Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego rok 2024 poz. 14
Wersja aktualna od 2024-03-28
Dziennik Urzędowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego rok 2024 poz. 14
Wersja aktualna od 2024-03-28
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 14/2024
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO

z dnia 28 marca 2024 r.

w sprawie wykonywania zadań obronnych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

Na podstawie art. 8 i art. 27 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248), § 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2022 r. w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony (Dz. U. poz. 875) oraz § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2023 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1569) zarządza się, co następuje:

§ 1. Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań obronnych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, obejmującą w szczególności:

1) tworzenie warunków organizacyjno-technicznych do planowania i realizowania zadań obronnych;

2) określenie zadań obronnych i sposobu ich realizacji w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego;

3) koordynowanie planowania i realizowania zadań obronnych.

§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) Inspektoracie - należy przez to rozumieć Główny Inspektorat Transportu Drogowego;

2) Głównym Inspektorze - należy przez to rozumieć Głównego Inspektora Transportu Drogowego;

3) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Inspektoratu;

4) komórkach organizacyjnych Inspektoratu - należy przez to rozumieć biura, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, Gabinet Głównego Inspektora oraz delegatury terenowe;

5) kierujących komórkami organizacyjnymi Inspektoratu - należy przez to rozumieć dyrektorów komórek organizacyjnych, naczelników delegatur terenowych lub osobę upoważnioną;

6) zadaniach obronnych - należy przez to rozumieć zadania wykonywane w czasie pokoju w celu utrzymania i rozwoju potencjału obronnego państwa oraz przygotowania Sił Zbrojnych, organów administracji rządowej, organów samorządu terytorialnego i przedsiębiorców oraz innych podmiotów do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, wynikające z ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248);

7) komórce właściwej do spraw obronnych - należy przez to rozumieć wewnętrzną komórkę w Gabinecie Głównego Inspektora realizującą zadania obronne w Inspektoracie;

8) programowaniu obronnym - należy przez to rozumieć ustalanie zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa, realizowanych w czasie pokoju na piętnastoletni okres planistyczny, rozpoczynający się w roku nieparzystym, ujętych w programach obronnych w formie zestawienia przedsięwzięć rzeczowo-finansowych, w celu utrzymania i rozwoju potencjału obronnego państwa oraz zabezpieczenia potrzeb i przygotowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, organów administracji rządowej, organów samorządu terytorialnego do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, a także projektowanie środków budżetowych przeznaczonych na ten cel;

9) planowaniu operacyjnym - należy przez to rozumieć ustalanie czynności dotyczących przygotowania i działania organów administracji rządowej, organów samorządu terytorialnego i przedsiębiorców, w celu reagowania na zagrożenia lub ich symptomy w każdym stanie gotowości obronnej państwa, ujętych w formie zestawów zadań operacyjnych, a także ustalanie sił i środków niezbędnych do ich wykonania;

10) głównych stanowiskach kierowania - należy przez to rozumieć główne stanowisko kierowania Głównego Inspektora w stałej siedzibie i w zapasowym miejscu pracy;

11) Planie operacyjnym - należy przez to rozumieć „Plan operacyjny funkcjonowania Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny” będący niejawnym dokumentem planistycznym;

12) KRZO - należy przez to rozumieć Karty Realizacji Zadań Operacyjnych, będące dokumentami niejawnymi, stanowiące załącznik do Planu operacyjnego;

13) HNS - należy przez to rozumieć cywilną i wojskową pomoc, świadczoną w czasie pokoju, w sytuacjach kryzysowych i podczas konfliktów, przez państwo, na którego terytorium przemieszczają się lub są rozmieszczone i działają siły i organizacje Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO).

§ 3. 1. Tworzenie warunków organizacyjno-technicznych do planowania i realizowania zadań obronnych polega na:

1) opracowaniu oraz aktualizowaniu:

a) koncepcji wykonywania zadań obronnych,

b) podziału zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju przez komórki organizacyjne Inspektoratu,

c) harmonogramu wykonywania zadań obronnych,

d) aktów prawnych regulujących realizację zadań obronnych, w tym regulaminów organizacyjnych Inspektoratu, regulaminów na stanowiskach kierowania Głównego Inspektora;

2) określaniu procedur wykonywania zadań obronnych;

3) tworzeniu warunków technicznych do zabezpieczenia możliwości realizacji zadań obronnych oraz zapewnienia funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

4) zapewnieniu ochrony informacji niejawnych podczas planowania i realizacji zadań obronnych, w tym w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

5) organizowaniu współpracy Inspektoratu z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw transportu w realizacji zadań obronnych.

2. Warunki organizacyjno-techniczne realizacji zadań obronnych w Inspektoracie powinny zapewniać:

1) efektywność, ciągłość i terminowość działania podczas podwyższania gotowości obronnej państwa;

2) realność wykonywania zadań obronnych, w tym uruchamianie i rozwijanie struktur oraz systemów tworzonych na potrzeby zapewnienia ciągłości działania;

3) wykonywanie zadań na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych, zgodnie z właściwością;

4) ochronę przetwarzania i przesyłania informacji oraz wykonywanych w tym celu dokumentów.

§ 4. Do zadań obronnych wykonywanych w Inspektoracie zalicza się:

1) planowanie obronne;

2) organizowanie stałego dyżuru Głównego Inspektora;

3) organizowanie głównych stanowisk kierowania Głównego Inspektora;

4) prowadzenie procesu wyłączenia od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;

5) programowanie, planowanie i organizowanie szkolenia obronnego;

6) prowadzenie kontroli wykonywania zadań obronnych;

7) realizowanie zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza HNS (ang. Host Nation Support);

8) przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności na potrzeby obronne.

§ 5. 1. Planowanie obronne obejmuje:

1) programowanie obronne;

2) przegląd obronny;

3) planowanie operacyjne.

2. Zadania w ramach programowania obronnego obejmują:

1) opracowanie projektu koncepcji wykonywania zadań obronnych w Inspektoracie;

2) sporządzanie propozycji przedsięwzięć rzeczowo-finansowych do projektu Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych ministra właściwego do spraw transportu;

3) realizowanie przedsięwzięć wynikających z Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych ministra właściwego do spraw transportu.

3. Zadania w ramach przeglądu obronnego obejmują sporządzanie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych, analiz, ankiet, sprawozdań obejmujących ocenę stanu przygotowań obronnych w Inspektoracie oraz propozycję zmian w zakresie kierunków doskonalenia systemu obronnego państwa.

4. Planowanie operacyjne realizowane jest poprzez:

1) określenie przez dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora, w porozumieniu z kierującymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, zadań operacyjnych dla poszczególnych komórek organizacyjnych Inspektoratu na podstawie wypisu z „Planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej transport w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny”;

2) opracowanie Planu operacyjnego przez dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora przy udziale kierujących komórkami organizacyjnymi Inspektoratu w dwóch egzemplarzach, podlegającemu akceptacji Głównego Inspektora i zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw transportu;

3) po otrzymaniu zatwierdzonego Planu operacyjnego, sporządzenie przez dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora wypisów z tablicy realizacji zadań operacyjnych Inspektoratu dla poszczególnych kierujących komórkami organizacyjnymi Inspektoratu;

4) typowanie przez kierujących komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, pracowników posiadających co najmniej upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych do klauzuli „zastrzeżone” do planowania operacyjnego, w tym do opracowywania KRZO, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do zarządzenia.

5) opracowanie, w dwóch egzemplarzach, KRZO przez wytypowanych pracowników z poszczególnych komórek organizacyjnych Inspektoratu, zatwierdzanych przez kierujących komórkami organizacyjnymi Inspektoratu lub, w przypadku KRZO koordynatorów, zatwierdzanych przez Głównego Inspektora lub osobę upoważnioną;

6) aktualizowanie Planu operacyjnego oraz KRZO we współpracy z kierującymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, stosowanie do potrzeb.

§ 6. 1. W celu zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji oraz wykonywania zadań związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w tym zadań operacyjnych tworzy się stały dyżur Głównego Inspektora.

2. Stały dyżur organizowany jest do realizacji zadań, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyny w siedzibie Głównego Inspektora oraz na głównych stanowiskach kierowania.

3. Z chwilą rozwinięcia głównych stanowisk kierowania, stały dyżur staje się ich elementem.

4. W przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyny, stały dyżur uruchamiany jest obligatoryjnie, w celu realizacji zadań określonych w tych przepisach.

5. Stały dyżur może być uruchomiony w stanie stałej gotowości obronnej państwa, o którym mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyny, na polecenie Głównego Inspektora lub ministra właściwego do spraw transportu, w celu szkolenia i kontroli.

6. O uruchomieniu stałego dyżuru Główny Inspektor informuje ministra właściwego do spraw transportu poprzez kierującego komórką organizacyjną właściwą do spraw obronnych.

7. Decyzję o zakończeniu działania stałego dyżuru wydaje organ, który wydał decyzję o jego uruchomieniu.

8. W skład stałego dyżuru wchodzą pracownicy wytypowani przez kierujących komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, z wyłączeniem Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym oraz delegatur terenowych.

9. Pracownicy, o których mowa w ust. 1, muszą posiadać co najmniej upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” lub poświadczenie bezpieczeństwa.

10. Do stałego dyżuru nie mogą być wyznaczani pracownicy posiadający przydziały mobilizacyjne, przydziały kryzysowe lub osoby planowane do realizacji zadań operacyjnych w komórkach organizacyjnych Inspektoratu.

11. Stały dyżur pełniony jest w sposób ciągły - 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, od momentu uruchomienia.

12. Dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora:

1) opracowuje i aktualizuje Instrukcję stałego dyżuru, której wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia;

2) opracowuje harmonogram pracy stałego dyżuru, który jest zatwierdzany przez Dyrektora Generalnego;

3) uzgadnia z kierującym komórką organizacyjną właściwą do spraw obronnych w ministerstwie obsługującym ministra właściwego do spraw transportu, Instrukcję stałego dyżuru Głównego Inspektora, o której mowa w pkt 1;

4) organizuje, nie rzadziej niż jeden raz w roku - w ramach szkolenia obronnego - szkolenie teoretyczne i praktyczne dla pracowników wchodzących w skład stałego dyżuru;

5) udziela instruktażu pracownikom pełniącym stały dyżur.

§ 7. 1. Organizacja głównych stanowisk kierowania Głównego Inspektora realizowana jest poprzez:

1) opracowanie dokumentacji związanej z rozwinięciem głównych stanowisk kierowania Głównego Inspektora;

2) przygotowanie obiektów budowlanych do funkcjonowania Głównego Inspektora na głównych stanowiskach kierowania;

3) opracowanie, prowadzenie oraz aktualizowanie rejestru osób wytypowanych do zespołów zadaniowych, grupy operacyjnej i grupy rekonesansowej.

§ 8. Wyłączenie od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny realizowane jest poprzez:

1) typowanie pracowników Inspektoratu do realizowania zadań w sytuacji zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

2) przesyłanie pism o wyłączenie od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny z urzędu i na wniosek wobec pracowników Inspektoratu;

3) prowadzenie rejestru pracowników wobec których wnioskowano o wyłączenie od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny przez komórkę właściwą do spraw obronnych.

§ 9. 1. Szkolenie obronne w Inspektoracie realizowane jest poprzez planowanie, organizowanie i prowadzenie szkolenia obronnego.

§ 10. 1. W celu sprawdzenia prawidłowości wykonywania zadań obronnych oraz określenia faktycznego stanu przygotowań obronnych w Inspektoracie, może być przeprowadzona kontrola kompleksowa, problemowa lub doraźna, wykonywania zadań obronnych przez inny upoważniony organ.

2. Główny Inspektor może zarządzić przeprowadzenie kontroli realizacji zadań obronnych w poszczególnych komórkach organizacyjnych Inspektoratu, żądać informacji od kierujących komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, w zakresie ich właściwości, bądź przygotowania pisemnych sprawozdań dotyczących stopnia realizacji przygotowań obronnych w Inspektoracie.

§ 11. 1. W ramach realizacji zadań HNS w Inspektoracie tworzy się Punkt Kontaktowy HNS zwany dalej „Punktem Kontaktowym HNS Głównego Inspektora”.

2. Punktem Kontaktowym HNS Głównego Inspektora jest dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora, realizujący zadania przy pomocy komórki właściwej do spraw obronnych.

3. Do zadań Punktu Kontaktowego HNS Głównego Inspektora należy w szczególności:

1) opracowanie Instrukcji Punktu Kontaktowego HNS Głównego Inspektora;

2) koordynacja realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza HNS w Inspektoracie;

3) współpraca, w tym wymiana informacji z punktem kontaktowym urzędu obsługującego i ministra właściwego do spraw transportu oraz punktami kontaktowymi organów jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw transportu.

4. W ramach realizacji zadań HNS, Inspektorat może realizować inne zadania zlecone przez ministra właściwego do spraw transportu.

§ 12. Zadania obronne w zakresie przygotowania obronnych systemów łączności obejmują planowanie, organizowanie i realizację przedsięwzięć mających na celu w szczególności:

1) zaplanowanie w stałej gotowości obronnej państwa systemów łączności na potrzeby Głównego Inspektora oraz Inspektoratu, do realizacji zadań w systemie kierowania bezpieczeństwem państwa oraz kierowania Inspektoratem, w tym na stanowiskach kierowania Głównego Inspektora;

2) przygotowanie systemów łączności niezbędnych do zapewniania funkcjonowania Inspektoratu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

3) rozwinięcie, rozbudowę i rekonfigurację systemów łączności wykorzystywanych w Inspektoracie w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

§ 13. 1. Zadania obronne, o których mowa w § 4 pkt 1-7, wykonywane są przez pracowników komórki właściwej do spraw obronnych, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Inspektoratu.

2. Zadanie obronne, o którym mowa w § 4 pkt 8, wykonywane są przez pracowników komórki organizacyjnej właściwej w sprawach łączności, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Inspektoratu.

3. Zadania obronne, o których mowa w § 4, realizowane są w oparciu o „Harmonogram wykonywania zadań obronnych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego”, który jest opracowywany i aktualizowany przez dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora.

§ 14. 1. Komórki organizacyjne Inspektoratu uczestniczą w realizacji zadań obronnych zgodnie z ich właściwością.

2. Zadania, o których mowa w ust. 1, obejmują:

1) udział w opiniowaniu projektów aktów prawnych ministra właściwego do spraw transportu oraz wewnętrznych aktów prawnych w zakresie spraw obronnych;

2) tworzenie i przygotowanie warunków organizacyjno-technicznych do planowania i wykonywania zadań obronnych;

3) współuczestniczenie w opracowaniu dokumentacji planistycznej dotyczącej wykonywania zadań obronnych.

3. Wykonywanie zadań, o których mowa w ust. 2, koordynują kierujący komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, zgodnie z właściwością.

§ 15. Planowanie i realizowanie zadań obronnych w Inspektoracie nadzoruje i koordynuje Główny Inspektor.

§ 16. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych przygotowuje i zapewnia ochronę dokumentów niejawnych podczas wykonywania zadań obronnych w Inspektoracie.

§ 17. Traci moc zarządzenie nr 46/2020 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 5 października 2020 r. w sprawie opracowania „Planu operacyjnego funkcjonowania Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny (Dz. Urz. GITD poz. 46).

§ 18. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia1).

p.o. Głównego Inspektora Transportu Drogowego: Artur Czapiewski


1) Niniejsze zarządzenie było poprzedzone zarządzeniem nr 1/2021 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie wykonywania zadań obronnych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego (Dz. Urz. GITD poz. 1) i zarządzeniem nr 19/2018 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 23 maja 2018 r. w sprawie utworzenia stałego dyżuru Głównego Inspektora Transportu (Dz. Urz. GITD poz. 19), które utraciły moc z dniem 22 kwietnia 2022 r. w związku z uchyleniem ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 i 1728).

Załączniki do zarządzenia nr 14/2024 Głównego Inspektora
Transportu Drogowego z dnia 28 marca 2024 r.
w sprawie wykonywania zadań obronnych (poz.14)

Załącznik nr 1

UPOWAŻNIENIE

Załącznik nr 2

INSTRUKCJA STAŁEGO DYŻURU GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00