Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2021-01-20 do 2024-06-01
Wersja archiwalna od 2021-01-20 do 2024-06-01
archiwalny
Alerty
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY, DZIEDZICTWA NARODOWEGO I SPORTU1)
z dnia 19 stycznia 2021 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Książki
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 194) zarządza się, co następuje:
§ 1. Instytutowi Książki nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Kadencja członków Rady Programowej Instytutu Książki powołanych na podstawie statutu, o którym mowa w § 3, wygasa z dniem upływu kadencji, na którą zostali powołani.
§ 3. Traci moc zarządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 18 kwietnia 2014 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Książki (Dz. Urz. MKiDN poz. 25, z 2016 r. poz. 38 i 73 oraz z 2017 r. poz. 24).
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu: P. Gliński
1) Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (Dz. U. poz. 1717).
Załącznik do zarządzenia Ministra Kultury
Dziedzictwa Narodowego i Sportu
z dnia 19 stycznia 2021 r. (poz. 4)
STATUT
Instytutu Książki
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ l. Instytut Książki, zwany dalej „Instytutem”, jest państwową instytucją kultury utworzoną na podstawie zarządzenia Nr 34 Ministra Kultury z dnia 19 listopada 2003 r. w sprawie utworzenia Instytutu Książki (Dz. Urz. MK poz. 53, Dz. Urz. MKiDN z 2008 r. poz. 64, z 2010 r. poz. 9, z 2011 r. poz. 49 oraz z 2014 r. poz. 24) i działającą w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194), zwanej dalej „ustawą”;
2) niniejszego statutu.
§ 2. 1. Siedzibą Instytutu jest Kraków, a terenem działania Rzeczpospolita Polska i zagranica.
2. Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „Ministrem”.
3. Instytut jest wpisany do rejestru państwowych instytucji kultury prowadzonego przez Ministra pod numerem RIK 55/2003 i posiada osobowość prawną.
4. Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.
5. Instytut może używać nazwy skróconej „IK”.
Rozdział 2
Zakres działalności
§ 3. Do zakresu działalności Instytutu należy promocja polskiego piśmiennictwa, w tym literatury i jej dziedzictwa, języka, książki i edytorstwa, w kraju i za granicą oraz promocja czytelnictwa w kraju.
§ 4. Instytut realizuje zadania określone w § 3, w szczególności poprzez:
1) inicjowanie, tworzenie, prowadzenie i wspieranie projektów realizujących przedmiot działania Instytutu oraz współdziałanie w tym zakresie z polskimi i zagranicznymi podmiotami publicznymi i prywatnymi;
2) prowadzenie własnej działalności wydawniczej;
3) prowadzenie i wspieranie działalności dotyczącej rozwoju bibliotek publicznych, wydawnictw i księgarni;
4) prowadzenie, wspieranie i promowanie działań na rzecz tłumaczeń;
5) prowadzenie i wspieranie działalności edukacyjnej i szkoleniowej;
6) organizowanie i wspieranie kongresów, seminariów, sympozjów, targów, wystaw, festiwali, konkursów, uroczystości jubileuszowych i innych podobnych wydarzeń;
7) produkowanie i koprodukowanie materiałów audio i audiowizualnych w celu ich emisji w programach jednostek publicznej radiofonii i telewizji, innych nadawców lub w internecie oraz rozporządzania nimi w inny sposób;
8) obsługę programów Ministra i prowadzenie programów własnych;
9) prowadzenie projektów badawczych, opracowywanie i zlecanie analiz i ekspertyz służących diagnozie oraz prognozowaniu kierunków rozwoju dziedziny objętej zakresem działania Instytutu;
10) realizowanie innych zadań zleconych przez Ministra, w szczególności wynikających ze strategii oraz programów wieloletnich dotyczących rozwoju czytelnictwa.
Rozdział 3
Organizacja i zarządzanie
§ 5. Organami Instytutu są: Dyrektor Instytutu, zwany dalej „Dyrektorem”, i Rada Programowa, zwana dalej „Radą”.
§ 6. 1. Dyrektor zarządza Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:
1) odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;
2) przygotowywanie planów finansowych oraz wieloletnich i rocznych programów działania Instytutu;
3) nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych Instytutu;
4) sporządzanie sprawozdań merytorycznych i sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy i ich publikowanie;
5) wydawanie regulaminów wewnętrznych, zarządzeń i innych wewnętrznych aktów Instytutu.
3. Dyrektora powołuje i odwołuje Minister w trybie określonym ustawą.
4. Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy dwóch zastępców.
5. Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor za zgodą Ministra.
§ 7. 1. Instytut może tworzyć filie, oddziały i ośrodki specjalistyczne.
2. Tworzenie, łączenie i likwidacja filii, oddziałów i ośrodków specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora po uzyskaniu zgody Ministra.
3. Organizację wewnętrzną Instytutu, w tym podział kompetencji między Dyrektorem i zastępcami Dyrektora, określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy.
4. Zmiany regulaminu organizacyjnego są dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
§ 8. 1. Rada jest organem doradczym i opiniodawczym Instytutu.
2. Do zadań Rady należy w szczególności:
1) opiniowanie planów finansowych, wieloletnich i rocznych programów działania oraz ocena ich realizacji;
2) analizowanie i opiniowanie efektywności działań podejmowanych przez Instytut oraz składanie wniosków we wszystkich istotnych sprawach związanych z funkcjonowaniem Instytutu;
3) poszukiwanie nowych form wsparcia koncepcyjnego, organizacyjnego i finansowego działalności Instytutu.
§ 9. 1. W skład Rady wchodzi 5 członków powoływanych przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, spośród przedstawicieli środowisk związanych z przedmiotem działalności Instytutu. Kadencja Rady trwa 4 lata.
2. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor i przewodniczy mu do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, zwanego dalej „Przewodniczącym”.
3. Rada na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego składu w głosowaniu tajnym Przewodniczącego i jego Zastępcę.
4. Przewodniczący kieruje pracami Rady oraz zwołuje jej posiedzenia.
§ 10. 1. Z zastrzeżeniem innych postanowień statutu, uchwały Rady podejmowane są na posiedzeniach w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Rady.
2. Tajne głosowanie zarządza się na wniosek 3 członków Rady lub Dyrektora.
3. Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
4. Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym na wniosek Ministra, Dyrektora lub co najmniej 3 członków Rady.
5. Zawiadomienie o posiedzeniu wraz z planowanym porządkiem obrad rozsyłane jest nie później niż na 14 dni roboczych przed planowanym terminem posiedzenia.
6. Członkostwo w Radzie ustaje przed upływem kadencji w razie:
1) zrzeczenia się;
2) śmierci;
3) prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych;
4) ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków;
5) odwołania przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, z powodu uchylania się od wykonywania obowiązków członka Rady wynikających ze statutu lub regulaminu, o którym mowa w ust. 7.
7. Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin. Rada uchwala regulamin nie później niż w terminie 3 miesięcy od jej powołania.
8. Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki bez wynagrodzenia.
9. Koszty działania i obsługi Rady ponosi Instytut.
§ 11. 1. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady, może powoływać zespoły opiniodawcze.
2. Powołując zespół opiniodawczy Dyrektor określa w zarządzeniu o jego powołaniu przedmiot i tryb działania zespołu, liczbę i skład członków zespołu oraz czas, na jaki zespół został powołany.
Rozdział 4
Gospodarka finansowa
§ 12. 1. Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2. Źródłami finansowania działalności Instytutu są:
1) środki przekazywane przez Ministra w postaci dotacji podmiotowych i dotacji celowych;
2) przychody z tytułu wykonywania działalności statutowej;
3) środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych;
4) środki z tytułu spadków i darowizn otrzymywanych w postaci pieniężnej od osób fizycznych i prawnych;
5) przychody z mienia, a w szczególności z najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;
6) odsetki z rachunków bankowych;
7) przychody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw.
3. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego badanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Minister.
§ 13. 1. Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych uprawniony jest Dyrektor.
2. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania określonych czynności prawnych w imieniu Instytutu określając zakres ich umocowania.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze państwowych instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
Rozdział 5
Przepis końcowy
§ 14. 1. Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister na zasadach i w trybie określonym ustawą.
2. Wszelkie zmiany statutu mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.