Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-10-29
Wersja aktualna od 2024-10-29
obowiązujący
Alerty
DECYZJA NR 244
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY
GRANICZNEJ
z dnia 29 października 2024 r.
w sprawie określenia zakresu obowiązków i uprawnień Starszego asystenta do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej
Na podstawie § 5 ust. 4 zarządzenia nr 30 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 18 lipca 2019 r. w sprawie organizacji Komendy Głównej Straży Granicznej (Dz. Urz. KGSG poz. 26, z późn. zm.1)) ustala się, co następuje:
§ 1. Zakres obowiązków i uprawnień Starszego asystenta do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Sekcji do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej określa załącznik do decyzji.
§ 2. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Komendant Główny Straży Granicznej
gen. dyw. SG Robert Bagan
1) Zmiany zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. KGSG z 2020 r. poz. 52, z 2022 r. poz. 8, 27 i 37, z 2023 r. poz. 7, 23 i 29 oraz z 2024 r. poz. 33 i 37.
Załącznik do decyzji nr 244 Komendanta Głównego Straży Granicznej
z dnia 29 października 2024 r.
ZAKRES OBOWIĄZKÓW I UPRAWNIEŃ STARSZEGO ASYSTENTA DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY SEKCJI DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY SŁUŻBY/PRACY W KIEROWNICTWIE KOMENDY GŁÓWNEJ STRAŻY GRANICZNEJ
1. Starszy asystent do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Sekcji do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej, zwanej dalej „Sekcją BHS/P”, podlega bezpośrednio Kierownikowi Sekcji BHS/P.
2. Do zakresu obowiązków starszego asystenta do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Sekcji BHS/P należy:
1) udział w kontrolach warunków pracy lub służby oraz przestrzegania przepisów i zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
2) pomoc w przeprowadzaniu szkoleń wstępnych dla funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
3) prowadzenie rejestru szkolenia wstępnego z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
4) gromadzenie informacji niezbędnych do sporządzania i przedstawiania Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, co najmniej raz w roku, analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) w Komendzie Głównej Straży Granicznej zawierającej propozycje przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia funkcjonariuszy pełniących służbę oraz pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej, a także poprawę ich warunków służby lub pracy;
5) udział w ocenie założeń i dokumentacji oraz w opracowywaniu planów dotyczących modernizacji obiektów, pomieszczeń pracy lub służby i nowych inwestycji w Komendzie Głównej Straży Granicznej, a także przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach, założeniach i dokumentacji rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
6) pozyskiwanie informacji istotnych do opracowywania projektów zarządzeń, regulaminów i instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
7) monitorowanie zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy (służby);
8) zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) na stanowiskach pracy (służby) w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
9) udział w przekazywaniu do użytkowania nowo wybudowanych lub przebudowanych (wyremontowanych) obiektów, budynków i urządzeń mających wpływ na warunki pracy lub służby, bezpieczeństwo funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
10) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy oraz wypadków w związku ze służbą, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy lub służby;
11) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą lub pełnioną służbą;
12) pomoc w doradztwie w zakresie organizacji i metod pracy lub służby na stanowiskach pracy lub służby, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
13) inicjowanie i rozwijanie w Komendzie Głównej Straży Granicznej różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz ergonomii;
14) uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), a także w pracach powołanej w Komendzie Głównej Straży Granicznej komisji bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), oraz innych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy lub służbie;
15) współpraca z właściwymi podmiotami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej;
16) znajomość przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz doskonalenie poziomu wiedzy fachowej w tym zakresie;
17) udział w opracowywaniu dokumentacji służbowej Sekcji BHS/P;
18) udział w archiwizacji dokumentacji służbowej Sekcji BHS/P;
19) realizowanie innych zadań i poleceń zlecanych przez Kierownika sekcji BHS/P w zakresie spraw objętych zadaniami Sekcji BHS/P.
3. Do zakresu uprawnień starszego asystenta do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Sekcji BHS/P należy:
1) wstęp do wszystkich obiektów i do pomieszczeń będących w użytkowaniu Komendy Głównej Straży Granicznej;
2) wgląd do dokumentów dotyczących ochrony przeciwpożarowej lub bezpieczeństwa i higieny pracy (służby).