ZARZĄDZENIE NR 8
MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 25 stycznia 2022 r.
w sprawie funkcjonowania Zespołu Monitorowania Zagrożeń oraz systemu stałych dyżurów
Na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 oraz z 2021 r. poz. 159) oraz art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 i 1728) w związku z § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. poz. 2218) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
Zarządzenie określa zasady przygotowania, organizacji i funkcjonowania:
1) Zespołu Monitorowania Zagrożeń;
2) systemu stałych dyżurów.
§ 2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) członkach kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz Dyrektora Generalnego;
2) DAR - należy przez to rozumieć działy administracji rządowej kierowane przez Ministra;
3) dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora komórki organizacyjnej lub kierującego komórką organizacyjną;
4) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
5) jednostce - należy przez to rozumieć jednostkę wyszczególnioną w obwieszczeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
6) kierowniku jednostki - należy przez to rozumieć kierownika jednostki podległej Ministrowi lub przez niego nadzorowanej, o której mowa w pkt 5;
7) komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć departament lub biuro w Ministerstwie;
8) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej;
9) Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Rodziny i Polityki Społecznej;
10) planowaniu operacyjnym - należy przez to rozumieć czynności dotyczące przygotowania i funkcjonowania komórek organizacyjnych Ministerstwa w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, ujęte w formie zestawów zadań operacyjnych, a także ustalanie sił i środków niezbędnych do ich wykonania;
11) punkcie kontaktowym - należy przez to rozumieć punkt pośredniczącący w niezwłocznym przekazywaniu informacji między stałym dyżurem Ministerstwa i jego komórką organizacyjną lub kierownikiem jednostki;
12) rozporządzeniu w sprawie gotowości obronnej - należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa;
13) rozporządzeniu w sprawie planowania obronnego - należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1911);
14) stałym dyżurze - należy przez to rozumieć wewnętrzną strukturę organizacyjną w Ministerstwie i w jednostce zapewniającą ciągłość przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;
15) stanie gotowości obronnej państwa - należy przez to rozumieć stan gotowości obronnej państwa w rozumieniu § 3-5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa;
16) stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP - należy przez to rozumieć stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2234);
17) sytuacji kryzysowej - należy przez to rozumieć sytuację w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
18) systemie stałych dyżurów - należy przez to rozumieć system, o którym mowa w § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa;
19) zarządzaniu kryzysowym - należy przez to rozumieć działanie, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
20) ZMZ - należy przez to rozumieć Zespół Monitorowania Zagrożeń będący wewnętrzną strukturą organizacyjną w Ministerstwie właściwą w zakresie zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego i planowania obronnego.
Rozdział 2
Zespół Monitorowania Zagrożeń
§ 3.
1. W Ministerstwie funkcjonuje ZMZ realizujący zadania z zakresu monitorowania zagrożeń oraz bieżącej wymiany informacji o stanie bezpieczeństwa, w tym w przypadku wystąpienia zagrożeń, którym przeciwdziałanie leży w kompetencjach Ministra.
2. Za organizację pracy oraz zapewnienie niezakłóconego funkcjonowania ZMZ odpowiada dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego.
3. Minister nadzoruje funkcjonowanie ZMZ.
§ 4 .
1. W skład ZMZ wchodzą pracownicy Zespołu do spraw Zarządzania Kryzysowego i Planowania Obronnego komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego.
2. Dyrektor Generalny we współpracy z dyrektorem komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego, biorąc pod uwagę rodzaj i skalę sytuacji kryzysowej lub zagrożenia wymagającego zwiększenia liczby osób wchodzących w skład ZMZ, każdorazowo może wskazać inne osoby wchodzące w skład ZMZ, inne niż określone w ust. 1, spośród pracowników komórek organizacyjnych wyznaczonych do współpracy w realizacji zadań w zakresie zarządzania kryzysowego i planowania obronnego.
§ 5.
1. Do zadań ZMZ, należy:
1) bieżąca wymiana informacji wewnątrz Ministerstwa oraz między Ministerstwem i jednostkami w obszarze monitoringu zagrożeń, zgodnie z zakresem właściwości komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek;
2) przekazywanie jednostkom zadań oraz szczegółowych wytycznych dotyczących ich realizacji w związku z przeciwdziałaniem zaistniałym zagrożeniom;
3) sporządzanie raportów, informacji zbiorczych, materiałów analitycznych dotyczących sytuacji kryzysowych oraz zagrożeń, które wystąpiły w DAR, na potrzeby innych podmiotów krajowego systemu zarządzania kryzysowego, w tym Rządowego Centrum Bezpieczeństwa;
4) współpraca z komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw komunikacji i promocji w zakresie realizacji polityki informacyjnej i komunikacji kryzysowej;
5) udział w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności.
2. Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego w uzasadnionych przypadkach, w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym, przekazuje informacje, które wpłynęły do ZMZ, właściwemu członkowi kierownictwa Ministerstwa.
3. Raporty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są sporządzane zgodnie z Instrukcją raportowania, stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 6.
1. ZMZ może funkcjonować w dwóch trybach pracy:
1) podstawowym, obowiązującym w warunkach braku zagrożeń wymagających całodobowej wymiany informacji między podmiotami krajowego systemu zarządzania kryzysowego oraz systemu obronnego państwa, lub
2) kryzysowym, wprowadzanym w związku z wystąpieniem zagrożenia wymagającego monitorowania jego przebiegu w trybie ciągłym oraz w przypadku organizowania lub udziału Ministra w ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności wymagających całodobowej wymiany informacji.
2. W podstawowym trybie pracy:
1) pracownicy, o których mowa w § 4 ust. 1:
a) w czasie godzin pracy Ministerstwa pełnią 8-godzinny dyżur,
b) poza godzinami pracy Ministerstwa i w dni wolne od pracy pełnią dyżur telefoniczny, zgodnie z harmonogramem zatwierdzanym przez Dyrektora Generalnego, mając zapewniony dostęp do telefonu służbowego, laptopa, poczty elektronicznej oraz sieci Internet;
2) pracownicy, o których mowa w § 4 ust. 2, w czasie godzin pracy Ministerstwa współpracują z ZMZ, zgodnie z właściwością.
3. W kryzysowym trybie pracy pracownicy, o których mowa w § 4, zapewniają całodobową obsługę ZMZ w miejscu pracy, zgodnie z harmonogramem zatwierdzanym przez Dyrektora Generalnego.
4. Podczas pełnienia dyżuru w ramach ZMZ w trybie pracy kryzysowej pracownicy, o których mowa w § 4, są zwolnieni z wykonywania obowiązków określonych w opisach stanowisk pracy.
5. O wprowadzeniu i odwołaniu kryzysowego trybu pracy ZMZ, na wniosek Dyrektora Generalnego, decyduje Minister.
§ 7.
1. W przypadku uruchomienia systemu stałych dyżurów, o którym mowa w § 9, ZMZ wchodzi w skład stałego dyżuru w Ministerstwie.
2. Do zadań ZMZ w ramach procesu uruchomienia systemu stałych dyżurów należy:
1) poinformowanie o otrzymanym sygnale o uruchomieniu systemu stałych dyżurów Dyrektora Generalnego i dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego;
2) przekazanie zadania polegającego na uruchomieniu systemu stałych dyżurów:
a) sekretariatom w komórkach organizacyjnych Ministerstwa,
b) jednostkom.
§ 8.
Na potrzeby funkcjonowania ZMZ, w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym:
1) dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw administracyjnych zapewnia:
a) pomieszczenia oraz wyposażenie przeznaczone do pracy ZMZ, w szczególności środki łączności (telefon służbowy stacjonarny) i sprzęt RTV,
b) pomieszczenie do wypoczynku wraz z wyposażeniem w sprzęt socjalnobytowy;
2) dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw teleinformatycznych zapewnia wyposażenie przeznaczone do pracy ZMZ, w szczególności środki łączności (telefon służbowy komórkowy) oraz sprzęt komputerowy z dostępem do służbowej poczty elektronicznej i sieci Internet.
Rozdział 3
System stałych dyżurów
§ 9.
1. System stałych dyżurów zapewnia ciągłość przekazywania decyzji Ministra dotyczących realizacji zadań kierowania Ministerstwem oraz jednostkami w sytuacjach wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego ujętych w:
1) Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, sporządzonym na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie planowania obronnego;
2) planach operacyjnych funkcjonowania DAR, sporządzonych na podstawie § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie planowania obronnego.
2. System stałych dyżurów obejmuje:
1) stały dyżur w Ministerstwie;
2) stały dyżur w jednostkach.
§ 10.
Do zadań dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego należy sprawowanie nadzoru i koordynowanie pracami związanymi z przygotowaniem i sprawnym funkcjonowaniem systemu stałych dyżurów.
§ 11.
1. W sekretariacie komórki organizacyjnej tworzy się punkt kontaktowy stałego dyżuru.
2. Punkt kontaktowy, o którym mowa w ust. 1, funkcjonuje w godzinach pracy Ministerstwa, zapewniając wymianę informacji między dyrektorem komórki organizacyjnej i stałym dyżurem w Ministerstwie.
§ 12.
1. W jednostce w stanie stałej gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej, lub w przypadku braku znamion sytuacji kryzysowej na potrzeby uruchomienia stałego dyżuru funkcjonuje punkt kontaktowy.
2. Funkcję punktu kontaktowego, o którym mowa w ust. 1, może pełnić punkt kontaktowy utworzony w jednostce na podstawie przepisów w sprawie zasad i procedur wykonywania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej lub przez niego nadzorowanych.
3. Punkt kontaktowy, o którym mowa w ust. 1, organizuje się w formie, pełnionego przez osoby wyznaczone przez kierownika jednostki, dyżuru telefonicznego, działającego:
1) w godzinach pracy w oparciu o wyznaczone stanowisko pracy;
2) w dni ustawowo i dodatkowo wolne od pracy oraz poza godzinami pracy - w formie dyżuru telefonicznego pełnionego przez osoby wyznaczone przez kierownika jednostki; możliwe jest w tym zakresie pełnienie dyżuru telefonicznego przez całodobowe służby wewnętrzne po odpowiednim przeszkoleniu.
4. Zadaniem punktu kontaktowego, o którym mowa w ust. 1, jest przyjęcie sygnału o uruchomieniu systemu stałych dyżurów i jego przekazanie kierownikowi jednostki.
5. W jednostce w przypadku uruchomienia systemu stałych dyżurów punkt kontaktowy może wejść w skład stałego dyżuru.
6. Przeszkolenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przeprowadza osoba odpowiedzialna za organizację i przygotowanie stałego dyżuru lub osoba przez nią upoważniona.
§ 13.
W jednostce stały dyżur tworzy się w komórkach organizacyjnych wyznaczonych przez kierownika jednostki.
§ 14.
1. Stały dyżur działa w ramach służby dyżurnej pełnionej całodobowo w systemie dwu lub trzyzmianowym:
1) w stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu;
2) w stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny;
3) w celu realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego.
2. Skład jednej zmiany tworzą co najmniej dwie osoby, w tym starszy dyżurny i dyżurny (dyżurni).
3. Godziny pełnienia stałego dyżuru przez zmiany dyżurne określa kierownik jednostki.
§ 15.
1. Uruchomienie stałego dyżuru realizowanego w formie służby dyżurnej następuje:
1) obowiązkowo - w przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o których mowa w § 4 ust. 1 i § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej, w celu realizacji zadań określonych w § 8 ust. 3 tego rozporządzenia;
2) fakultatywnie - na polecenie Ministra, kierownika jednostki lub przez osoby przez nich upoważnione:
a) w stanie stałej gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej,
b) w celu realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego,
c) w celu realizacji szkolenia i kontroli funkcjonowania stałego dyżuru.
2. Decyzję o zakończeniu działania stałego dyżuru w formie służby dyżurnej wydaje osoba, która wydała decyzję o jego uruchomieniu.
§ 16.
Stały dyżur mogą kontrolować:
1) Minister lub członek kierownictwa inicjujący, koordynujący i nadzorujący wykonywanie zadań przez komórkę organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego;
2) kierownik jednostki lub jego zastępca;
3) osoby upoważnione przez Ministra;
4) osoby upoważnione przez kierownika jednostki.
§ 17.
Przygotowanie stałego dyżuru polega na:
1) wyznaczeniu składu osobowego stałego dyżuru;
2) wydzieleniu pomieszczenia pełnienia stałego dyżuru i wyposażeniu go, w szczególności w środki łączności, sprzęt RTV oraz sprzęt komputerowy z dostępem do poczty elektronicznej;
3) wydzieleniu pomieszczenia dla zapewnienia warunków zmianowości pełnienia stałego dyżuru i wyposażeniu go w niezbędny sprzęt socjalnobytowy;
4) ustaleniu zasad i trybu obiegu informacji i decyzji oraz zorganizowaniu systemu powiadamiania i alarmowania w ramach stałego dyżuru, w tym wydzieleniu odpowiedniego dyżurnego środka transportu;
5) opracowaniu dokumentacji związanej z funkcjonowaniem stałego dyżuru;
6) organizowaniu szkolenia teoretycznego co najmniej raz w roku oraz praktycznego co najmniej dwa razy w roku dla osób pełniących stały dyżur;
7) sprawdzeniu i kontrolowaniu gotowości stałego dyżuru do działania w ramach kontroli realizacji zadań obronnych.
§ 18.
Wykaz dokumentacji stałego dyżuru określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 19.
Za aktualizowanie oraz poprawne prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru odpowiada:
1) w Ministerstwie - dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego;
2) w jednostce:
a) w stanie stałej gotowości obronnej państwa lub braku znamion sytuacji kryzysowej - wyznaczona komórka organizacyjna lub osoby realizujące zadania dotyczące spraw obronnych lub wynikające z przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego,
b) w pozostałych stanach gotowości obronnej państwa lub w ramach realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, a także w trakcie ćwiczeń i kontroli - starszy dyżurny zmiany stałego dyżuru.
§ 20.
Osoby wyznaczone do pełnienia stałego dyżuru posiadają odpowiednie upoważnienie lub poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych, wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742), a także upoważnienie do przetwarzania danych osobowych wydane na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych.
§ 21.
Wprowadza się wzór instrukcji stałego dyżuru, stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia.
§ 22.
Nadzór nad wykonywaniem zarządzenia powierza się dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego.
Rozdział 4
Przepisy końcowe
§ 23.
Traci moc zarządzenie nr 29 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 5 lipca 2021 r. w sprawie funkcjonowania Zespołu Monitorowania Zagrożeń oraz Systemu Stałych Dyżurów (Dz. Urz. Min. Rodz. i Pol. Społ. poz. 29).
§ 24.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER RODZINY
I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Marlena Maląg
Załączniki
do zarządzenia nr 8
Ministra Rodziny i Polityki Społecznej
z dnia 25 stycznia 2022 r. (poz. 8)
Załącznik nr 1
INSTRUKCJA RAPORTOWANIA
Załącznik nr 2
Wykaz dokumentacji stałego dyżuru (SD)
1. Dokument inicjujący uruchomienie SD.
2. Dokumentacja zawierająca listę, szczegółowe zadania, obowiązki oraz zasady podległości składu osobowego SD.
3. Instrukcja SD, określająca co najmniej:
1) zadania;
2) organizację SD;
3) sposób powiadamiania (w tym schemat przyjmowania i przekazywania informacji);
4) organizację łączności i obiegu informacji (w tym schemat);
5) termin składania meldunków;
6) procedury i terminy przekazywania obowiązków przez poszczególne zmiany.
4. Dziennik ewidencji przyjmowanych i przekazywanych zadań operacyjnych, przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, decyzji, meldunków, raportów.
5. Wyciągi z tabel realizacji zadań operacyjnych.
6. Książka i grafik pełnienia stałego dyżuru.
7. Tabele sygnałów powszechnego ostrzegania i alarmowania.
8. Brudnopis.
9. Inne dokumenty, według potrzeb.
Załącznik nr 3
WZÓR - INSTRUKCJA STAŁEGO DYŻURU (SD)
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00