lub odwołaniu stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP (Dz. Urz. Min. Roz. Prac. i Tech. poz. 14).
§ 17. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER ROZWOJU I TECHNOLOGII
WALDEMAR BUDA
1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00