Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-04-22
Wersja aktualna od 2024-04-22
obowiązujący
Alerty
ZARZĄDZENIE NR 11/2022
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 20 maja 2022 r.
w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem - „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka”
(ostatnia zmiana: DUGITD. z 2024 r., poz. 16)
Na podstawie art. 52 ust. 1 i art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 180 i 209) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Powołuje się Komitet Sterujący projektem - „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” przewidzianym do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, III Osi priorytetowej Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, Działania 3.1. Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T, zwany dalej „Komitetem”, w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, zwanym dalej „GITD”, jako organ wspierający kierownictwo GITD, działający w imieniu tej jednostki.
2. Do zadań Komitetu należy realizacja projektu, w tym w szczególności:
1) podejmowanie strategicznych decyzji w zakresie rozpoczęcia lub zakończenia oraz wstrzymania realizacji projektu lub poszczególnych jego etapów;
2) wyznaczanie kierunków, celów i metod działań w zakresie realizowanego projektu;
3) monitorowanie realizacji całości projektu i jego poszczególnych etapów;
4) weryfikacja zgodności projektu z przyjętymi wcześniej celami, a także założonymi ramami w zakresie zasobów, środków, metod oraz terminów;
5) ocena i akceptacja zaproponowanych działań dla realizacji projektu;
6) akceptacja istotnych zmian w projekcie;
7) koordynacja i dbałość o spójność z innymi realizowanymi w GITD projektami;
8) podejmowanie decyzji w sprawie zatwierdzania harmonogramu realizacji projektu, zgodnie z przydzielonymi zasobami i ze zobowiązaniami wynikającymi z przepisów prawa krajowego i unijnego;
9) zatwierdzanie poszczególnych etapów realizacji projektu, mając na względzie informacje o stanie zaawansowania, sposobie zrealizowania, zmianach w planie i harmonogramie oraz środkach i zasobach;
10) podejmowanie decyzji w sprawach istotnych, w których Kierownik Projektu lub osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych etapów nie są w stanie podjąć decyzji lub nie mają do tego uprawnień;
11) podejmowanie działań w zakresie rozwiązywania problemów dotyczących współpracy z podmiotami zewnętrznymi w zakresie niezbędnym do realizacji projektu;
12) zatwierdzanie przekazanych do decyzji Komitetu rozwiązań w zakresie realizowanego projektu;
13) zapewnienie monitorowania ryzyka i efektywnego nim zarządzania;
14) bieżący kontakt z osobami zarządzającymi projektem oraz udzielanie tym osobom wszelkiej niezbędnej pomocy w zakresie opiniowania i konsultowania przyjętych rozwiązań.
Alerty
§ 2. 1. [1] W skład Komitetu wchodzą:
1) Główny Inspektor Transportu Drogowego - Przewodniczący;
2) Dyrektor Generalny Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego - Zastępca Przewodniczącego;
3) Dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora - Główny Użytkownik;
4) Naczelnik Wydziału Informacji i Komunikacji Gabinetu Głównego Inspektora - Główny Dostawca do spraw materiałów edukacyjno-promocyjnych;
5) Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego - Główny Dostawca do spraw zamówień publicznych;
6) Zastępca Dyrektora Biura Finansowego nadzorujący bezpośrednio wydział właściwy do spraw funduszy rozwojowych - Nadzór Projektu w zakresie kwalifikowalności wydatków.
2. W sprawach, o których mowa w § 1 ust. 2, decyzje podejmuje Przewodniczący lub, w razie jego nieobecności, Zastępca Przewodniczącego.
3. Członkowie Komitetu mogą uczestniczyć w jego pracach wyłącznie osobiście, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. W razie braku możliwości udziału w posiedzeniu Komitetu, członek Komitetu może wyznaczyć innego członka Komitetu, który przedstawi sprawy przydzielone do przedłożenia na danym posiedzeniu przez nieobecnego członka Komitetu. W takim przypadku przedstawicielowi nie będzie przysługiwać prawo głosu za nieobecnego członka Komitetu.
5. W posiedzeniach Komitetu, w uzasadnionych przypadkach, mogą brać udział, bez prawa głosu, inni pracownicy GITD lub przedstawiciele konsultantów zewnętrznych, podmiotów lub instytucji, zaproszeni przez Przewodniczącego lub Zastępcę Przewodniczącego.
6. W posiedzeniach Komitetu, na zaproszenie Przewodniczącego, mogą brać udział przedstawiciele administracji rządowej, w szczególności działu transport, w charakterze obserwatorów, z prawem wyrażania opinii.
§ 3. 1. Pracami Komitetu kieruje Przewodniczący lub, w razie jego nieobecności, Zastępca Przewodniczącego, który na ten czas przejmuje wszystkie obowiązki i uprawnienia Przewodniczącego.
2. Do zadań Przewodniczącego należy w szczególności:
1) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Komitetu;
2) wyznaczanie i mianowanie członków Komitetu, a także odwoływanie członków Komitetu oraz wyznaczanie i mianowanie Kierownika Projektu, a także odwoływanie Kierownika Projektu;
3) zatwierdzanie sprawozdań z prac Komitetu, a także raportu zamknięcia projektu;
4) zapewnianie finansowania dla projektu.
3. Przewodniczący podejmuje ostateczne decyzje we wszystkich sprawach będących przedmiotem prac Komitetu, a także organizuje jego pracę i wydaje z tego tytułu wiążące polecenia członkom Komitetu.
4. Powstałe spory merytoryczne rozstrzyga Przewodniczący, z odnotowaniem w protokole z posiedzenia propozycji rozwiązań alternatywnych.
§ 4. Przewodniczący może wystąpić do Dyrektora Generalnego GITD z wnioskiem o wyrażenie zgody na zlecenie wykonania opinii i ekspertyz koniecznych do realizacji zadań Komitetu, a związanych z zaangażowaniem środków finansowych.
Alerty
§ 5. 1. Do obowiązków Głównego Użytkownika należy w szczególności:
1) określanie potrzeb użytkowników;
2) określanie kryteriów akceptacji dla produktów projektu oraz dostarczanie oczekiwań jakościowych;
3) zapewnienie, że projekt dostarcza produkty spełniające wymagania użytkowników oraz dające pożądane rezultaty;
4) rozwiązywanie konfliktów dotyczących wymagań jakościowych oraz priorytetów produktów;
5) sprawowanie nadzoru nad projektem z perspektywy użytkownika oraz delegowanie działań nadzoru;
6) sprawowanie nadzoru nad prawidłową realizacją projektu oraz utrzymaniem efektów projektu w okresie trwałości.
2. Do obowiązków Głównego Dostawcy do spraw materiałów edukacyjno-promocyjnych należy w szczególności:
1) reprezentowanie interesów podmiotów oraz osób projektujących, wytwarzających, wspomagających, zaopatrujących oraz wdrażających produkty projektu związane z obszarem materiałów edukacyjno-promocyjnych;
2) opiniowanie propozycji dotyczących produktów z obszaru materiałów edukacyjno-promocyjnych, w szczególności pod kątem ich wykonalności i zgodności z projektem;
3) rozwiązywanie konfliktów dotyczących wymagań i priorytetów dostawców w obszarze materiałów edukacyjno-promocyjnych;
4) uczestniczenie w realizacji zadań związanych z zachowaniem efektów projektu w okresie trwałości w obszarze materiałów promocyjno-edukacyjnych;
5) sprawowanie nadzoru nad projektem z perspektywy dostawcy w obszarze materiałów edukacyjno-promocyjnych oraz delegowanie działań nadzoru.
3. Do obowiązków Głównego Dostawcy do spraw zamówień publicznych należy w szczególności:
1) reprezentowanie interesów podmiotów oraz osób projektujących, wytwarzających, wspomagających, zaopatrujących oraz wdrażających produkty projektu związane z obszarem zamówień publicznych;
2) opiniowanie propozycji dotyczących produktów z obszaru zamówień publicznych, w szczególności pod kątem ich wykonalności i zgodności z projektem;
3) rozwiązywanie konfliktów dotyczących wymagań i priorytetów dostawców w obszarze zamówień publicznych;
4) uczestniczenie w realizacji zadań związanych z zachowaniem efektów projektu w okresie trwałości, w obszarze zamówień publicznych;
5) sprawowanie nadzoru nad projektem z perspektywy dostawcy w obszarze zamówień publicznych oraz delegowanie działań nadzoru;
6) sprawowanie nadzoru nad sprawami dotyczącymi zamówień publicznych, udzielanych w związku z realizacją projektu.
4. Do obowiązków Nadzoru Projektu w zakresie kwalifikowalności wydatków należy w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru nad sprawami związanymi z budżetem projektu, w tym nad sprawami związanymi z dofinansowaniem projektu ze środków unijnych, w zakresie kompetencji Biura Finansowego;
2) sprawowanie nadzoru nad kwalifikowalnością wydatków w ramach projektu;
3) współpraca w zakresie utrzymania efektów projektu w okresie trwałości;
4) współpraca w zakresie zgodności projektu z prawodawstwem Unii Europejskiej.
5. [2] Reprezentanci Gabinetu Głównego Inspektora współpracują z Zespołem Radców Prawnych, w celu zapewnienia zgodności projektu z prawodawstwem krajowym i Unii Europejskiej.
6. [3] Za zachowanie efektów realizowanego projektu w okresie trwałości, w tym odpowiednie przechowywanie dokumentacji dotyczącej projektu po zakończeniu jego realizacji odpowiadają:
1) Gabinet Głównego Inspektora - w zakresie:
a) utrzymania trwałości projektu poprzez realizację określonych założeń i wskaźników oraz podejmowanie kluczowych decyzji,
b) sprawowania merytorycznego nadzoru nad wykorzystaniem zakupionych składników majątku oraz współpracy dotyczącej ich utrzymania z komórką organizacyjną GITD odpowiedzialną za kwestie logistyczne,
c) przekazywania wkładów do sprawozdań z osiągniętych efektów do Biura Finansowego;
2) Biuro Finansowe - w zakresie określonym zadaniami wydziału właściwego do spraw funduszy rozwojowych wskazanymi w regulaminie wewnętrznym Biura Finansowego;
3) Biuro Dyrektora Generalnego - w zakresie określonym zadaniami wydziału właściwego do spraw zamówień publicznych wskazanymi w regulaminie wewnętrznym Biura Dyrektora Generalnego.
Alerty
§ 6. [4] Obsługę prac Komitetu zapewnia Biuro Projektu przy Gabinecie Głównego Inspektora.
§ 7. Biuro Projektu przygotowuje posiedzenia Komitetu, w tym zawiadamia osoby wchodzące w skład Komitetu oraz osoby, o których mowa w § 2 ust. 5 i 6, o terminach posiedzeń, przygotowuje materiały na posiedzenie Komitetu oraz sporządza protokół z posiedzenia wraz z listą obecności.
§ 8. W celu wykonywania bieżących zadań związanych z operacyjnym kierowaniem projektem, Przewodniczący wyznacza osobę pełniącą rolę Kierownika Projektu.
Alerty
§ 9. 1. [5] Posiedzenia Komitetu odbywają się w miarę potrzeb.
2. [6] Komitet może realizować zadania przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
3. [7] W posiedzeniach Komitetu można uczestniczyć przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
4. [8] Z posiedzeń Komitetu każdorazowo sporządza się protokół, który podpisują Przewodniczący i protokolant.
5. [9] Podpisany protokół niezwłocznie doręcza się Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego.
§ 10. Komitet realizuje swoje zadania do czasu podjęcia decyzji o zakończeniu projektu.
§ 11. Szczegółowy wykaz ról i zadań w ramach Zespołów Projektowych, wraz ze wskazaniem osób zaangażowanych w realizację projektu, zostanie określony w dokumentacji zarządczej projektu.
§ 12. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
[1] § 2 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 16/2024 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 19 kwietnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem – „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” (Dz.Urz.GITD. poz. 16). Zmiana weszła w życie 22 kwietnia 2024 r.
[2] § 5 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 16/2024 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 19 kwietnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem – „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” (Dz.Urz.GITD. poz. 16). Zmiana weszła w życie 22 kwietnia 2024 r.
[3] § 5 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 16/2024 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 19 kwietnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem – „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” (Dz.Urz.GITD. poz. 16). Zmiana weszła w życie 22 kwietnia 2024 r.
[4] § 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 16/2024 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 19 kwietnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem – „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” (Dz.Urz.GITD. poz. 16). Zmiana weszła w życie 22 kwietnia 2024 r.
[5] § 9 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) zarządzenia nr 16/2024 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 19 kwietnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem – „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” (Dz.Urz.GITD. poz. 16). Zmiana weszła w życie 22 kwietnia 2024 r.
[6] § 9 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) zarządzenia nr 16/2024 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 19 kwietnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem – „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” (Dz.Urz.GITD. poz. 16). Zmiana weszła w życie 22 kwietnia 2024 r.
[7] § 9 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia nr 16/2024 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 19 kwietnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem – „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” (Dz.Urz.GITD. poz. 16). Zmiana weszła w życie 22 kwietnia 2024 r.
[8] § 9 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia nr 16/2024 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 19 kwietnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem – „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” (Dz.Urz.GITD. poz. 16). Zmiana weszła w życie 22 kwietnia 2024 r.
[9] § 9 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia nr 16/2024 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 19 kwietnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem – „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” (Dz.Urz.GITD. poz. 16). Zmiana weszła w życie 22 kwietnia 2024 r.