Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej rok 2022 poz. 11
Wersja archiwalna od 2022-02-11 do 2023-01-18
Dziennik Urzędowy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej rok 2022 poz. 11
Wersja archiwalna od 2022-02-11 do 2023-01-18
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 11
MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

z dnia 8 lutego 2022 r.

w sprawie szkolenia obronnego w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 18 ust. 3, w związku z art. 6 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 i 1728) oraz art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Zarządzenie określa organizację i zadania w zakresie planowania i realizacji szkolenia obronnego w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej lub przez niego nadzorowanych.

§ 2.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) członkach kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz Dyrektora Generalnego;

2) DAR - należy przez to rozumieć działy administracji rządowej kierowane przez Ministra;

3) dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora komórki organizacyjnej lub kierującego komórką organizacyjną;

4) jednostce - należy przez to rozumieć jednostkę wyszczególnioną w obwieszczeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;

5) kierowniku jednostki - należy przez to rozumieć kierownika jednostki, o której mowa w pkt 4;

6) komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć departament lub biuro w Ministerstwie;

7) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej;

8) Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Rodziny i Polityki Społecznej;

9) podsystemie obronnym państwa - należy przez to rozumieć jeden z operacyjnych podsystemów wykonawczych systemu bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, który tworzą siły i środki pozostające w dyspozycji organów kierowania bezpieczeństwem i przeznaczone do realizacji ustawowo określonych zadań związanych, między innymi, z przeciwdziałaniem zewnętrznym zagrożeniom o charakterze polityczno-militarnym.

10) planowaniu operacyjnym - należy przez to rozumieć ustalanie czynności dotyczących przygotowania i działania organów administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, ujętych w formie zestawów zadań operacyjnych, a także ustalanie sił i środków niezbędnych do ich wykonania;

11) PPPO - należy przez to rozumieć Program Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych w DAR, sporządzany zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1911);

12) rozporządzeniu w sprawie szkolenia - należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2021 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 2259).

§ 3.

Szkolenie obronne w DAR obejmuje:

1) kursy obronne, prowadzone w formie zajęć teoretycznych;

2) wyższe kursy obronne, prowadzone w formie zajęć teoretycznych i praktycznych;

3) ćwiczenia kompleksowe i doskonalące oraz gry decyzyjne i treningi - jako praktyczne formy szkolenia.

§ 4.

1. Tematyka kursów obronnych obejmuje:

1) ogólne uwarunkowania dotyczące bezpieczeństwa państwa, w tym obronności;

2) podstawy prawne realizacji zadań obronnych;

3) organizację i zasady funkcjonowania systemu obronnego;

4) sposób realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z zobowiązań sojuszniczych, ustalonych stosownie do roli uczestnika szkolenia w systemie obronnym państwa.

2. Kursami, o których mowa w ust. 1, objęci są kierownik jednostki, osoby wykonujące zadania obronne oraz obejmujące po raz pierwszy stanowisko do spraw obronnych w tej jednostce.

§ 5.

1. Tematyka wyższych kursów obronnych obejmuje zagadnienia strategiczne z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i funkcjonowania systemu obronnego oraz nabycie praktycznych umiejętności niezbędnych do realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z zobowiązań sojuszniczych.

2. Kursami, o których mowa w ust. 1, objęci są członkowie kierownictwa Ministerstwa oraz dyrektorzy komórek organizacyjnych i ich zastępcy.

§ 6.

Kursy, o których mowa w § 4 i § 5, planuje i organizuje Minister Obrony Narodowej zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szkolenia.

§ 7.

1. Ustala się formę i zakres prowadzenia szkolenia obronnego w Ministerstwie i w jednostce oraz jego organizatorów:

1) organizuje się:

a) ćwiczenia kompleksowe dla DAR w Ministerstwie - nie rzadziej niż raz na sześć lat lub w terminie planowanej do przeprowadzenia w DAR kontroli kompleksowej wykonywania zadań obronnych, realizowanej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej,

b) ćwiczenia doskonalące, gry decyzyjne i treningi - organizowane w Ministerstwie i w jednostce - nie rzadziej niż raz na trzy lata;

2) organizatorem szkolenia obronnego w Ministerstwie jest Minister, a w jednostce kierownik jednostki.

2. W szkoleniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uczestniczą komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki, według zapotrzebowania.

3. W imieniu Ministra proces szkolenia obronnego w Ministerstwie organizuje i realizuje komórka organizacyjna właściwa do spraw planowania obronnego.

4. Do zadań komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 3 należy:

1) sporządzenie rocznego planu szkolenia obronnego określającego w szczególności:

a) tematykę szkolenia, jego cel oraz główne przedsięwzięcia szkoleniowe,

b) przyjętą, zgodnie z ust. 1 pkt 1, formę szkoleniową,

c) termin i miejsce przeprowadzenia szkolenia oraz jego uczestników,

d) planowany udział przedstawicieli DAR w szkoleniu obronnym innych organizatorów;

2) przesłanie do Ministra Obrony Narodowej, w terminie do ostatniego dnia roboczego miesiąca listopada roku poprzedzającego realizację:

a) planu szkolenia, o którym mowa w pkt 1,

b) wniosków i rekomendacji ze szkolenia przeprowadzonego w poprzednim okresie planistycznym wraz z informacją o sposobie ich wdrażania;

3) przesłanie, po uzgodnieniu przez Ministra Obrony Narodowej, wypisu z planu, o którym mowa w pkt 1, do kierownika jednostki;

4) zapewnienie środków finansowych w ramach PPPO na realizację przedsięwzięć szkoleniowych Ministerstwa i jednostki, według zapotrzebowania;

5) kontrola realizacji szkolenia obronnego w jednostce.

5. Do zadań kierownika jednostki w zakresie szkolenia obronnego należy:

1) organizacja i realizacja procesu szkolenia obronnego w jednostce;

2) sporządzenie rocznego planu szkolenia obronnego, uwzględniającego udział jednostki w szkoleniu obronnym DAR;

3) przesłanie do uzgodnienia przez komórkę organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw planowania obronnego, w terminie do ostatniego dnia roboczego grudnia roku poprzedzającego realizację, planu, o którym mowa w pkt 1.

§ 8.

Koordynatorem ćwiczeń, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, jest Minister.

§ 9.

Ustala się dla Ministerstwa i jednostki tematykę i sposób prowadzenia ćwiczeń:

1) do priorytetów szkoleniowych należą w szczególności:

a) weryfikacja modelu i procedur działania zespołów zadaniowych w systemie kierowania Ministra i kierownika jednostki,

b) sprawdzanie przyjętych procedur dotyczących podejmowania decyzji do realizacji wybranych zadań operacyjnych,

c) doskonalenie procesu uruchamiania procedur zarządzania kryzysowego,

d) doskonalenie procedur związanych z wprowadzaniem wyższych stanów gotowości obronnej państwa i zadań operacyjnych w systemie stałych dyżurów;

2) priorytety, o których mowa w pkt 1 osiągać przez:

a) sukcesywne zgrywanie wybranych elementów systemu kierowania w Ministerstwie i w jednostce,

b) nabywanie przez obsady zespołów zadaniowych praktycznych umiejętności działania w ramach procedur zarzadzania kryzysowego i planowania operacyjnegow Ministerstwie i w jednostce,

c) kształtowanie umiejętności współdziałania w realizacji zadań obronnych z innymi podmiotami podsystemu obronnego państwa, w tym z jednostkami organizacyjnymi Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych,

d) wdrażanie wniosków i zaleceń z ćwiczeń przeprowadzonych w przeszłości oraz wniosków i zaleceń wynikających z prowadzonych kontroli wykonywania zadań obronnych;

3) zasady organizacji i prowadzenia ćwiczeń:

a) przyjąć stopniowe dochodzenie do najważniejszych przedsięwzięć szkoleniowych z uwzględnieniem kolejności:

- trening,

- gra decyzyjna,

- ćwiczenie doskonalące,

- ćwiczenie kompleksowe,

b) wykorzystywać, jako dokument pomocniczy:

- „Jednolite tło strategiczne do ćwiczeń w Siłach Zbrojnych RP", zawierający ustalenia i informacje umożliwiające, po odpowiednim przystosowaniu, opracowywanie ogólnych i szczegółowych założeń scenariuszy oraz sytuacji wyjściowych do kompleksowego i doskonalącego ćwiczenia obronnego oraz gry i treningu,

- „Metodykę organizacji krajowych ćwiczeń zarządzania kryzysowego" stanowiącą podręcznik o charakterze praktycznej instrukcji, który umożliwi sprawne przygotowanie, przeprowadzenie i ewaluację ćwiczenia doskonalącego lub kompleksowego,

c) cel oraz ogólny charakter ćwiczenia powinien wynikać z miejsca i roli DAR w systemie obronnym państwa oraz funkcjonalnego ich przeznaczenia i zmierzać do sprawdzenia i weryfikacji przyjętych rozwiązań formalnoprawnych i organizacyjnych oraz obowiązujących procedur działania, a także dokonania oceny współdziałania Ministerstwa i jednostki realizującej zadania obronne,

d) dla przedsięwzięć szkoleniowych prowadzonych wspólnie z Siłami Zbrojnymi RP przyjmować cele zapewniające określenie miejsca i roli współpracy cywilno-wojskowej podczas prowadzenia operacji obronnej oraz w warunkach współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa państwa, w szczególności obiegu informacji pomiędzy DAR a elementami dowodzenia Sił Zbrojnych RP i administracji wojskowej,

e) kierowanie ćwiczeniem realizuje osobiście Minister/kierownik jednostki bądź inna osoba z kierownictwa Ministerstwa/kierownictwa jednostki upoważniona do działania w jego imieniu,

f) ćwiczenie prowadzić w miejscu przewidywanego działania ćwiczących grup zadaniowych Ministerstwa i jednostki, z uwzględnieniem pracy w zapasowych miejscach pracy,

g) czas trwania ćwiczenia powinien wynikać z zakładanych celów oraz przyjętych rozwiązań organizacyjnych,

h) dopuszcza się organizowanie ćwiczenia w formie zdalnej z wykorzystaniem technologii cyfrowej, co służyć będzie także weryfikacji przygotowania szkolonych do funkcjonowania i wykonywania zadań obronnych w środowisku teleinformatycznym.

§ 10.

Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się dyrektorowi komórki organizacyjnej właściwej do spraw planowania obronnego.

§ 11.

Traci moc zarządzenie nr 25 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie Wytycznych do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - rodzina i zabezpieczenie społeczne (Dz. Urz. Min. Rodz. i Pol. Społ. poz. 25).

§ 12.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER RODZINY
I POLITYKI SPOŁECZNEJ

Marlena Maląg

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00