Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-09-24
Wersja aktualna od 2024-09-24
obowiązujący
Alerty
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY, DZIEDZICTWA NARODOWEGO I SPORTU1)
z dnia 21 kwietnia 2021 r.
w sprawie nadania statutu Żydowskiemu Instytutowi Historycznemu im. Emanuela Ringelbluma
(ostatnia zmiana: DUMKiDN. z 2024 r., poz. 109) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194) zarządza się, co następuje:
§ 1. Żydowskiemu Instytutowi Historycznemu im. Emanuela Ringelbluma nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1) Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (Dz. U. poz. 1717 oraz z 2021 r. poz. 361).
Alerty
Załącznik
do zarządzenia
Ministra Kultury, Dziedzictwa
Narodowego i Sportu
z dnia 21 kwietnia 2021 r.
(poz. 33)
STATUT ŻYDOWSKIEGO INSTYTUTU HISTORYCZNEGO IM. EMANUELA RINGELBLUMA [1]
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Żydowski Instytut Historyczny imienia Emanuela Ringelbluma, zwany dalej „Instytutem”, jest państwową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 poz. 194), zwanej dalej „ustawą”;
2) zarządzenia nr 44 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie utworzenia Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma (Dz. Urz. MKiDN z 2013 r. poz. 52, z 2017 r. poz. 93, z 2019 r. poz. 11 i 84 oraz Dz. Urz. MKDNiS z 2021 r. poz. 32);
3) niniejszego statutu.
§ 2. 1. Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
2. Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „Ministrem”.
3. Terenem działania Instytutu jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
4. Instytut jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra pod numerem RIK 82/09 i posiada osobowość prawną.
Rozdział II
Zakres działalności
§ 3. Do zakresu działalności Instytutu należy:
1) tworzenie podstaw naukowych dla rozwoju wiedzy o historii i kulturze Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem historii i kultury Żydów polskich, poprzez zachowane świadectwa materialne;
2) upowszechnianie wiedzy o historii i kulturze Żydów jako ważnego elementu światowego dziedzictwa kulturowego;
3) przechowywanie i sprawowanie opieki nad powierzonymi i własnymi archiwami, stanowiącymi część narodowego zasobu archiwalnego;
4) inspirowanie i wspomaganie inicjatyw społecznych oraz organizacji pozarządowych przyczyniających się do ochrony i upamiętniania dziedzictwa Żydów polskich;
5) inicjowanie i realizowanie projektów służących działalności, o której mowa w pkt 1-4.
§ 4. Zakres działalności, określony w § 3, Instytut realizuje przez:
1) przechowywanie i sprawowanie wszechstronnej opieki nad zbiorami własnymi oraz przekazanymi Instytutowi w depozyt, w tym przez Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce, stanowiącymi materialne świadectwo historii Żydów w Polsce oraz część narodowego zasobu archiwalnego;
2) uzupełnianie i wzbogacanie tych zbiorów;
3) wykorzystywanie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa zbiorów, o których mowa w pkt 1, w celach naukowych, badawczych, edukacyjnych oraz promocyjnych;
4) rozwijanie pracy naukowej, również we współpracy z instytucjami krajowymi i zagranicznymi, organizowanie spotkań naukowych oraz uczestnictwo w krajowych i zagranicznych sesjach naukowych, a także organizowanie innych spotkań, zjazdów i konferencji związanych z zakresem swojej działalności;
5) prowadzenie działalności wydawniczej, dokumentacyjnej, informacyjnej, promocyjnej i badawczej;
6) organizowanie wystaw stałych, czasowych oraz objazdowych;
7) tworzenie, organizowanie i realizację programów edukacyjnych;
8) prowadzenie działalności upowszechniającej kulturę;
9) stwarzanie możliwości nauki języków żydowskich;
10) prowadzenie działań związanych z cyfryzacją, digitalizacją i udostępnianiem za pomocą sieci dziedzictwa kulturowego w zakresie działalności Instytutu;
11) inicjowanie i rozwijanie współpracy międzynarodowej w zakresie działalności Instytutu.
Rozdział III
Zarządzanie i organizacja
§ 5. 1. Działalnością Instytutu kieruje Dyrektor powoływany i odwoływany przez Ministra na zasadach i w trybie przewidzianym w ustawie.
2. Dyrektor zarządza całokształtem działalności Instytutu, reprezentuje go na zewnątrz, czuwa nad mieniem Instytutu i jest za nie odpowiedzialny.
3. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie pracami Instytutu, w tym ustalanie wieloletnich programów i okresowych planów pracy oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją;
2) prowadzenie polityki kadrowej;
3) zarządzanie mieniem Instytutu;
4) podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu;
5) sporządzanie sprawozdań merytorycznych i sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy;
6) wydawanie wewnętrznych regulaminów.
§ 6. 1. Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy dwóch Zastępców.
2. Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Ministra.
3. Głównego Księgowego oraz pozostałych pracowników zatrudnia Dyrektor.
§ 7. 1. Instytut może tworzyć filie i oddziały specjalistyczne.
2. Tworzenie, łączenie i likwidacja filii i oddziałów specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora po uzyskaniu zgody Ministra.
3. Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadawany przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra oraz opinii działających w Instytucie organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.
4. Wszelkie zmiany regulaminu organizacyjnego mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.
§ 8. 1. Przy Żydowskim Instytucie Historycznym imienia Emanuela Ringelbluma działa Rada Programowa zwana dalej "Radą", która jest organem opiniodawczym Dyrektora.
2. Członkowie Rady są powoływani i odwoływani przez Ministra na wniosek Dyrektora spośród osób spoza Instytutu, będących wybitnymi specjalistami z dziedziny historii i kultury Żydów, przedstawicielami ośrodków uniwersyteckich i innych instytucji naukowych z kraju i zagranicy, a także spośród innych osób posiadających szczególną wiedzę lub umiejętności przydatne w Radzie. Czterech członków Rady jest powoływanych spośród osób wskazanych przez Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny.
3. W skład Rady powołuje się 13 członków.
4. Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym.
5. Pracami Rady kieruje Przewodniczący. Przewodniczącego i jego Zastępcę wybiera Rada, w głosowaniu tajnym.
6. Kadencja Rady trwa 4 lata.
7. Możliwe jest powoływanie tych samych osób na członków Rad kolejnych kadencji.
8. Członkostwo w Radzie wygasa przed upływem kadencji w razie:
1) zrzeczenia się członkostwa;
2) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków;
3) naruszenia przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem;
4) śmierci;
5) odwołania z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z przepisów ustawy lub regulaminu, o którym mowa w § 10 ust.5.
9. Uzupełnienia składu Rady dokonuje Minister przez powołanie nowych członków Rady zgodnie ze wskazaniami ust. 2. Kadencja nowych członków Rady wygasa wraz z upływem kadencji Rady.
10. Za udział w pracach Rady jej członkowie nie otrzymują wynagrodzenia.
§ 9. Do zadań Rady należy w szczególności:
1) opiniowanie rocznych i wieloletnich programów i planów Instytutu oraz ocena ich realizacji;
2) analiza warunków i zadań stojących przed popularyzacją i ochroną kultury żydowskiej;
3) poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;
4) wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu.
§ 10. 1. Rada odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w danym roku kalendarzowym.
2. W posiedzeniach Rady może uczestniczyć bez prawa głosu Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
3. Posiedzenia Rady są protokołowane, protokół winien zawierać kolejny numer protokołu, datę i miejsce posiedzenia, listę obecności, porządek obrad, treść podjętych uchwał i wyniki głosowań. Zgłoszone zdania odrębne winny być zamieszczone w protokole. Do protokołu dołączane są również plany, sprawozdania, wnioski i inne materiały będące przedmiotem obrad.
4. Oryginały protokołów z posiedzeń Rady przechowywane są w siedzibie Instytutu.
5. Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią i zatwierdzony przez Dyrektora regulamin.
Rozdział IV
Zasady gospodarki finansowej Instytutu
§ 11. 1. Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2. Działalność Instytutu finansowana jest z dotacji budżetowych, z dochodów własnych uzyskiwanych z działalności statutowej, dobrowolnych wpłat, zapisów osób prawnych i fizycznych, a także z innych źródeł.
3. Podstawą gospodarki Instytutu jest roczny plan finansowy ustalony przez Dyrektora.
4. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Minister.
§ 12. Majątek Instytutu może być wykorzystywany jedynie dla celów wynikających z zakresu działalności Instytutu.
§ 13. 1. Instytut gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielnie gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
2. Instytut może przyjmować w depozyt lub użyczenie dobra kultury oraz darowiznę darów rzeczowych i finansowych na podstawie umów zawartych z osobami prawnymi lub fizycznymi.
3. Instytut może zbywać środki trwałe. Przy zbywaniu środków trwałych stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych.
§ 14. 1. Dyrektor Instytutu dokonuje w imieniu Instytutu czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie jego praw i zobowiązań majątkowych.
2. Dyrektor Instytutu może udzielić w formie pisemnej pełnomocnictwa Zastępcy Dyrektora, Głównemu Księgowemu lub innej osobie, określając jego zakres i sposób reprezentacji.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzony m przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
§ 15. 1. W celu finansowania działalności statutowej Instytut może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia zakresu działalności Instytutu.
2. Działalność, o której mowa w ust.1, może być prowadzona w zakresie:
1) produkcji i sprzedaży wydawnictw książkowych, czasopism i innych publikacji;
2) udzielania licencji i sprzedaży praw autorskich;
3) organizacji imprez, w tym szkoleń, konferencji, warsztatów i wyjazdów studyjnych;
4) wynajmu i zarządzania nieruchomościami;
5) usług doradczo-konsultacyjnych;
6) usług szkoleniowych;
7) usług wystawienniczych i produkcyjnych w obszarze kultury, w tym renowacji dzieł sztuki i archiwaliów;
8) usług w zakresie tłumaczeń;
9) usług w zakresie badań genealogicznych;
10) udostępniania i sporządzania reprodukcji materiałów archiwalnych.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 16. 1. Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.
2. Zmiany Statutu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 23 września 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Żydowskiemu Instytutowi Historycznemu im. Emanuela Ringelbluma (Dz.Urz.MKiDN. poz. 109). Zmiana weszła w życie 24 września 2024 r.