Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-06-18
Wersja aktualna od 2024-06-18
obowiązujący
Alerty
ZARZĄDZENIE NR 18/2024
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 18 czerwca 2024 r.
w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem - „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach”
Na podstawie art. 52 ust. 1 i art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 728 i 731) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Powołuje się Komitet Sterujący projektem - „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach" przewidzianym do realizacji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, Działania E2.2.1. Inwestycje w bezpieczeństwo transportu”, zwany dalej „Komitetem”.
2. Członkowie Komitetu odpowiadają przed Głównym Inspektorem Transportu Drogowego za realizację projektu.
§ 2. 1. W skład Komitetu wchodzą:
1) II Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego - Przewodniczący;
2) Zastępca Dyrektora Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym - Główny Dostawca;
3) Dyrektor Biura Finansowego (albo wyznaczony Zastępca Dyrektora Biura Finansowego) - Nadzór Projektu w zakresie kwalifikowalności wydatków;
4) Dyrektor Biura Teleinformatyki (albo wyznaczony Zastępca Dyrektora Biura Teleinformatyki) - członek Komitetu bez przypisanej roli;
5) Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego (albo wyznaczony Zastępca Dyrektora Biura Dyrektora Generalnego) - członek Komitetu bez przypisanej roli;
6) Naczelnik Wydziału Instalacji oraz Utrzymania Urządzeń Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym - Główny Użytkownik;
7) Naczelnik Wydziału Postępowań I Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym - Główny Użytkownik.
2. Pracami Komitetu kieruje Przewodniczący lub, w razie jego nieobecności Główny Dostawca. Przewodniczący podejmuje decyzje we wszystkich sprawach będących przedmiotem prac Komitetu.
3. W sprawach, o których mowa w § 3 ust. 1, decyzje podejmuje Przewodniczący lub, w razie jego nieobecności Główny Dostawca.
4. Członkowie Komitetu uczestniczą w pracach Komitetu wyłącznie osobiście.
5. W razie braku możliwości udziału w posiedzeniu Komitetu, członek Komitetu może wyznaczyć innego członka Komitetu, który przedstawi sprawy przydzielone do przedłożenia na danym posiedzeniu przez nieobecnego członka. W takim przypadku przedstawicielowi nie będzie przysługiwać prawo głosu za nieobecnego członka Komitetu.
6. Członkowie Komitetu wspierają Przewodniczącego w realizacji Projektu.
7. W posiedzeniach Komitetu, w uzasadnionych przypadkach, mogą brać udział bez prawa głosu, inni pracownicy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego lub przedstawiciele konsultantów zewnętrznych, firm lub instytucji, zaproszeni przez Przewodniczącego lub zastępującego go Głównego Dostawcę.
8. W posiedzeniach Komitetu, na zaproszenie Przewodniczącego, mogą brać udział przedstawiciele administracji rządowej, w szczególności działu transportu, w charakterze obserwatorów, z prawem wyrażania opinii.
§ 3. 1. Do zadań Przewodniczącego należy w szczególności:
1) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Komitetu;
2) inicjowanie zmiany i wyznaczanie, po uzgodnieniu z Głównym Inspektorem Transportu Drogowego, nowych członków Komitetu i przypisanych dla nich funkcji, a także wyznaczanie i mianowanie Kierownika Projektu;
3) przedstawianie, na wniosek Głównego Inspektora Transportu Drogowego, sprawozdań z prac Komitetu, a także raportu zamknięcia projektu;
4) zapewnianie finansowania dla projektu;
5) podejmowanie strategicznych decyzji w zakresie rozpoczęcia lub zakończenia oraz wstrzymania realizacji projektu lub poszczególnych jego etapów;
6) wyznaczanie kierunków, celów i metod działań w zakresie realizowanego projektu;
7) monitorowanie realizacji całości projektu i jego poszczególnych etapów;
8) weryfikacja zgodności projektu z przyjętymi wcześniej celami, a także założonymi ramami w zakresie zasobów, środków, metod oraz terminów;
9) ocena i akceptacja zaproponowanych działań dla realizacji projektu;
10) akceptacja istotnych zmian w projekcie;
11) zatwierdzanie poszczególnych etapów realizacji projektu, mając na względzie informacje o stanie zaawansowania, sposobie zrealizowania, zmianach w planie i harmonogramie oraz środkach i zasobach;
12) podejmowanie działań w zakresie rozwiązywania problemów dotyczących współpracy z podmiotami zewnętrznymi w zakresie niezbędnym do realizacji projektu;
13) zatwierdzanie przekazanych do decyzji Komitetu rozwiązań w zakresie realizowanego projektu;
14) zapewnienie podejmowania działań związanych ze zgłaszanym ryzykiem, wykraczającym poza kompetencje Kierownika Projektu;
15) informowanie Głównego Inspektora Transportu Drogowego o postępie prac dotyczących realizowanego projektu, w szczególności o zakresie realizacji prac w stosunku do harmonogramu i stopniu realizacji budżetu;
16) bieżący kontakt z osobami zarządzającymi projektem oraz udzielanie tym osobom wszelkiej niezbędnej pomocy w zakresie opiniowania i konsultowania przyjętych rozwiązań;
17) zapewnienie odpowiednich zasobów niezbędnych do realizacji projektu;
18) organizowanie prac Komitetu.
2. Przewodniczący wydaje wiążące polecenia członkom Komitetu. Rozstrzyga powstałe spory merytoryczne, z odnotowaniem w protokole posiedzenia propozycji rozwiązań alternatywnych.
§ 4. Przewodniczący może wystąpić do Dyrektora Generalnego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego z wnioskiem o zlecenie wykonania opinii oraz ekspertyz koniecznych do realizacji zadań Komitetu.
§ 5. 1. Do obowiązków Głównego Użytkownika należy:
1) określanie potrzeb użytkowników;
2) określenie kryteriów akceptacji dla produktów projektu oraz dostarczenie oczekiwań jakościowych;
3) zapewnienie, że projekt dostarcza produkty spełniające wymagania użytkowników oraz dające pożądane rezultaty;
4) rozwiązywanie konfliktów dotyczących wymagań jakościowych oraz priorytetów produktów;
5) sprawowanie nadzoru nad projektem z perspektywy użytkownika oraz delegowanie działań nadzoru.
2. Do obowiązków Głównego Dostawcy należy:
1) zapewnienie aby produkt został dostarczony zgodnie z postawionymi wymogami i potrzebami, w zakładanej ilości i jakości oraz w wymaganym terminie;
2) rozwiązywanie konfliktów dotyczących wymagań wobec dostawców;
3) sprawowanie nadzoru nad projektem wobec dostawców oraz delegowanie działań nadzoru.
3. Do obowiązków Nadzoru Projektu w zakresie kwalifikowalności wydatków należy:
1) sprawowanie nadzoru nad sprawami związanymi z budżetem projektu, w tym nad sprawami związanymi z dofinansowaniem projektu ze środków unijnych;
2) sprawowanie nadzoru nad kwalifikowalnością wydatków w ramach projektu;
3) współpraca w zakresie utrzymania trwałości projektu;
4) współpraca w zakresie zgodności projektu z prawodawstwem Unii Europejskiej.
4. Dyrektor Biura Teleinformatyki (albo Zastępca jeżeli został wyznaczony) odpowiada za zapewnienie merytorycznego wkładu w realizację części projektu dotyczącej wdrożenia rozwiązań w zakresie IT.
5. Dyrektor Biura Finansowego (albo Zastępca jeżeli został wyznaczony) odpowiada za sprawy montażu finansowanego projektu, w tym za sprawy związane z dofinansowaniem projektu ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz kwalifikowalnością wydatków poniesionych w ramach projektu.
6. Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego (albo Zastępca jeżeli został wyznaczony) odpowiada za kwestie zamówień publicznych, udzielanych w związku z realizacją projektu oraz uczestniczy w realizacji zadań związanych z zachowaniem trwałości projektu.
7. Zapewnienie zgodności projektu z prawodawstwem krajowym i Unii Europejskiej należy do członków Komitetu reprezentujących Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, którzy w tym celu współpracują z Biurem Prawnym oraz Zespołem Radców Prawnych.
§ 6. Obsługę prac Komitetu zapewnia Biuro Projektu, które organizują i obsługują wyznaczeni pracownicy Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.
§ 7 1. W celu wykonywania bieżących zadań związanych z operacyjnym kierowaniem projektem, Przewodniczący wyznacza osobę pełniącą rolę Kierownika Projektu.
2. Kierownik Projektu uczestniczy w posiedzeniach Komitetu na wniosek Przewodniczącego.
3. Kierownik Projektu jest odpowiedzialny za operacyjne zarządzanie projektem, w szczególności:
1) raportuje Komitetowi o postępach prac w projekcie i stanie ich zaawansowania;
2) przekazuje zidentyfikowane ryzyka, powiadamia Komitet o wszelkich odchyleniach od planu i rekomenduje podjęcie określonych działań;
3) zarządza wytwarzaniem wymaganych produktów oraz jest odpowiedzialny za całościowe postępy i wykorzystanie zasobów;
4) odpowiada na wszelkie zapytania członków Komitetu.
§ 8. 1. Biuro Projektu przygotowuje posiedzenia Komitetu, w których pracownicy obsługujący Biuro Projektu mogą uczestniczyć bez prawa głosu.
2. Do obowiązków pracowników obsługujących Biuro Projektu należy w szczególności:
1) zawiadamianie osób wchodzących w skład Komitetu oraz osób, o których mowa w § 2 ust. 7 i 8, o terminach posiedzeń;
2) przygotowywanie materiałów na posiedzenia Komitetu;
3) sporządzanie protokołów z posiedzeń Komitetu.
§ 9. 1. Posiedzenia Komitetu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
2. Komitet może realizować zadania przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
3. Z posiedzeń Komitetu sporządza się protokół, którym podpisywany jest przez uczestników posiedzenia.
4. Kopię protokołu z posiedzenia Komitetu doręcza się Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego.
§ 10. Komitet realizuje swoje zadania do czasu podjęcia decyzji o zakończeniu projektu.
§ 11. Szczegółowy wykaz ról i zadań w ramach Zespołów Projektowych, wraz ze wskazaniem osób zaangażowanych w realizację projektu, zostanie określony w dokumentacji zarządczej projektu.
§ 12. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
p.o. Głównego Inspektora Transportu Drogowego: Artur Czapiewski