Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-03-08
Wersja aktualna od 2024-03-08
obowiązujący
Alerty
ZARZĄDZENIE NR 4/2021
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 24 lutego 2021 r.
w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem - „Budowa, utrzymanie i rozwój systemu informatycznego iBTM”
(ostatnia zmiana: DUGITD. z 2024 r., poz. 8) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 52 ust. 1 i art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2140 oraz z 2020 r. poz. 875 i 1087) zarządza się, co następuje:
§ 1. Powołuje się Komitet Sterujący projektem - „Budowa, utrzymanie i rozwój systemu informatycznego iBTM”, zwany dalej „Komitetem”, który odpowiada przed Głównym Inspektorem Transportu Drogowego za realizację projektu i posiada uprawnienia do zarządzania strategicznego projektem.
§ 2. Do zadań Komitetu należy realizacja projektu, w szczególności:
1) podejmowanie strategicznych decyzji związanych z realizacją projektu, w szczególności w zakresie rozpoczęcia, zakończenia oraz wstrzymania realizacji projektu lub poszczególnych jego etapów;
2) zapewnienie odpowiednich zasobów niezbędnych do realizacji projektu;
3) wyznaczanie kierunków, celów i metod działań w zakresie realizowanego projektu;
4) weryfikacja zgodności projektu oraz jego etapów z przyjętymi zakresami tolerancji oraz utrzymanie założonych ram dla: terminów, jakości, zakresu, korzyści, kosztów i ryzyk;
5) ocena i akceptacja zaproponowanych działań dla realizacji projektu, w szczególności zatwierdzanie poszczególnych etapów projektu i produktów projektu;
6) podejmowanie decyzji w sprawach istotnych dla projektu;
7) komunikacja z Kierownikiem Projektu oraz z interesariuszami reprezentującymi otoczenie zewnętrzne;
8) nadzór nad realizacją projektu, w tym monitorowanie i zarządzanie ryzykami związanymi z projektem i jego poszczególnymi etapami;
9) informowanie Głównego Inspektora Transportu Drogowego o postępie prac dotyczących realizowanego projektu, w szczególności o zakresie realizacji prac w stosunku do harmonogramu i stopniu realizacji budżetu.
Alerty
§ 3. [1] W skład Komitetu wchodzą:
1) Dyrektor Biura do spraw Transportu Międzynarodowego - Przewodniczący Komitetu;
2) Zastępca Dyrektora I Biura do spraw Transportu Międzynarodowego - Przedstawiciel Głównego Użytkownika;
3) Zastępca Dyrektora III Biura do spraw Transportu Międzynarodowego - Przedstawiciel Głównego Użytkownika;
4) Przedstawiciele Wykonawcy systemu informatycznego iBTM - Główny Dostawca;
5) Dyrektor Biura Teleinformatyki - Nadzór Projektu ze strony Dostawcy;
6) Zastępca Dyrektora Biura Dyrektora Generalnego do którego należy realizacja zadań związanych z zarządzaniem archiwum zakładowym - Nadzór Projektu ze strony biznesu;
7) Zastępca Dyrektora Biura Finansowego - Nadzór Projektu ze strony biznesu.
§ 4. 1. Pracami Komitetu kieruje Przewodniczący.
2. W posiedzeniach Komitetu na zaproszenie Przewodniczącego mogą uczestniczyć, bez prawa głosu, z prawem wyrażania opinii, osoby niebędące członkami Komitetu, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne przy realizacji projektu.
§ 5. 1. Do zadań Przewodniczącego Komitetu należy w szczególności zapewnienie na poziomie strategicznym całościowego nadzoru i monitoringu nad projektem, a także zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Komitetu oraz przewodnictwo podczas jego prac.
2. Przewodniczący Komitetu podejmuje ostateczne decyzje we wszystkich sprawach będących przedmiotem prac Komitetu i jest za nie odpowiedzialny.
3. Przewodniczący Komitetu posiada uprawnienie do wydawania wiążących poleceń pozostałym członkom Komitetu.
4. Powstałe spory merytoryczne rozstrzyga Przewodniczący Komitetu, z odnotowaniem w protokole posiedzenia propozycji rozwiązań alternatywnych.
5. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komitetu zastępuje go Przedstawiciel Głównego Użytkownika ze strony Biura do spraw Transportu Międzynarodowego, który na ten czas przejmuje wszystkie obowiązki i uprawnienia Przewodniczącego.
§ 6. 1. Główny Użytkownik jest odpowiedzialny za uwzględnienie wszystkich interesów użytkowników, którzy będą wykorzystywać produkty projektu, poprzez dostarczenie oczekiwań, przedstawienie wymagań i określenie ich potrzeb. Do zadań Głównego Użytkownika należy:
1) monitorowanie spełniania wymagań wytworzonych produktów;
2) bieżący kontakt z osobami, które wykorzystują te produkty;
3) udostępnianie zasobów użytkownika.
2. Główny Dostawca jest odpowiedzialny za techniczną spójność projektu i dostarczenie projektowi wszystkich dostępnych zasobów dostawcy. Do zadań Głównego Dostawcy należy:
1) reprezentowanie interesów tych, którzy utrzymywać będą techniczne produkty projektu po jego zamknięciu;
2) doradztwo w zakresie wyboru metod zarządzania.
§ 7. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego są zobowiązani do współpracy z Komitetem, w szczególności poprzez zapewnienie wsparcia merytorycznego i wyznaczenie pracowników do poszczególnych zespołów roboczych.
§ 8. 1. Obsługę organizacyjno-administracyjną prac Komitetu zapewnia Biuro do spraw Transportu Międzynarodowego.
2. Wyznaczony pracownik Biura do spraw Transportu Międzynarodowego przygotowuje posiedzenia Komitetu, w których uczestniczy bez prawa głosu. Do jego obowiązków należy w szczególności:
1) zawiadamianie osób wchodzących w skład Komitetu oraz osób, o których mowa w § 4 ust. 2, o terminach posiedzeń;
2) przygotowywanie materiałów na posiedzenia Komitetu;
3) sporządzanie protokołów z posiedzeń Komitetu.
§ 9. 1 Kierownik Projektu uczestniczy w posiedzeniach Komitetu na wniosek Przewodniczącego.
2. Kierownik Projektu jest odpowiedzialny za operacyjne zarządzanie projektem, w szczególności:
1) raportuje Komitetowi o postępach prac w projekcie i stanie ich zaawansowania;
2) przekazuje zidentyfikowane ryzyka, powiadamia Komitet o wszelkich odchyleniach od planu i rekomenduje podjęcie określonych działań;
3) zarządza wytwarzaniem wymaganych produktów oraz ponosi odpowiedzialność za całościowe postępy i wykorzystanie zasobów;
4) odpowiada na wszelkie zapytania członków Komitetu.
Alerty
§ 10. [2] 1. Komitet może realizować zadania przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
2. W posiedzeniach Komitetu można uczestniczyć przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
3. Z posiedzenia Komitetu sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, który akceptują członkowie Komitetu biorący w nim udział w formie pisemnej lub w trybie obiegowym przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Protokół podpisuje Przewodniczący Komitetu i protokolant.
4. Podpisany protokół niezwłocznie doręcza się Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego.
§ 11. Komitet realizuje swoje zadania do czasu podjęcia decyzji o zakończeniu projektu.
§ 12. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
[1] § 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 8/2024 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 8 marca 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem – „Budowa, utrzymanie i rozwój systemu informatycznego iBTM” (Dz.Urz.GITD. poz. 8). Zmiana weszła w życie 8 marca 2024 r.
[2] § 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 8/2024 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 8 marca 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem – „Budowa, utrzymanie i rozwój systemu informatycznego iBTM” (Dz.Urz.GITD. poz. 8). Zmiana weszła w życie 8 marca 2024 r.